vyvoj-chlazeni-a-klimatizace-seat-ibiza-6K- (1)

Možná už máte v garáži veterána. Letos slaví třicítku řada naprosto běžných aut

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Federace klubů historických vozidel - Foto: SEAT - 4. 1. 2023


Čas je utíká, jako splašený a říká se, že nejvíc je to vidět na dětech. Podle nás je to ale vidět i na autech, především na těch, které máme doma v garážích. Je dost dobře možné, že právě vy máte v garáži nebo před domem své auto, které právě letos oslaví kulatou „třicítku“. A to má řadu výhod, protože touto oslavou automaticky může spadat do kategorie veteránů.

A to může mít po splnění několika podmínek řadu výhod. První podmínkou je právě věk, tedy fakt, že vůz musí být alespoň 30 let starý. A to ne od doby, kdy jej automobilka začala vyrábět, ale od data uvedeného ve velkém technickém průkazu. Pokud toto váš vůz splnil, čeká vás kontakt s Federací klubů historických vozidel. Právě její komise musí otestovat historickou původnost vozidla. Poté je potřeba ověření technické způsobilosti k provozu a platná STK. Tu je od letoška ze zákona povinné absolvovat na běžných stanicích technických kontrol, a to každých pět let. S tím vším jdou ruku v ruce také poplatky, které se mohou vyšplhat na několik tisíc korun.

Přečtěte si také:  Historická auta povinně na STK, delší evidenční kontrola a konec techničáků. Zeman podepsal novelu zákona

Jak upozorňuje Federace klubů historických vozidel, systém testování historických vozidel upravuje zákon č. 56/2001 Sb. a z něho vycházející vyhláška č. 355/2006 Sb. o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu a podmínek testování historických a sportovních vozidel. Detaily toho, co je potřeba k žádosti o testování vozidla přiložit, včetně náhledu fotografií, které budou také potřeba, najdete přímo na webu Federace.

Po úspěšném absolvování všech výše zmíněných náležitostí jsou výsledkem takzvané veteránské registrační značky. A s nimi jde ruku v ruce nejen delší časový interval STK, ale také i výrazně nižší povinné ručení, které se většinou pohybuje kolem asi dvanáctiny standardní ceny. Stejně pro auta s veteránskými značkami odpadá povinnost mít zaplacenou dálniční známku. Jak ale před nedávnem upozornila ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková ze Státního fondu dopravní infrastruktury, je potřeba mít nejen veteránské značky, ale v autě také průkaz historického vozidla. Je ale důležité zmínit, že vozidlo s veteránskými registračními značkami nesmí být využíváno k běžnému provozu nebo k podnikání.

Přečtěte si také:  Kousek od našich hranic je na prodej takřka nejeté BMW 323i E30. Cena možná překvapí

A jaká auta tedy letos slaví třicáté narozeniny? Čím dál tím víc jde o vozidla, která běžně potkáváme v provozu. Letos by tak o veteránskou testaci mohli požádat majitelé třeba Škody Favorit, SEATu Ibiza druhé generace s označením 6K1, ale i Renaultu Twingo, Peugeotu 306, béčkového Opelu Corsa, Fiatu Punto nebo třeba Fordu Mondeo. Všechny tyto vozy spatřily světlo světa v roce 1993, tedy před 30 lety. Ale platí, že rozhodující je datum výroby uvedené v techničáku.

Štítky: , , , , , , , , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


3 názory na “Možná už máte v garáži veterána. Letos slaví třicítku řada naprosto běžných aut”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *