Jestli mají všechny složky IZS něco společného, pak je to naprostá nutnost neustálé akceschopnosti. Aby ale byla zachována, mělo by Česko podle ministerstva vnitra vyjednat výjimku z postupného ukončení výroby a provozu vozů se spalovacími motory v členských zemích Evropské unie. Nutno říct, že resort vnitra elektromobily nezatracuje. Pro potřeby složek IZS je ale podpoří až ve chvíli, kdy bude jejich provoz srovnatelný s vozidly se spalovacím motorem.
„V případě nevyjednání výjimky hrozí nebezpečí, že nebude zajištěna pravidelná obnova vozového parku těchto složek. To může mít zásadní negativní dopad nejen na akceschopnost složek integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, vojenské policie a vojenského zpravodajství, ale také na zabezpečení vnitřní bezpečnosti ČR a plnění závazků v rámci NATO,“ popsalo ministerstvo vnitra v předkládací zprávě. „Je proto žádoucí, aby do již probíhajících aktivit ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu byly nově zapojeny i resorty ministerstva vnitra, ministerstva obrany a ministerstva zdravotnictví, a aby argumenty uvedené v předložené analýze byly zohledněny v dalším vyjednávání za Českou republiku,“ dodává resort vnitra.
Vnitro také upozorňuje, že nabídka elektromobilů vhodných pro potřeby záchranného systému nebo ministerstva obrany, je v současné době omezená. Vozidla nemají dostatečnou kapacitu baterií, aby dojela tam, kam hasiči, policisté a další složky potřebují. Problém je také v nutnosti delšího dobíjení, takže pokud by byla potřeba na další zásah, nemusela by mít dostatek energie. Problém je nakonec i s tím, že elektromobily neuvezou tolik nákladu a potřebného nářadí jako auta se spalovacím motorem.
Přestože už je ve službách IZS několik elektromobilů, i pro příští roky budou potřeba hlavně auta se spalovacími motory. Pokud je však v EU nebude moci nikdo prodávat, mohl by nastat problém. Už jen proto, že není možné nikdy dopředu odhadnout, kdy a na jakém místě se stane dopravní nehoda, přírodní pohroma, spáchání trestného činu či zdravotnický problém, nemohou složky záchranného systému podle vnitra dopředu rozvrhnout případné dobíjení elektrických aut. Mimořádné události se také často stanou na místech v těžko přístupném terénu bez elektrické sítě nebo v oblastech zasažených katastrofou. IZS tak nyní používá výhradně vozidla se spalovacími motory, která lze i na místě události případně dotankovat.