Kraje mají vybrat úseky nově zpoplatněných 900 kilometrů silnic I. tříd, na kterých by nemusela být od roku 2020 nulová mýtná sazba, ale kde mýtné obcím pomůže. Takový je jeden z bodů společného memoranda mezi Ministerstvem dopravy, Asociací krajů ČR a Svazem měst a obcí ČR.

„Chápeme kraje i města, které se obávají plánovaného zavedení mýtného na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Proto jsme se domluvili, že vyberou úseky, na kterých by podle nich měla být nulová sazba a úseky, kde mýtné pro kamiony bude přínosné ekonomicky nebo jako nástroj regulace dopravy,“ říká ministr dopravy Dan Ťok k uzavřenému memorandu.

Ministerstvo dopravy se zároveň zavázalo, že bude spolu s vládou a vítězným uchazečem tendru na Systém elektronického mýtného hledat takové řešení, které rozptýlí obavy Asociace krajů a Svazu měst a obcí z rozšíření výkonového zpoplatnění silnic I. třídy od ledna 2020. Ministerstvo tím reaguje na výzvu krajů a měst, aby na části nebo na všech navrhovaných 900 kilometrů silnic I. třídy byla aplikována nulová sazba.

„Velmi děkujeme ministerstvu dopravy, že našlo řešení situace, které jsme dnes deklarovali podpisem společného memoranda a které dává krajům, městům a obcím možnost, že pokud se rozhodnou a budou požadovat mít na daném úseku silnice 1. třídy nulovou sazbu, bude to ministerstvem dopravy respektováno,“ říká předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

„Našli jsme tu nejvhodnější cestu, jak odstranit obavy starostů obcí a měst, že se přesune kamionová doprava do jejich obcí,“ dodává předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

SilnicePrůběh zpoplatněného úsekuPředpokládaná délka Zpoplatněných úseků [km]Celková délka silnice dle provozního staničení [km]
I/3Mirošovice (D 1 km 21) – Benešov – Olbramovice (I/18) – Mezno (D 3)43,6109,9
I/4Praha (D 0, II/101, II/102) – Jíloviště (D 4)9,0115,1
I/6Bošov (D 6) – Karlovy Vary (I/13)30,293,6
I/12Hranice hl. m. Prahy – Kolín (I/38)31,534,6
I/16Mladá Boleslav (D 10, I/38) – Jičín (I/32, I/35) – Úlibice (1/35)46,1190,7
I/19Oltyně (I/29) – Tábor (D 3) – Pelhřimov (I/34)53,5224,6
I/20Plzeň (I/26, I/27) – Nezbavětice (I/19) – Blatná – Nová Hospoda (D 4) – Písek (I/29) – Vodňany (I/22) – České Budějovice (I/3)115,8212,4
I/26Plzeň (hranice města) – Sulkov (D 5 km 89) – Horšovský Týn – Draženov (I/22) – Folmava – Německo57,577,1
I/34České Budějovice (I/3) – Třeboň (I/24) – Jindřichův Hradec (I/23) – Jarošov nad Nežárkou (I/23) – Pelhřimov (I/19) – Humpolec (D 1 km 90) – Havlíčkův Brod (I/38)105,1203,3
I/35Turnov (D 10) – Jičín (I/16) – Úlibice (I/16) – Hořice – Hradec Králové (I/11, I/31, I/33) – Holice (I/36) – Zámrsk (I/17) – Vysoké Mýto – Litomyšl – Svitavy-Lačnov (I/43) – Koclířov (I/34) – Moravská Třebová – Mohelnice (I/44)147,6252,8
I/37Hradec Králové (I/31) – Ohrazenice (I/36) – Pardubice (I/36)14,2145,3
I/38Jestřebí (I/9) – Mladá Boleslav (I/10)26,3255,0
Poděbrady (D 11 exit 39) – Kolín (I/12 – Kutná Hora (I/2) – Čáslav (I/17) – Havlíčkův Brod (I/34) – Jihlava (D 1 km 112)81,4
I/43Brno-Královo Pole (I/42) – Sebranice (I/19) – Svitavy (I/34) – Svitavy-Lačnov (I/35)56,8115,1
I/50Holubice (D 1 km 210) – Slavkov u Brna (I/54) – Uherské Hradiště (I/55) – Starý Hrozenkov – Slovensko81,6101,9
CelkemCelková délka nových Zpoplatněných úseků silnic I. třídy, jejichž zpoplatnění se předpokládá od 1. 1. 2020