dest-tma-sviceni-spatne-pocasi-dalnice-svetlomety

Moderní auta jako duchové na silnici. Brusel přitvrzuje a výrobci musí upravit fungování světel

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autoviny.sk, topspeed.sk, adac.de - Foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 19. 11. 2025


Tohle známe všichni. Prší, je šero, na dálnici se v levém pruhu blížíte k autu před sebou, ale to auto není moc vidět. Nesvítí. Nebo možná svítí, ale jen vpředu denním svícením. Stejné je to i v mlze, která nás posledních pár týdnů sužuje. Lidé buď nesvítí vůbec, případně na denní svícení, nebo naopak svítí mlhovkami v situacích, kdy to není potřeba. EU se ale rozhodla, že to bude řešit. Alespoň zčásti.

Je to paradox dnešní doby. Nová auta jsou plná aktivních i pasivních jízdních asistentů, radarů a kamer, ale v mlze nebo v dešti může být auto často i tak téměř neviditelné. Je to ale vždy kvůli jeho řidiči. Světla mají sice senzory a rozsvítí se sama, na což řidiči právě často spoléhají, ale senzory jsou nastaveny na světlo/tmu, nikoliv na dobrou nebo špatnou viditelnost kvůli mlze nebo dešti. To světelný senzor poznat nedokáže. Auto samo tak svítí pouze předním denním svícení.

Denní svícení má za úkol hlavně to, aby bylo auto přes den lépe vidět, ne na to, aby řidič lépe viděl na cestu. Proto jsou tato světla umístěna vpředu a jejich výkon je nižší než u potkávacích světel. Zezadu však vůz při aktivovaném denním svícení obvykle nesvítí vůbec. Přestože jsou výjimky a některé automobilky při denním svícení rozsvěcují i zadní světla.

Problém však začíná ve chvíli, kdy se zhorší počasí, ale nesetmí se. Světelný senzor totiž vyhodnotí, že je „pořád den“, takže auto nechá zapnuté pouze denní svícení, a zadní světla zůstanou vypnutá. Řidič nic neřeší, protože je zvyklý, že auto řeší všechno automaticky za něj. Jenže ostatní řidiči, zvláště ti za ním, to ale vidí jinak. V hustém dešti, sněžení, v mlze nebo při západu slunce vozidlo zezadu splývá s vozovkou a okolím.

Policie radí: Denní svícení v dešti nestačí a může být nebezpečné

Před časem ale přišla tichá, přesto docela zásadní změna z Bruselu. Evropská unie se rozhodla, že fenomén „neviditelných aut“ (svítících jen na přední denní svícení) omezí přímo v technických pravidlech pro nové typy vozidel.

Nová evropská regulace pro homologace nových aut se týká všech modelů, které získávají typové schválení po 22. září 2024. A o co jde? Pokud bude mít auto aktivované denní svícení, musí se v určitém rozsahu světelných podmínek automaticky rozsvítit nejen přední, ale nově právě i zadní obrysové světlomety.

Konkrétně jde o situace, kdy je intenzita okolního světla mezi 1000 a 7000 luxy. Do tohoto rozmezí spadá většina běžného denního počasí, včetně zamračené oblohy, deště nebo lehkého šera. Auto tak nebude svítit jen vpředu, ale konečně i vzadu.

Jakmile světlo klesne pod přibližně 1000 luxů, přebírají roli potkávací světla, která už zajišťují plnohodnotné osvětlení vozidla. Lhostejný řidič se stále nebude muset o nic starat, naopak získá větší jistotu, že jeho auto bude svítit „správně“ i bez toho, aby na to musel myslet.

Důležitým detailem je, že výrobci už nebudou moci nabízet režim, v němž by při denním svícení šla zadní světla vypnout. Logika systému musí být jednotná a závazná pro všechny nové homologace v EU.

Pro automobilky znamená nová regulace víc než jen změnu jedné položky v ceníku. Je potřeba upravit software světlometů, nastavit reakce senzorů a prověřit chování aut v různých světelných podmínkách. U některých modelů to může znamenat i dodatečné softwarové úpravy.

Nová pravidla se vztahují pouze na nové typy vozidel schválené po uvedeném datu. Auta, která získala homologaci dříve a už jsou v prodeji, mohou i nadále jezdit podle původních předpisů.

V Evropě se už objevují i návrhy na další zpřísnění. Mluví se například o tom, že po roce 2027 by se vůbec neměla prodávat auta, která umožní přes den jízdu s vypnutými zadními obrysovými světly. A to i při denním svícení.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , , ,

63 názorů na “Moderní auta jako duchové na silnici. Brusel přitvrzuje a výrobci musí upravit fungování světel”

  1. Kdysi jsem měl zadní světla zapínaná s denním svícením na Golfu a z STK mě vyfučeli, pomalu jsem nemohl odjet a chtěli to odpojit na místě. X let jsem to připomínkoval, MD odpovídalo, že tak je to správně podle směrnice EU (zajímavé, že v některých zemích se nová auta stejných modelů registrovala se zadními světly svítícími s denním svícením). Dnes druhý paradox jsou světelné lišty přes celé auto. Je super za takovým jet v koloně, a když řidič ještě často přibržďuje, je to na makovku.

  2. Prostě cvoci. Tak měli dávno nařídit co některá auta už mají. denní svícení i vzadu. Proč přidávat snímače a složitě kvalifikovat nová auta. Prostě auto má být vidět vpředu i vzadu. Pokud má svítit, tak vpředu i vzadu. Ono to tolik nežere a vzadu už mají nová aurta LEDky….

  3. Pavel Horký

    V čem je problém? Mám Kiu Ceed 2020 a automaticky se mi s denním svícením rozsvěcují i zadní koncová světla. A to není Kia žádná „Clever“ německá koncernovka.

    1. Protože EU předpisy nařizují mít dva světelné okruhy jinak porušujete vyhlášku ale jsou výjimky co mají pět pohromadě.

  4. Už u Superbu 2011 jde nastavit denní svícení vzadu. Nechal jsem si to udělat, musí to přes pc udělat člověk, který to umí. A mám po starostech. U druhého auta je to od výrobce už nastaveno. ( SsangYong XLV 2018.)… Jinak je to všechno na řidičích, prostě zapnout normální světla když je mlha, prší, nebo sněží. Tak to je předepsáno zákonem. Jenže to by řidič musel zapnout taky mozek. Těch nesvítičů potkávám denně desítky, ba stovky.

    1. Ano, na Tivoli to mám také tak.Přední denní světla /LED/ z pohledu protijedoucího řidiče se u tohoto auta jeví jako ostřejší než tlumená světla /halogen-čočka/.

  5. Za mě .. chtělo by to vrátit zelenou kontrolku potkávacího světla na palubní desku. Vše by se tím o 50% zlepšilo.

  6. Zdeněk Břicháček

    Mám Š1203TAZ,tam vše ovládám automaticky já sám.A je to asi nejlepší.
    Nesmím ovšem zapomenout zhasnout.To pak nenastartuju.

  7. Jak již tady mnoho „řidičů“ napsalo, je to pouze o přemýšlení za volantem.
    Ale rovněž i já jsem majitelem „moderního“ auta se spousty „Simple Clever“ vychytávky – mám Octavii 4. gen., Style.
    A přímo v „centrálním mozku auta“ jde nastavit, že při zapnutých stěračích chci svítit obrysová světla, nikoliv pouze denní svícení. Pokaždé když začne pršet a pustím stěrače, tak svitím obrysovými, nikoliv pouze denním ve předu a nemusím nic přepínat – a fakt jim to funguje :-).
    A pak je tam i nastavení citlivosti snímače, rovněž ho mám nastaveno na co největší citlivost, takže svítím obrysovými v každém lesíku kde je šero apod., i když neprší; rovněž jim to funguje :-).

    1. Jiří Dvořák

      Peugeot na tohle myslel už v roce 2013. Jakmile stěrače setřou více jak 5x za sebou, rozsvítí se potkávaci světla.

    2. Tak to teda nefunguje to si vymýšlíte, funguje pouze to že když prší tak se automaticky zapnou světla se stěrači ok dobrá věc . Ale ten senzor na maximální citlivost není jisté že za jízdy se špatných podmínek zapnou světla za jízdy a to z toho důvodu že nemáte kontrolku na palubce a nevidíte s jistotou čím svítíte, Jak to víte že to funguje?Ten čudík někde pod volantem který je k ničemu, svítí na AUTO režim ale nevidíte čím svítíte a jestli chcete mít jistotu tak to zapnete na rozsvícení bez automatiky a nevýhoda je že se vám deaktivují výhody světel matrix a máte z toho dvě klasické světla které svítí jen rovně. Nevýhoda těchto moderních aut je že nemá na palubce kontrolku světel a když přibyli světla na denní svícení tak má být kontrolka na denní svícení a klopené světla. Aby lidé přesně věděli čím svítí , protože palubka je od toho aby lidé věděli všechny informace o autě a proč se to tam nedává proč kontrolka zmizela z palubky nikdo neví a záhada je že to vůbec dopravní úřad schválil nebo kdo to schvaluje když vyrábí nový model že to tam na tý palubce nemá.Jediné co jsem si nechal udělat A doporučuju to všem nechte si ve škodovce až půjdete na servis udělat přes diagnostiku zapnutí zadních světel na denní svícení jde to !!! A věřte že je to dobrá věc.

  8. Jan Zvolánek

    Dokonalý je zážitek,když jedete v dešti za nějakým autem,kde svítí červená lajna přes celé auto,to zážitek.To ostatní,je o každém řidiči,jak to vidí.

  9. Na Octavii mi v autorizovaném servisu bez problému nastavili zadní obrysová světla k denímu svícení, myslím ale, že by to to měl být standard…

    1. Měl by to být standard ale přesto to všichni nemají a když tak jen v servise. Já v BMW G20 měl myslím možnost nastavit to přes menu.

  10. Je zvlaštní, že i u jednoho výrobce je osvětlení řeseno různě. Mám KIU ProCeed, kde mi v rámci denního svícení svítí i zadní obrysovky, ale jiné typy i v rámci řady Ceed to nemají. Nejsem žádné dřevo, ani ucho, ale je lpříjemné mít jistotu, že i ve stínu jsem zezadu vidět.

    1. Milan Trávníček

      No přesně tak, měl sem Ceeda rok 2018 a tam denní svícení bylo i vzadu a v roce 2022 sem si koupil dražší Sportage a ta to neměla 😁 Psal sem i do servisu, že jestli by to nešlo změnit a prej jo, ale neví co by se stalo, jestli by se něco nehádalo a tak… Divný.

  11. Jiří Černý

    Kolik úsilí budou muset ještě europoslanci vynaložit, aby se do silničních předpisů dostal dodatek instalovat do moderních aut pro denní svícení i…..LED červená světla dozadu.

  12. Kreténi z EU chtějí řešit, co sami způsobili. Neskutečné!
    Napřed nařídí asistenty, které mají za řidiče vše řešit, odnaučí řidiče přemýšlet a ovládat auta a když to nefunguje chtějí to řešit dalšími „dokonalejšími“ asistenty.
    Důsledek: řidiči budou ještě více spoléhat na asistenty, nic se nezmění a auta budou opět dražší.

  13. Nejhorší denní svítilové jsou ti, co svítí obrysovkama a je jim přes 30 let. Jedna obrysovka nesvití a druhá svítí jako umíráček. To svícení je poznat, až když se míjíme. Plus ale je, že při těhle obrysovkách jim občas svítí aspoň jedno světlo vzadu :-)

    1. Přesně. A ideál jsou vraky, které jsou tak udržované, že jim nesvítí na straně do silnice ani potkávačka, ani parkovačka. Pak se člověk diví, co vlastně míjí.

    2. Paradoxem je, že ti přes 30 si auta hledí podstatně víc než mladá ucha, co vlezou do auta jedou, svítí nesvítí… :-)

  14. Říká se tomu Scandinavian DRL a v severským zemích je to normální. Na svém superbu jsem si to nechal dokódovat, takže s denním svícením mi permanentně svítí i zadní. Tohle mělo být povinné už dávno

      1. kolemjdoucí

        a co vám brání ta obrysová světla zapnout prostě ručně a nespoléhat ve všem na jakýsi nedokonalý stroj?

      1. kolemjdoucí

        ale je důvod za snížené viditelnosti svítit vzadu, což drtivá většina u nás řídícich bezmozků nepobírá, protože „přece mám zapnutý automat“

  15. Vše je o řidičích. I v tom autě se senzory jde přepnout světla ručně. Takže když prší přepnu světla aby mě bylo ze zadu vidět.

    1. kolemjdoucí

      to je správné řešení, ale obávám se, že „materiál“, který se u nás považuje za řidiče, tohle nechápe

  16. Já jsem se divil tomu, proč při denním svícení nesvítí světla vzadu. (stačí vjet do lesního úseku apod.) Když jsem to chtěl někdy v roce 2010 dokódovat, tak mi vyhrožovali, že takto (tedy přední denní a zadní obrysová světla vždy) neprojde auto STK… Takže jsem to chvilku vydržel, nechal dokódovat až někdy v 2015. A ejhle najednou to bude povinné. To znamená, že jakmile má úředník/policista v ruce nějaké nařízení, stává se z něj nemyslící „pán a vládce“, takže by to chtělo věci brát více rozumem. A těch věcí je více, nechci zaplevelit tento chat.

    1. Přesně tak, původní nařízení bylo že při denním svícení NESMÍ svitit zadní světla. Vyhazovalo se za to z STK tak jako dříve i za třetí brzdové světlo…

  17. Tak já mám v autě možnost nastavit citlivost světelných senzorů. Mám to na maximální citlivost a stačí třeba vjet do lesního úseku a světla se automaticky rozsvítí i za dne. Jakmile je zataženo, prší, tak se také aktivují. Takže by asi stačilo jen upravit citlivost senzorů.

  18. Cela saskarna je o tom ze napr u nas do 90. let byly povinné zasterky u osobnich aut za kolama , takze se nedelala v desti za autem tak velka vodni clona, nebylo tolik potrucenych rozbitych celnich skel a omlaceneho laku od sterku, dnes je tam vyrobci nedavaji pry kvuli uspore paliva ( mozna i kvuli narizeni) …. … strucne kdyby byli povinne zasterky za kolama vse by bylo ok

    1. Chybějící zástěrky dle mě přispívají k bezpečnosti provozu – za deště znatelně ubývá lepičů, protože díky mlze z předjedoucího auta nic nevidí.

  19. Za mě nesmyslný návrh. Denní světla jsou určena pro svícení za nesnížené viditelnosti. Jinak je jejich použití protizákonné. Návrh je stejný nesmysl, jako z důvodu oslňování např. dálkovými světly či mlhovkami vymýšlet senzor, který nedovolí zapnutí mlhovek mimo mlhu/hustý déšť, sníh či dálkových ve dne či v případě dalšího auta poblíž.

    1. Radomír Hoferek

      Ono je to přesně naopak . Na železničním přejezdu máte za tmy vypnout tlumená světla abyste neoslňovali ale když u nových vozidel nemáte polohu obrysová světla ale jen auto tak vám hrozí pokuta za oslňování.

  20. Je to opravdu nešvar hlavně nás řidičů, automatické by mělo být, že pokud je zimní období, svítím i zadními světly.Dle mého názoru je to o zdravém rozumu, že musím nejen dobře vidět, ale i být viděn a to i vzadu.Jonáš.

    1. Se zimním období to souvisí jak ? Když bude jasno, celodenní mráz, tak je viditelnost lepší než v říjnu, když je zamračeno.

  21. Zásadní nesmysl je, že systém, který 100 % není spolehlivý a funkční (jakýsi senzor) může ovládat světla. Pokud není 100 % spolehlivý, nemá v autě co dělat a řidiči by pak museli při jízdě myslet a světla ovládat ručně. A ne spoléhat zbytečný senzor.

  22. Pamatuji si že se v letních měsících svítit nemuselo ale v zimních ano. No a pak to nějakej blbec zavedl celoročně.

  23. PETR ABRAHÁMEK

    No bývá to trochu problém, ale co mne spíše rozčiluje je, že řada řidičů jezdí se zapnutými mlhovkami i za normální viditelnosti.

  24. Roomster před FL má u pojistek přepínač VYP/ZAP pro denní svícení (DRL).

    Při zapnutém přepínači DRL a vypnutém spínači světel se po nastartování zapnou jak přední (poziční i potkávací) tak i zadní (poziční) světla. Nemám přední světla pro denní svícení, ale předpokládám, že by se v tomto případně zapnula přední světla pro denní svícení a zadní (poziční) světla. Nefunguje osvětlení palubovky, nefunguje přisvícení mlhovkami do zatáčky, nelze zapnout dálková světla a samozřejmě ani mlhovky.

    Při vypnutém přepínači funguje vše pouze „na manuál“.

    Za mně značka ideál…

    1. Za mě zbytečnost. POkud se musí svítit v dne, aby bylo lépe vidět protijedoucí auto, tak není důvod za nesnížené viditelnosti svítit vzadu.

      1. Peltrám Josef

        Pracoval jsem 25 let na stk a pozoroval jsem jak naši řidiči začínaji degenerovat. Spoléhají na systémy ve vozidlech. Nebyl vzácný případ že na požádáni – zapněte potkávaci světla – zazněla odpověď – TO MUSÍM NASTARTOVAT !?. Další vymoženosti je dešťový senzor. Pří začínajicím dešti se zanou stěrače. Nic divného . Tak proč by se nemohly zapnout při začínajícim dešti i světla. To bychom chtěli po výrobci asi moc. Při tom je to logické a přesto nemožné .

  25. Nevím,ale už můj Renault Scenic 4 umí sám zapnout světla když fungují stěrače. Jak se zapne stírání tak se po nějaké době přepnou světla sama i když není vyloženě tma.

    1. Zdravím Jardo, ano souhlas. Máme Renault BREAK IV a tomu svítí při režimu denní svícení i zadní obrysová světla. Senzory reagující na podnět počasí jsou defacto přesné. Snad jednou jsem si rozsvítil potkávací světla sám bez pomoci čidel.

    2. Renault palec nahoru. Můj VW ani při automatickým zapnutí stěračů nepřepne, pokud je dostatek světla.

  26. To je caviků kvůli ničemu.Prostě zrušte denní svícení,vytrhejte čidla a atˇ si každý ručne rozsvítí stanovené osvětlení potkávací a obrysovky. Bude to svítit všude a není potřeba kolem toho dělat humbuk.

    1. To není o autech a technologiích, ale o NE-řidičích. Většina lidí jezdí jen sama za sebe. A lidi se nemění.

    2. I dnes si řidič může rozsvítit, jen jsme prostě čím dál „lepší“ řidiči. Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že denní svícení je hloupost, kdo během dne nevidí auto, které nemá rozsvícené denní svícení, nepatří na silnici.

    3. Proč Protože řidiči jsou mongolové a neumí si přepnout světla sami? Denní svícení je super, mám v autě všechny možné asistenty a zrovna tyhle kolem světel fungují perfektně a usnadňují život (ne jako pitomý StartStop apod.) Mám nastavené svícení i vzadu, právě pro chvíle, kdy přijde nějaký úsek, kdy ještě čidla nevyhodnotí vhodnost přepnout na potkávací, tak vím, než to ručně přepnu sám, že jsem zezadu vidět jako by ta potkávací světla byla aktivní. Máme VW Touran… Potom máme ještě Hyundai i30 a tam tenhle asisten fakt nefunguje dobře, když začne pršet, že stěrače nestíhají, stejně nechá svítit jen denní, navíc neumí aktivovat zadek na stalo, takže tady to chápu, že člověku to moc nepomáhá.

      Nařídit aby svítil i zadek neustále a aby při zapnutí stěračů automaticky z denního přepla jednotka na potkávačky, mlhu snad každý vidí a přepne si to sám, pokud ne, sebrat řidičák…

      1. A nějaký důvod, proč by měla zadní světla svítit i při nesnížené viditelnosti by nebyl ?

        1. Třeba proto, že když jedete za jasného dne za tmavým autem směrem ke slunci, tak vám může opticky splynout se silnicí?

          1. Přesně.. od roku 98, co mám papíry, svítím.celodenně… na Fáčku (černém) jsem nechal světla zapnuté trvale, protože se vypnuly/zapnuly klíčkem, v A6 jsem si přes vcds zapnul, aby mi při DRL svítil i zadek.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru