mestska policie

Může vám měšťák sebrat řidičák? Pravda o pravomocích městské policie

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Městská policie Ostrava, Město Přelouč, autosalon.tv - Foto: Městská policie Praha - 26. 11. 2025


Městská policie je pro mnoho řidičů symbolem špatného parkování, lístku za stěračem a prošlé parkovací kartičky. Často se objevuje názor, že „měšťáci“ nemají žádné skutečné pravomoci, nesmějí měřit rychlost a u vážnějších dopravních přestupků jen čekají na státní policii. Skutečnost je o něco složitější.

Zákon dává dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu hlavně Policii ČR. Ta má rozhodující pravomoc řešit dopravní přestupky a vyšetřovat nehody. Městská policie má v dopravě roli podpůrnou, což ale neznamená, že je jen do počtu. Na řidiče může dohlížet, zastavovat je, kontrolovat doklady, měřit rychlost, dávat pokuty a v řadě situací je i tím, kdo přijede na místo jako první.

Důležité je však to, že v řadě závažnějších případů musí strážníci postupovat ve spolupráci s Policií ČR. Typicky jde o vážné dopravní nehody, těžší přestupky nebo situace, kdy hrozí odebrání řidičského oprávnění. Pak už městská policie samostatně rozhodovat nesmí a věc putuje do správního řízení.

Co všechno může strážník po řidiči chtít

Zastavení vozidla a řízení provozu

Strážník městské policie ve stejnokroji je oprávněn zastavit vozidlo v několika situacích. Typicky jde o podezření na dopravní přestupek, o kontrolu bezpečnosti a plynulosti provozu nebo o zajištění bezpečného přechodu chodců na přechodu. Vozidlo může zastavit i z jedoucího služebního auta, například rozsvícením nápisu „STOP“ viditelného pro řidiče zepředu nebo zezadu.

Pokud dojde k mimořádné události, například dopravní nehodě, požáru nebo jiné krizové situaci, může městská policie také řídit provoz na křižovatkách a dalších úsecích komunikací. V takovém případě dává strážník pokyny rukama podobně jako policista. Tyto pokyny mají přednost před světelným signalizačním zařízením i dopravním značením.

Jakmile je řízení provozu zajištěno Policií ČR, přechází hlavní odpovědnost na ni a strážníci se dostávají opět do podpůrné role.

Čínské SUV ve službách zákona. Terezínská městská policie zvolila nečekanou značku

Kontrola dokladů a totožnosti

Při běžné silniční kontrole může strážník požadovat předložení dokladů, které musí mít řidič u sebe. Jde zejména o:

  • řidičský průkaz
  • osvědčení o registraci vozidla
  • doklad o profesní způsobilosti, pokud jde o profesionálního řidiče
  • v některých případech i lékařské potvrzení, například o výjimce z povinnosti používat bezpečnostní pás
  • průkaz ZTP, pokud je využíváno parkovací zvýhodnění

Strážník může také požadovat prokázání totožnosti. Typicky u osoby podezřelé z přestupku či trestného činu, u účastníka dopravní nehody, svědka události nebo člověka, jehož totožnost je potřeba k objasnění přestupku.

Pokud řidič nebo jiná osoba odmítne výzvu k prokázání totožnosti, nebo totožnost objektivně prokázat nedokáže, může být předvedena na policii.

Vysvětlení, záznamy a přístup do registrů

K objasnění dopravního přestupku je strážník oprávněn žádat vysvětlení od osoby, která může přispět k objasnění situace, například od řidiče nebo svědků. Pokud je to potřeba, může vyzvat dotyčného, aby se dostavil k sepsání zápisu o podání vysvětlení. Neomluvené nedostavení se může vést až k předvedení.

Obecní policie má také přístup k řadě informačních systémů. Umí ověřit, zda je vozidlo nebo registrační značka vedena jako odcizená, kdo je provozovatelem vozidla, zda je konkrétní osoba držitelem platného řidičského oprávnění nebo jaký má stav bodového hodnocení. Tím si může strážník v provozu rychle ověřit, zda nejde například o hledanou osobu nebo kradené auto.

Zákon zároveň umožňuje městské policii pořizovat zvukové a obrazové záznamy z veřejně přístupných míst. V praxi jde o městské kamerové systémy nebo záznamy z kamer na uniformách strážníků. Ty mohou později sloužit jako důkaz o průběhu zákroku či dopravního přestupku.

Víte, kdo všechno vás na silnici může zastavit? Svým způsobem je to takřka kdokoliv a vůbec nemusí mít uniformu

Dechová zkouška, drogy a spolupráce s Policií ČR

Městská policie může vyzvat řidiče k orientační dechové zkoušce na alkohol. A to nejen řidiče motorového vozidla, ale i cyklistu nebo jezdce na zvířeti, pokud je účastníkem silničního provozu. Výzva může přijít také v případě podezření na jiné návykové látky, kdy se provádí orientační test například z krve nebo slin.

Strážník je zároveň oprávněn vyzvat řidiče, aby setrval na místě do příjezdu Policie ČR. To je typické u závažných situací, například když:

  • je podezření, že řidič způsobil nehodu s těžkým zraněním nebo úmrtím
  • řidič ujel z místa nehody, kterou měl povinnost nahlásit
  • existuje důvodné podezření na řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky
  • řidič odmítá dechovou zkoušku nebo lékařské vyšetření
  • řídí bez příslušného řidičského oprávnění nebo přes uložený zákaz řízení
  • je důvodná domněnka, že vozidlo je kradené
  • vůz je v technickém stavu, který bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu

V těchto případech už strážník zpravidla neřeší věc pouze domluvou nebo pokutou. Jeho úkolem je situaci zajistit a předat ji Policii ČR, která má širší pravomoci v oblasti trestního i přestupkového řízení.

Kdo řeší dopravní nehody

U dopravních nehod, u nichž je nutné přivolat Policii ČR, je rozhodující právě státní policie. Městská policie se v takové situaci chová jako jiný účastník provozu s tím rozdílem, že může:

  • poskytnout první pomoc
  • zabezpečit místo nehody
  • dočasně řídit a usměrňovat provoz
  • pomoci se zjištěním totožnosti účastníků nebo svědků, pokud někdo odmítá předložit doklady

Jakmile dorazí Policie ČR, hlavní role městské policie končí a případ dále vede státní policie.

Odtah, botičky a zvláštní režim služebních vozidel

Strážník může rozhodnout o odstranění vozidla, které tvoří překážku provozu na pozemní komunikaci, například stojí v křižovatce, blokuje vyhrazené parkovací místo nebo jinak brání bezpečné dopravě. Odtah je pak proveden na náklady provozovatele vozidla. V méně závažných případech může městská policie použít technický prostředek k zabránění odjezdu vozidla, tedy tzv. „botičku“.

„Botičky“ za parkování jsou dnes spíše výjimkou. Většinou je najdete na levém předním kole

Při plnění svých úkolů mohou být služební vozy městské policie vybaveny modrým majákem, případně i zvukovým výstražným zařízením. Pokud je výstražné zařízení použito, jde o vozidla s právem přednosti v jízdě a ostatní řidiči mají povinnost jim umožnit bezpečný průjezd.

Zákon také pamatuje na to, že strážníci musí někdy v autě pracovat jinak než běžní řidiči. Proto mají při plnění úkolů výjimku z povinnosti být připoutáni bezpečnostními pásy. Obdobně mohou být strážníci přepravováni i v ložném prostoru nákladního automobilu nebo traktoru, pokud si to služební činnost vyžaduje.

Rychlost a pokuty: kde má městská policie limity

Jedna z nejčastějších otázek řidičů zní, zda městská policie vůbec smí měřit rychlost. Odpověď je ano, ale ne kdekoliv. Obecní policie může měřit rychlost vozidel a vybírat za to pokuty pouze na místech, která jí určila Policie ČR. Důvod je jednoduchý. Má se předejít tomu, aby na jednom úseku silnice měřily v jednu chvíli dva různé orgány a aby se z měření stávalo primárně „výběr mýtného“ a ne nástroj bezpečnosti.

Jaké sankce může řidič od městské policie čekat, pokud překročí rychlostní limit?

Překročení rychlosti do 10 km/h

Jestliže řidič překročí rychlost o méně než 10 km/h, hrozí mu na místě pokuta až 1 500 Kč. Pokud na místě odmítne přestupek uznat, dostane se věc do správního řízení, kde může být uložena pokuta zhruba mezi 2 000 a 5 000 Kč. Tento přestupek není bodově hodnocen, tedy nepřidávají se za něj trestné body.

Překročení rychlosti o více než 10 km/h

Při vyšším překročení rychlosti už jde o bodovaný přestupek. Na místě může městská policie uložit pokutu až 2 000 Kč, ve správním řízení až 5 000 Kč. K tomu se přidávají dva trestné body.

Překročení rychlosti o 20 km/h v obci nebo 30 km/h mimo obec a více

V okamžiku, kdy řidič překročí limit o 20 km/h v obci (nebo o 30 km/h mimo obec) a více, sankce se zvyšují. Na místě může strážník uložit pokutu až 3 500 Kč, ve správním řízení může pokuta dosáhnout až 10 000 Kč. V tomto případě už řidič dostává čtyři body.

Výrazné překročení rychlosti

Pokud řidič jede v obci o více než 40 km/h rychleji, nebo mimo obec o více než 50 km/h nad limit, městská policie už přestupek nesmí vyřídit na místě blokovou pokutou. Musí věc předat do správního řízení. Tam hrozí pokuta až 25 000 Kč, šest trestných bodů a zákaz řízení v délce přibližně od šesti do osmnácti měsíců.

I když strážník na místě řeší pouze „papíry a pokutu“, o bodech vždy rozhoduje příslušný správní orgán. Městská policie body přímo nezapisuje, pouze přestupek oznámí.

Městská policie připomněla, že i ona může měřit rychlost a zastavovat auta. Ujíždět se jí opravdu nevyplácí

Kdy stačí domluva a kdy přijde pokuta

Stejně jako policisté, i strážníci mají možnost řešit některé drobné prohřešky domluvou. Pokud to podle jejich uvážení stačí, může se řidič z kontroly odjet bez pokuty. Jakmile ale strážník uloží pokutu příkazem na místě, musí ji řidič uhradit nebo se smířit s tím, že věc přejde do správního řízení.

Městská policie řeší v dopravě hlavně přestupky typu:

  • špatné parkování a neoprávněné stání na vyhrazených místech
  • nerespektování dopravních značek, například zákaz vjezdu nebo jednosměrka
  • drobnější překročení rychlosti
  • držení mobilního telefonu za jízdy
  • chování, které zhoršuje bezpečnost a plynulost provozu

Ignorování výzvy strážníka přitom samo o sobě představuje přestupek. Neuposlechnutí úřední osoby při výkonu její pravomoci může vést k dalšímu postihu, bez ohledu na původní důvod kontroly.

Celníci a „bílé dodávky“

Na dálnicích a hlavních tazích lze často spatřit také bílé dodávky celní správy. Řada řidičů má pocit, že i tyto vozy „mají radar“ a měří rychlost. Podle ministerstva dopravy ale celní správa rychlost vozidel neměří. Zaměřuje se na jiné oblasti, například na kontrolu přepravovaného zboží, spotřebních daní nebo mezinárodní dopravy.

Pokud jde o běžné dopravní přestupky řidičů, jako je rychlost, přednost v jízdě nebo parkování, řeší je v Česku především Policie ČR a městská či obecní policie. Celníci v těchto situacích vystupují jen výjimečně a zpravidla v součinnosti s jinými složkami.

Městská policie tedy není jen „inkasní služba za špatné parkování“. Na silnici má vůči řidičům poměrně široké pravomoci, i když v těch nejtěžších případech musí vždy nastoupit Policie ČR. Pro řidiče z toho plyne jediné. Vyplatí se brát strážníky vážně, spolupracovat a nezkoušet, kam až sahá jejich trpělivost i zákonné možnosti.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , , , , , , ,

32 názorů na “Může vám měšťák sebrat řidičák? Pravda o pravomocích městské policie”

  1. Potrefená husa nejvíce kejhá, se říkávalo…
    Jezdi a parkuj podle pravidel a s měšťákem nepřijdeš do styku.
    Stejně jako v sámošce – nechoď sem krást a ochranka si tě ani nevšimne.

  2. Jaroslav Bruckner

    Městskou policii bych zrušil a posílil bych tu státní tak jak to bylo v minulém režimu.Ano i v jiných státech je tak zv.Městská policie ale je zcela odlišná od té naší.Jinak samozřejmě záleží na koho narazíte a především na inteligenci jednotlivce.Ale to platí i o té státní.Pravda je že se vybírají pokuty na stejných místech o kterých se ví že řidiči nemají kde zaparkovat a to je především u zdravotních středisek kam jezdí pacienti z okolním obcí do města atd.Je toho více na co by se dalo poukázat ale na druhou stranu mají i kladné činnosti a je těžké to posuzovat jenotlivě pro a proti.Jak říkám,zrušil bych je a posílil tu státní.Policajt má být venku a ne čekat na to až někdo zavolá a potom s houkačkou vyrazit.

  3. Jindřich Zamazal

    S měšťáky má tuto zkušenost. Ti ze Sezemic měří rychlost (schovaní v koruně stromu) v Ostřetíně, což je asi vzdálenost 25km. Bylo to za 1000 kaček a dva body. I na toto mají právo?

  4. Je pravdou to,že ti od m.policie mají velmi chabé znalosti dopravních předpisů a jejich znalosti jsou směrovany k tomu aby mohli plnit obecní kasy aniž by to mělo vliv na bezpečnost provozu.Skytí za křovím nebo za značkou obec a měří rychlost s radarem bez nastavené tolerance je asi standart.Viděl jsem kdy nasazovali botičku i vozidlu zásobování u obchodu kdy bylo vykládáno zboží.Stalo se v Litoměřicích.´Vše je o odborné způsobilosti těchto lidí a o tom jak je vedení obcí motivuje.Většinou je to právě to plnění obecních kasiček.A ty pane řidiči plat´.

  5. V článku je více nepřesností-ohledně rychlosti. Už dávno nejsou blokové pokuty, ale pokuty příkazem (to je maličkost), ale musíte říci, že za překročení rychlosti o více jak 10km/h je pokuta ne do 2000kč, ale od 1500-2000kč. To je rozdíl. Tak si někdo může myslet, že může dostat 100kč. Za překročení o více jak 20km/h je pokuta 2500-3500 kč. Takže na těch spodních hranicích to začíná.

    1. Radím vozte je sebou. Papaláši sice řekli, že si Vás prověří v databázi, ale už nikdo neřekl, jak dlouho to prověření může trvat. Já čekal 25 minut, než jim naskočil signál. Z kartičkami, bych byl pryč za dvě minuty

  6. Pokud parkuju jak mam a jezdim tak jak mam, tak se nikdy s MP nepotkam a nemusim mluvit. Takze kazdej kdo na ne nadava tak at si sahne do svedomi

  7. Moje zkušenost s městskou policií je taková,
    neznají dopravní předpisy ale jsou ještě arogantní jak gestapo.

  8. Dostal jsem pokutu od měštáků více krát pokaždé překročená rychlost je potřeba aby jím tuto možnost plnit obecní kasu odebrali.

    1. Jezděte podle předpisů a ani si vás nevšimbou. Ale to je přesně kdy se šmatlavý vymlouvá na chodník.

  9. Já před pár týdny dostal pokutu za stání v Praze na chodníku, přičemž jsem nestál na chodníku, ale na soukr. pozemku, který s tím chodníkem sousedí. Městská policie dělala v ulici zátah na výběr parkovného, aby před koncem měsíce naplnila obecní pokladnu a brala to, padni komu padni. Je pravda, že tam není viditelné oddělení obou pozemků (městského chodníku a soukr. stání), nicméně tenhle incident se nestal poprvé a pravidelně musíme měšťákům a úřadu připomínat, že pokutovat auta, která parkují na privátním pozemku, je stupidní. Měšťák má totiž obecně krátkou nebo žádnou paměť. No nic, ne nadarmo si platím DAS…

  10. Já dostal pokutu 500,- Kč od strážnice městské police v Třebíči když jsem zastavil na místě vyhrazené pro rodiče s dětmi u ochdního domu Lidl, 5.min před zavírací dobou. V té době se na celém parkovišti neparkovalo jedniné vozidlo.

    1. Václav Kapička

      Myslím, že za tenhle přestupek, nemá nikdo právo pokutovat.Něco jiného, je stání na místě, pro invalidy.

      1. Pokud je tam i kombinována značka IP 12 a určený symbol 226 – dopravní značka vyhrazené parkoviště s kočárkem. Pak pokutovat lze. Ale moc lidí to pravda neví.
        Pokud je jen vodorovné značení pak nikoliv.

  11. Odkud Autor článku spadnul, když píše, že městký fízl může kontrolovat doklady jako řidičák, techničák které prý musí řidič mít povinně u sebe.

  12. městská policie usměrnuje dopravu, neřídí ji….to smí jen policie CR
    a body vám jsou udělovány, nepřicházite o ně..
    autore

    1. Díky, Lukáši, za váš komentář. U všech poznámkách o bodech bylo napsáno, že je přiděluje, jen u jednoho to bylo napsané nešikovně, že by se dalo pochopit, že je odečítá. Raději jsme to tedy opravili.

  13. Nevím, od kdy mají strážníci přístup do evidence vozidel, ale před několika lety museli požádat o spolupráci PČR.

  14. 48 let za volantem nákladní soupravy , z toho 23 let v mezinárodním provozu , a mám nalítáno něco přes 4 miliony km bez nehody.
    ALE – nikde , … opakuji nikde,… ani ve světě jsem se nesetkal s něčím takovým , jako je — obecní strážník ČR.
    ( píp ) bez IQ, kterej nemá na to, aby se dal ke státním,… si tady hraje na policajta a je rád, že mu to obyčejný lid „žere“…….
    a další kapitolou je — blonďatá strážnice…. to můžu okomentovat až po 22-téhodině …..

    1. Obecní policii mají skoro všude v EU. Ale vzhledem k vašemu stáří a senilitě se dají ty vaše bláboly pochopit.

  15. S MP nemám špatnou zkušenost. Jen mi asi před rokem nasr… naštvalo, přišla mi pokuta za několik málo desítek vteřin parkování v hranici křižovatky, podle kamerového záznamu. Nikoho jsem neomezoval, nepřekážel, jen jsem asi na dvacet vteřin vystoupil z auta. A přišlo to i s fotkama. No, pět stovek není dneska moc. Pomohl jsem městu. Pavel.

  16. Mě trotl z Tachova sebral 5 bodů+ litr za to že jsem přijížděl do volného levého pruhu na zelenou/ pravý byl uzavřen- opravován/ auta přede mnou se zastavila a já nemohl dál pokračovat a skočila červená , v pravém už zastavovali auta před mobilním semaforem kde skočila ta červená, jinou možnost jsem neměl než pokračovat dál a trotlové schovaný za keřem, kde byli stejně všem na očích toho s velkým humbukem využili

    1. A co takhle nesouhlasit a nechat to dojít až do přestupkové komise? Tady by byl vhodný videozáznam.

  17. Městský strážník,pupkáč s IQ bandasky na pivo a pravomocema :D Když vidím takové figury hlídat na přechodu,pukám smíchy :D

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru