vyfuk

Moderní naftové motory mnohdy neprojdou ani první TK. Důvodem je změna předpisu

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Foto: ÚAMK - 26. 4. 2024


Moderní motory musí být „čisté“ a do vzduchu vypouštět co nejméně emisí, ale také prachových částic. Kvůli tomu se z výfuku, který dříve tvořila trubka, stal nosič čidel, filtrů a katalyzátorů. Výfukové zplodiny sice o poznání čistější jsou, ale i kvůli tomu nemusejí auta projít už první technickou kontrolou po pár letech provozu. Týká se to naftových aut v Německu.

V Německu zavedli od 1. července loňského roku nová pravidla na STK, která upravují měření pevných částic ve výfukových zplodinách. Z původní metodiky tzv. absorpčního koeficientu se nyní měří koncentrace částic, přičemž je povoleno 250 tisíc částic na cm³. Dobré a plně funkční filtry (DPF, FAP) dokáží částice snížit až na hranici 10 tisíc částic na cm³.

Ovšem v praxi to nefunguje úplně 100%. Změna metodiky měla za následek zvýšený počet naftových aut, která neprošla už první technickou kontrolou. Ta se v Německu provádí po třech letech od první registrace nového vozidla (v ČR je to po 4 letech). Jak už asi tušíte, může za to právě špatně fungující anebo zcela nefunkční filtr pevných částic (DPF, FAP).

Jak prodloužit životnost filtru pevných částic? Pomůže styl jízdy i kvalitní údržba

Filtr pevných částic je součástí výfukového potrubí a plyny z motoru jím musí projít. V tomto filtru se pak zachytávají saze, takže výfuk naftového auta už by neměl být černý jako v minulosti. Saze se ve filtru hromadí a jednou za čas se při velmi vysoké teplotě spálí. K tomu je potřeba delší cesta, ideálně po dálnici a v ustálených otáčkách. Pokud se však naftová auta používají na krátké cesty, regenerace se nemusí vůbec spustit. Dalším problémem je to, že pokud regenerace probíhá, zpravidla o ní řidič není nijak informován, takže se může stát, že zaparkuje, vypne motor a přeruší ji. Filtry pak kvůli tomu nemusí fungovat správně a mohou na STK způsobovat problémy.

ADAC udává, že 1. srpna do 30. října 2023 neprošlo první STK celkem 3,4 % automobilů z 950 809 aut celkem. Konkrétně STK vyhodily za špatné emise 32 285 naftových aut se stářím do tří let. A to jsou všechno auta, která splňují současnou emisní normu Euro6. U aut, která měla najeto do 50 tisíc kilometrů, neprošlo 2,8 % aut, při nájezdu od 50 tisíc do do 160 tisíc kilometrů to bylo už 3,3 % a u těch nad 160 tisíc kilometrů dokonce až 4,7 %. Podle statistik měly nejvíce problémů motory Ford 1,5 TDCi.

Není to ale tak úplně problém řidičů a špatné údržby vozidla nebo špatnou konstrukcí motoru, ale tím, že se liší homologační pravidla pro výrobce aut a právě způsob a systém měření emisí na německých STK. ADAC vysvětluje, že výrobci musí při homologaci auta měřit počet částic na ujetý kilometr, ale to při technické kontrole provádět nelze – i kvůli finanční a také časové náročnosti. Když auto neprojde, neznamená to tedy, že by výrobce něco udělal špatně nebo použil při výrobě nekvalitní díl. Reklamovat tak filtr pevných částic nelze.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

13 názorů na “Moderní naftové motory mnohdy neprojdou ani první TK. Důvodem je změna předpisu”

  1. Mi připadá že to nikdo nečetl. Vždyť je to tam jasně napsané. Filtr si člověk ničí sám. Bohužel, pokud výrobce neudělá palubní PC tak, aby informovalo o potřebě čištění a případně že čištění probíhá, tak prostě Fordem tam, vlakem zpět.

    1. Probíhající čištěni je vidět na palubním počítači, změní se spotřeba. Údaj o spotřebě stále vidím. Je pravda, že kontrolka by byla lepší

    2. V manuálu od Fordu jsem četl, že v případě rozsvícení kontrolky „cedník“ je potřeba jet do zhasnutí v daném rozsahu otáček – a že když takový režim není možný, bude čištění delší.
      Ale už je to pár let.

    1. Jaký podvod? Rozumný zákazník ví, že jezdit s dieselem trasy především v jednotkách kilometrů je vražda motoru. Mně prodejce řekl, že pro denní jízdu pod 25 tam a 25 zpět je diesel úplně nevhodný, a u cest do 2x 50 pravidelne alespoň 50 v kuse na dálnici.
      To, že jsou lidé, co mají diesel na cestu že sídliště k nejbližšímu superhyper – asi tak 300 m – není chyba výrobce.

  2. EU,jen hledá nové zdroje peněz
    Vašich !
    Zavadí prvky kontroly lidí GDPR,atp…
    Budete dál lhostejní?

  3. Ale ne. Přeci nám výrobci tvrdí, jak moderní diesel je čistý a jak je jen EU zbytečně buzeruje. A světe div se v Německu neprojde ani tříletý diesel. Tvrzení výrobců o moderních dieslech v praxi…

  4. Jen blázen by v této „ekozelené“ fanatické době kupoval diesel. Ideální je elektro a pro chudé motoristy LPG.

    1. s LPG nesmíte do garáže.
      A elektro je pro horních 10%.
      Když je auto těžší, nafta je neúčinnější pohon. vedení EU je spolek naprostých magorů

      1. Vesnický Lojza

        Blbost žádný zákaz vjezdu LPG do garáží neexistuje. To si jen provozovatele ulechčují život a dávají i zákazy do míst která splňují podmínky.

        1. LPG je těžší než vzduch a proto platí zákaz všude v podzemních garážích nákupních center

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru