mestska policie

Může vám měšťák sebrat řidičák? Pravda o pravomocích městské policie

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Městská policie Ostrava, Město Přelouč, autosalon.tv - Foto: Městská policie Praha - 26. 11. 2025


Městská policie je pro mnoho řidičů symbolem špatného parkování, lístku za stěračem a prošlé parkovací kartičky. Často se objevuje názor, že „měšťáci“ nemají žádné skutečné pravomoci, nesmějí měřit rychlost a u vážnějších dopravních přestupků jen čekají na státní policii. Skutečnost je o něco složitější.

Zákon dává dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu hlavně Policii ČR. Ta má rozhodující pravomoc řešit dopravní přestupky a vyšetřovat nehody. Městská policie má v dopravě roli podpůrnou, což ale neznamená, že je jen do počtu. Na řidiče může dohlížet, zastavovat je, kontrolovat doklady, měřit rychlost, dávat pokuty a v řadě situací je i tím, kdo přijede na místo jako první.

Důležité je však to, že v řadě závažnějších případů musí strážníci postupovat ve spolupráci s Policií ČR. Typicky jde o vážné dopravní nehody, těžší přestupky nebo situace, kdy hrozí odebrání řidičského oprávnění. Pak už městská policie samostatně rozhodovat nesmí a věc putuje do správního řízení.

Co všechno může strážník po řidiči chtít

Zastavení vozidla a řízení provozu

Strážník městské policie ve stejnokroji je oprávněn zastavit vozidlo v několika situacích. Typicky jde o podezření na dopravní přestupek, o kontrolu bezpečnosti a plynulosti provozu nebo o zajištění bezpečného přechodu chodců na přechodu. Vozidlo může zastavit i z jedoucího služebního auta, například rozsvícením nápisu „STOP“ viditelného pro řidiče zepředu nebo zezadu.

Pokud dojde k mimořádné události, například dopravní nehodě, požáru nebo jiné krizové situaci, může městská policie také řídit provoz na křižovatkách a dalších úsecích komunikací. V takovém případě dává strážník pokyny rukama podobně jako policista. Tyto pokyny mají přednost před světelným signalizačním zařízením i dopravním značením.

Jakmile je řízení provozu zajištěno Policií ČR, přechází hlavní odpovědnost na ni a strážníci se dostávají opět do podpůrné role.

Čínské SUV ve službách zákona. Terezínská městská policie zvolila nečekanou značku

Kontrola dokladů a totožnosti

Při běžné silniční kontrole může strážník požadovat předložení dokladů, které musí mít řidič u sebe. Jde zejména o:

  • řidičský průkaz
  • osvědčení o registraci vozidla
  • doklad o profesní způsobilosti, pokud jde o profesionálního řidiče
  • v některých případech i lékařské potvrzení, například o výjimce z povinnosti používat bezpečnostní pás
  • průkaz ZTP, pokud je využíváno parkovací zvýhodnění

Strážník může také požadovat prokázání totožnosti. Typicky u osoby podezřelé z přestupku či trestného činu, u účastníka dopravní nehody, svědka události nebo člověka, jehož totožnost je potřeba k objasnění přestupku.

Pokud řidič nebo jiná osoba odmítne výzvu k prokázání totožnosti, nebo totožnost objektivně prokázat nedokáže, může být předvedena na policii.

Vysvětlení, záznamy a přístup do registrů

K objasnění dopravního přestupku je strážník oprávněn žádat vysvětlení od osoby, která může přispět k objasnění situace, například od řidiče nebo svědků. Pokud je to potřeba, může vyzvat dotyčného, aby se dostavil k sepsání zápisu o podání vysvětlení. Neomluvené nedostavení se může vést až k předvedení.

Obecní policie má také přístup k řadě informačních systémů. Umí ověřit, zda je vozidlo nebo registrační značka vedena jako odcizená, kdo je provozovatelem vozidla, zda je konkrétní osoba držitelem platného řidičského oprávnění nebo jaký má stav bodového hodnocení. Tím si může strážník v provozu rychle ověřit, zda nejde například o hledanou osobu nebo kradené auto.

Zákon zároveň umožňuje městské policii pořizovat zvukové a obrazové záznamy z veřejně přístupných míst. V praxi jde o městské kamerové systémy nebo záznamy z kamer na uniformách strážníků. Ty mohou později sloužit jako důkaz o průběhu zákroku či dopravního přestupku.

Víte, kdo všechno vás na silnici může zastavit? Svým způsobem je to takřka kdokoliv a vůbec nemusí mít uniformu

Dechová zkouška, drogy a spolupráce s Policií ČR

Městská policie může vyzvat řidiče k orientační dechové zkoušce na alkohol. A to nejen řidiče motorového vozidla, ale i cyklistu nebo jezdce na zvířeti, pokud je účastníkem silničního provozu. Výzva může přijít také v případě podezření na jiné návykové látky, kdy se provádí orientační test například z krve nebo slin.

Strážník je zároveň oprávněn vyzvat řidiče, aby setrval na místě do příjezdu Policie ČR. To je typické u závažných situací, například když:

  • je podezření, že řidič způsobil nehodu s těžkým zraněním nebo úmrtím
  • řidič ujel z místa nehody, kterou měl povinnost nahlásit
  • existuje důvodné podezření na řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
  • řidič odmítá dechovou zkoušku nebo lékařské vyšetření
  • řídí bez příslušného řidičského oprávnění nebo přes uložený zákaz řízení
  • je důvodná domněnka, že vozidlo je kradené
  • vůz je v technickém stavu, který bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu

V těchto případech už strážník zpravidla neřeší věc pouze domluvou nebo pokutou. Jeho úkolem je situaci zajistit a předat ji Policii ČR, která má širší pravomoci v oblasti trestního i přestupkového řízení.

Kdo řeší dopravní nehody

U dopravních nehod, u nichž je nutné přivolat Policii ČR, je rozhodující právě státní policie. Městská policie se v takové situaci chová jako jiný účastník provozu s tím rozdílem, že může:

  • poskytnout první pomoc
  • zabezpečit místo nehody
  • dočasně řídit a usměrňovat provoz
  • pomoci se zjištěním totožnosti účastníků nebo svědků, pokud někdo odmítá předložit doklady

Jakmile dorazí Policie ČR, hlavní role městské policie končí a případ dále vede státní policie.

Odtah, botičky a zvláštní režim služebních vozidel

Strážník může rozhodnout o odstranění vozidla, které tvoří překážku provozu na pozemní komunikaci, například stojí v křižovatce, blokuje vyhrazené parkovací místo nebo jinak brání bezpečné dopravě. Odtah je pak proveden na náklady provozovatele vozidla. V méně závažných případech může městská policie použít technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla, tedy tzv. „botičku“.

„Botičky“ za parkování jsou dnes spíše výjimkou. Většinou je najdete na levém předním kole

Při plnění svých úkolů mohou být služební vozy městské policie vybaveny modrým majákem, případně i zvukovým výstražným zařízením. Pokud je výstražné zařízení použito, jde o vozidla s právem přednosti v jízdě a ostatní řidiči mají povinnost jim umožnit bezpečný průjezd.

Zákon také pamatuje na to, že strážníci musí někdy v autě pracovat jinak než běžní řidiči. Proto mají při plnění úkolů výjimku z povinnosti být připoutáni bezpečnostními pásy. Obdobně mohou být strážníci přepravováni i v ložném prostoru nákladního automobilu nebo traktoru, pokud si to služební činnost vyžaduje.

Rychlost a pokuty: kde má městská policie limity

Jedna z nejčastějších otázek řidičů zní, zda městská policie vůbec smí měřit rychlost. Odpověď je ano, ale ne kdekoliv. Obecní policie může měřit rychlost vozidel a vybírat za to pokuty pouze na místech, která jí určila Policie ČR. Důvod je jednoduchý. Má se předejít tomu, aby na jednom úseku silnice měřily v jednu chvíli dva různé orgány a aby se z měření stávalo primárně „výběr mýtného“ a ne nástroj bezpečnosti.

Jaké sankce může řidič od městské policie čekat, pokud překročí rychlostní limit?

Překročení rychlosti do 10 km/h

Jestliže řidič překročí rychlost o méně než 10 km/h, hrozí mu na místě pokuta až 1 500 Kč. Pokud na místě odmítne přestupek uznat, dostane se věc do správního řízení, kde může být uložena pokuta zhruba mezi 2 000 a 5 000 Kč. Tento přestupek není bodově hodnocen, tedy nepřidávají se za něj trestné body.

Překročení rychlosti o více než 10 km/h

Při vyšším překročení rychlosti už jde o bodovaný přestupek. Na místě může městská policie uložit pokutu až 2 000 Kč, ve správním řízení až 5 000 Kč. K tomu se přidávají dva trestné body.

Překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo 30 km/h mimo obec a více

V okamžiku, kdy řidič překročí limit o 20 km/h v obci (nebo o 30 km/h mimo obec) a více, sankce se zvyšují. Na místě může strážník uložit pokutu až 3 500 Kč, ve správním řízení může pokuta dosáhnout až 10 000 Kč. V tomto případě už řidič přichází o čtyři body.

Výrazné překročení rychlosti

Pokud řidič jede v obci o více než 40 km/h rychleji, nebo mimo obec o více než 50 km/h nad limit, městská policie už přestupek nesmí vyřídit na místě blokovou pokutou. Musí věc předat do správního řízení. Tam hrozí pokuta až 25 000 Kč, šest trestných bodů a zákaz řízení v délce přibližně od šesti do osmnácti měsíců.

I když strážník na místě řeší pouze „papíry a pokutu“, o bodech vždy rozhoduje příslušný správní orgán. Městská policie body přímo nezapisuje, pouze přestupek oznámí.

Městská policie připomněla, že i ona může měřit rychlost a zastavovat auta. Ujíždět se jí opravdu nevyplácí

Kdy stačí domluva a kdy přijde pokuta

Stejně jako policisté, i strážníci mají možnost řešit některé drobné prohřešky domluvou. Pokud to podle jejich uvážení stačí, může se řidič z kontroly odjet bez pokuty. Jakmile ale strážník uloží pokutu příkazem na místě, musí ji řidič uhradit nebo se smířit s tím, že věc přejde do správního řízení.

Městská policie řeší v dopravě hlavně přestupky typu:

  • špatné parkování a neoprávněné stání na vyhrazených místech
  • nerespektování dopravních značek, například zákaz vjezdu nebo jednosměrka
  • drobnější překročení rychlosti
  • držení mobilního telefonu za jízdy
  • chování, které zhoršuje bezpečnost a plynulost provozu

Ignorování výzvy strážníka přitom samo o sobě představuje přestupek. Neuposlechnutí úřední osoby při výkonu její pravomoci může vést k dalšímu postihu, bez ohledu na původní důvod kontroly.

Celníci a „bílé dodávky“

Na dálnicích a hlavních tazích lze často spatřit také bílé dodávky celní správy. Řada řidičů má pocit, že i tyto vozy „mají radar“ a měří rychlost. Podle ministerstva dopravy ale celní správa rychlost vozidel neměří. Zaměřuje se na jiné oblasti, například na kontrolu přepravovaného zboží, spotřebních daní nebo mezinárodní dopravy.

Pokud jde o běžné dopravní přestupky řidičů, jako je rychlost, přednost v jízdě nebo parkování, řeší je v Česku především Policie ČR a městská či obecní policie. Celníci v těchto situacích vystupují jen výjimečně a zpravidla v součinnosti s jinými složkami.

Městská policie tedy není jen „inkasní služba za špatné parkování“. Na silnici má vůči řidičům poměrně široké pravomoci, i když v těch nejtěžších případech musí vždy nastoupit Policie ČR. Pro řidiče z toho plyne jediné. Vyplatí se brát strážníky vážně, spolupracovat a nezkoušet, kam až sahá jejich trpělivost i zákonné možnosti.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru