Přechody pro chodce jsou nedílnou součástí provozu na pozemních komunikacích. Slouží k bezpečnému a ideálně organizovanému přecházení chodců. Ale právě na těchto místech řidiči i chodci velmi často chybují. Ještě více chyb se však chodci i řidiči mohou snadno dopustit na místech pro přecházení. Ta vypadají jinak než přechody a ze zákona jsou na nich také jiné povinnosti všech účastníků provozu, tedy i chodců.
Chodci nemají přednost
Jakmile se motorista blíží k přechodu pro chodce, musí myslet na to, že je povinen umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit.
Ovšem v roce 2016 byla schválena vyhláška k zákonu a silničním provozu, v rámci které vznikla takzvaná místa pro přecházení. A zároveň tak byl upraven i paragraf 54 Zákona o provozu n pozemních komunikacích, kde se od té doby píše: „Je-li blíže než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou ‚Přechod pro chodce‘, ‚Podchod nebo nadchod‘, musí chodec přecházet jen na těchto místech.“
Každé místo pro přecházení vozovky je označeno dopravní značkou, ovšem klasickou „zebru“ na zemi nenajdete. Jde totiž o místo stavebně upravené a uzpůsobené pro přecházení chodců přes pozemní komunikaci. To znamená, že řidič nesmí ohrozit chodce, který už vstoupil do vozovky, ale chodec musí dodržet veškerá pravidla, která platí pro přecházení mimo klasický přechod. Smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. A před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Zásadní rozdíl mezi přechodem pro chodce a místem pro přecházení je v tom, že přednost na přechodech na místech neplatí. Pokud tedy chodec stojí u přechodu, řidič mu musí umožnit bezpečně přejít. Pokud ale chodec stojí u místa pro přecházení, žádnou přednost mu řidič dávat nemusí.
Nechápu, proč existují dva druhy přechodu. Akorát to vnáší binec jak pro řidiče tak pro chodce. Už vidím staršího člověka, jak přemýšlí, zda je na přechodu nebo na místu pro přecházení. Nebo by měli mít chodci taky školení na chodecký řidičák?
Agresivni vymahani chodcu v mestech s vyznacenymi misty pro prechazeni , hikoliv tedy prechody , mi prijde od ministerstva dopravy velmi nevhodne , chodci i tak vyuzivaji mista k prechodu automaticky bez dalsiho. V tomto smeru je hitem mesto Prostejov.Chodci i cykliste jsou zde jakoby z pralesa vylezli , denne nekolit situaci resim coby ridic , denne nekolik situaci resim coby chodec pred cyklisty , kteri nemaji na chodniku co delat , ikdyz je malba jasna , pulka tobe pulka me ! Reseni to nema , akorat vynadano dostanu ja.
Ať už je chodec na přechodu, měl by si počínat tak, aby ho řidič, který by ho měl pouštět, taky VČAS viděl. A ne, že chodec zůstane na chodníku u kraje přechodu, kde je ale schovaný mezi auty parkujícími v pravém pruhu čtyřproudovky a řidič má možnost ho vidět až na dvou metrech od přechodu, někdy ani ty dva metry.