dalnice-D1-rekonstrukce

Ministerstvo dopravy zvažuje zvýšení rychlosti na dálnicích. Někde by se prý mohlo jezdit až 150 km/h

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - 25. 1. 2022


S nástupem nové vlády, a tedy i nového ministra dopravy, jsou na cestě velmi zajímavé změny, které se dotknou skoro každého řidiče. Většina z nich se nestane přes noc, zatím se o nich vedou dlouhé debaty. I kdyby ale do praxe nakonec byla uvedena jen část z nich, rozhodně si budeme muset zvykat na řadu novot.

Tím novým ministrem dopravy je Martin Kupka (ODS), který už naznačil, co by rád změnil. Hovořil například o možném zdražení dálničních známek, které neproběhlo už 10 let. Ačkoliv dle diskuzí tímto výrokem rozzlobil většinu motoristů, nutno říct, má pravdu v tom, že za posledních pár let je dálničních kilometrů víc a jsou v lepším stavu.

Přečtěte si také:  Na nový bodový systém můžeme ještě na dlouho zapomenout. Nový ministr jej chce ještě zpřesnit

Dalším plánem ministra dopravy je změna bodového systému, kterou by rád uvedl do praxe. Novela zákona o bodovém systému už leží na resortu dopravy řadu měsíců, ale z důvodů pandemie či voleb se nenašla síla, která by ji zprocesovala.

Němci by byli pro omezení rychlosti na tamních dálnicích. Důvodem není bezpečnost, ale emise a finance

Vyšší rychlost jen možná, jen někde a jen někdy

Velké pozdvižení ale vyvolal i plán zvýšit rychlost na českých dálnicích ze současných 130 km/h na 150 km/h. Zeptali jsme se proto na ministerstvu dopravy, jak to s tímto zvýšením maximální povolené rychlosti vlastně mají v plánu.

Tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka nám to vysvětlil takto: „Nejprve to bude třeba vše odborně posoudit, až potom se budeme moci bavit o konkrétních úsecích.  Odborná debata neskončila.“ Už z tohoto vyjádření je jasné, že zvýšení rychlosti, pokud vůbec bude, neproběhne plošně.

„Typově se bavíme o nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou, kde bude možné zvýšit povolenou rychlosti až na 150 km/h za podmínek dobré viditelnosti a provozu. Technicky to mohou být nové úseky, rovné přehledné úseky, úseky s adekvátním poloměrem zatáček. Jedním z klíčových parametrů je také intenzita provozu na daném úseku. Samozřejmě to tedy může být tam, kde zvýšení rychlosti nebude mít vliv na bezpečnost provozu,“ dodal František Jemelka.

Přečtěte si také:  Nový ministr dopravy Kupka chce zdražit dálniční známky. Jejich cena je stejná deset let

Zjednodušeně řečeno to znamená, že sice existuje možnost, že by se rychlost na některých úsecích a za předem přesně daných podmínek mohla zvýšit, ale jestli to tak bude, je zatím otázka budoucnosti.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek