dest-tma-sviceni-spatne-pocasi-dalnice-svetlomety

Moderní auta jako duchové na silnici. Brusel přitvrzuje a výrobci musí upravit fungování světel

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autoviny.sk, topspeed.sk, adac.de - Foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 19. 11. 2025


Tohle známe všichni. Prší, je šero, na dálnici se v levém pruhu blížíte k autu před sebou, ale to auto není moc vidět. Nesvítí. Nebo možná svítí, ale jen vpředu denním svícením. Stejné je to i v mlze, která nás posledních pár týdnů sužuje. Lidé buď nesvítí vůbec, případně na denní svícení, nebo naopak svítí mlhovkami v situacích, kdy to není potřeba. EU se ale rozhodla, že to bude řešit. Alespoň zčásti.

Je to paradox dnešní doby. Nová auta jsou plná aktivních i pasivních jízdních asistentů, radarů a kamer, ale v mlze nebo v dešti může být auto často i tak téměř neviditelné. Je to ale vždy kvůli jeho řidiči. Světla mají sice senzory a rozsvítí se sama, na což řidiči právě často spoléhají, ale senzory jsou nastaveny na světlo/tmu, nikoliv na dobrou nebo špatnou viditelnost kvůli mlze nebo dešti. To světelný senzor poznat nedokáže. Auto samo tak svítí pouze předním denním svícení.

Denní svícení má za úkol hlavně to, aby bylo auto přes den lépe vidět, ne na to, aby řidič lépe viděl na cestu. Proto jsou tato světla umístěna vpředu a jejich výkon je nižší než u potkávacích světel. Zezadu však vůz při aktivovaném denním svícení obvykle nesvítí vůbec. Přestože jsou výjimky a některé automobilky při denním svícení rozsvěcují i zadní světla.

Problém však začíná ve chvíli, kdy se zhorší počasí, ale nesetmí se. Světelný senzor totiž vyhodnotí, že je „pořád den“, takže auto nechá zapnuté pouze denní svícení, a zadní světla zůstanou vypnutá. Řidič nic neřeší, protože je zvyklý, že auto řeší všechno automaticky za něj. Jenže ostatní řidiči, zvláště ti za ním, to ale vidí jinak. V hustém dešti, sněžení, v mlze nebo při západu slunce vozidlo zezadu splývá s vozovkou a okolím.

Policie radí: Denní svícení v dešti nestačí a může být nebezpečné

Před časem ale přišla tichá, přesto docela zásadní změna z Bruselu. Evropská unie se rozhodla, že fenomén „neviditelných aut“ (svítících jen na přední denní svícení) omezí přímo v technických pravidlech pro nové typy vozidel.

Nová evropská regulace pro homologace nových aut se týká všech modelů, které získávají typové schválení po 22. září 2024. A o co jde? Pokud bude mít auto aktivované denní svícení, musí se v určitém rozsahu světelných podmínek automaticky rozsvítit nejen přední, ale nově právě i zadní obrysové světlomety.

Konkrétně jde o situace, kdy je intenzita okolního světla mezi 1000 a 7000 luxy. Do tohoto rozmezí spadá většina běžného denního počasí, včetně zamračené oblohy, deště nebo lehkého šera. Auto tak nebude svítit jen vpředu, ale konečně i vzadu.

Jakmile světlo klesne pod přibližně 1000 luxů, přebírají roli potkávací světla, která už zajišťují plnohodnotné osvětlení vozidla. Lhostejný řidič se stále nebude muset o nic starat, naopak získá větší jistotu, že jeho auto bude svítit „správně“ i bez toho, aby na to musel myslet.

Důležitým detailem je, že výrobci už nebudou moci nabízet režim, v němž by při denním svícení šla zadní světla vypnout. Logika systému musí být jednotná a závazná pro všechny nové homologace v EU.

Pro automobilky znamená nová regulace víc než jen změnu jedné položky v ceníku. Je potřeba upravit software světlometů, nastavit reakce senzorů a prověřit chování aut v různých světelných podmínkách. U některých modelů to může znamenat i dodatečné softwarové úpravy.

Nová pravidla se vztahují pouze na nové typy vozidel schválené po uvedeném datu. Auta, která získala homologaci dříve a už jsou v prodeji, mohou i nadále jezdit podle původních předpisů.

V Evropě se už objevují i návrhy na další zpřísnění. Mluví se například o tom, že po roce 2027 by se vůbec neměla prodávat auta, která umožní přes den jízdu s vypnutými zadními obrysovými světly. A to i při denním svícení.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru