Mercedes-Benz_VISION_EQXX-predek

Dojezd a hospodárnost jsou v éře elektromobility zásadními faktory. Elektromobily s dlouhým dojezdem jsou vhodné i pro cestování na velké vzdálenosti. Vysoká hospodárnost kromě toho umožňuje používat menší, a tím i lehčí sady akumulátorů.

Mercedes-Benz přitom plní roli průkopníka. Skvělým příkladem je model EQS, který je aktuálně v oblasti dojezdu premiantem. EQS 450+ s nejvyšším výkonem 245 kW ujel v testu společnosti Edmunds, renomovaného amerického poskytovatele informačních služeb v automobilovém odvětví, na jedno nabití akumulátorů 422 mil (679 km). To je o 77 mil (124 km) více než všechny ostatní elektromobily, které dosud prošly tímto testem.

Mercedes-Benz nyní uskutečňuje další významný krok v podobě studie VISION EQXX. Na základě interních, digitálních simulací lze vycházet z toho, že tato inovativní technická studie ujede v reálném silničním provozu na jedno nabití sady akumulátorů více než 1000 kilometrů. Tím by z hlediska dojezdu dosáhla nové úrovně.

Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Audi Q4 50 e-tron Sportback quattro

Kromě zvýšení hospodárnosti byly při vývoji důležité i další cíle, především šetrné využívání surovin a nejlepší možná ochrana životního prostředí. Inženýři společnosti Mercedes-Benz proto zvolili komplexní přístup, který zahrnuje mimo jiné optimalizaci všech komponentů velmi moderního elektrického hnacího řetězce nebo využití lehkých a trvale udržitelných materiálů.

Při vývoji nalezla uplatnění i další opatření pro zvyšování hospodárnosti, od pneumatik s extrémně nízkým valivým odporem přes zdokonalenou aerodynamiku (cx = 0,17) až po aplikaci nejmodernějšího softwaru.

Výsledkem je studie VISION EQXX, která překonává dosavadní technické hranice a stanovuje nová měřítka energetické hospodárnosti.

Nový Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je první AMG s čistě elektrickým pohonem. Nabídne až 761 koní a 1020 Nm

„Mercedes-Benz VISION EQXX ukazuje, jak si představujeme budoucnost elektromobilu. Za pouhých jeden a půl roku jsme vyvinuli nejhospodárnější Mercedes všech dob – se spotřebou elektrické energie méně než 10 kWh na 100 kilometrů. Studie VISION EQXX má dojezd více než 1000 kilometrů na jedno jediné nabití – a její napájení zajišťuje sada akumulátorů použitelná i v malém vozidle. Tento vůz jasně ukazuje směr vývoje celé naší společnosti: Budeme vyrábět nejatraktivnější elektromobily na světě,“ říká Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG

VISION EQXX – koncepční vůz pro ještě přesvědčivější cestu k elektromobilitě

Cestování automobilem je již nejméně 70 let pevnou součástí kulturního dědictví. Důvod je zjevný. Knihy, filmy i hudba jsou plné napínavých příběhů o lidech a jejich automobilech. V těchto příbězích hraje hlavní roli svoboda, individualita a objevování světa na čtyřech kolech. Zapíchněte špendlík do mapy – a vydejte se na cestu. Člověk má ve svém srdci neutuchající touhu objevovat, prozkoumávat a užívat si svět za horizontem. Přidá-li se k tomu ještě porce průkopnického ducha, mohou se stát vize skutečností.

Přečtěte si také:  BMW se nechce zavázat ke konkrétnímu datu ukončení výroby spalovacích motorů. Důvodem je i infrastruktura

A stejná je i cesta k elektromobilitě – vzrušující, vyzývavá a s jasným cílem, jímž jsou inovace. Mercedes-Benz VISION EQXX je vozidlem, které bylo koncipováno právě pro tuto speciální cestu spojenou s transformací. Přináší odpovědi na požadavky moderní generace zákazníků. Ta vyžaduje jak emocionalitu, tak inovace.

VISION EQXX je jako softwarově optimalizovaný prototyp součástí dalekosáhlého technického programu společnosti Mercedes-Benz, jejímž cílem je vyrábět nejhospodárnější elektromobily na světě. Vynálezce automobilu přitom sází na nejnovější digitální techniku a kombinuje ji s průkopnickým duchem, který charakterizuje DNA značky, s agilitou start-upu a rychlostí Formule 1.

Výsledkem je opravdový mistr hospodárnosti, který ujede na jedno jediné nabití sady akumulátorů více než 1000 kilometrů. To odpovídá spotřebě elektrické energie méně než 10 kWh na 100 kilometrů, resp. energetické hospodárnosti více než šest mil (9,7 km) na kWh.

Mercedes-Benz stanovuje studií VISION EQXX také nové rekordy v oblastech aerodynamiky a snižování hmotnosti. Vznikl tak koncept vozidla založeného na softwaru, který nově definuje cestu do elektrické éry. Místo jednoduchého zvětšení sady akumulátorů se mezioborový mezinárodní tým vývojářů soustředil na maximalizaci hospodárnosti při cestování na velké vzdálenosti – od účinnosti pohonu přes energetickou hustotu sady akumulátorů až po aerodynamiku a lehkou konstrukci. VISION EQXX je současně progresivní interpretací moderního luxusu a smyslné čistoty, zásadních principů značky Mercedes-Benz.

„Technický program, který stojí za studií VISION EQXX, bude nově definovat budoucí modely Mercedes-Benz i jejich funkce a umožní jejich realizaci,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG, a technický ředitel odpovědný za vývoj a nákup. „Jako automobil, který přitahuje nesmírnou pozornost, etabluje studie VISION EQXX Mercedes-Benz jasně jako značku, která propojuje luxus a vyspělou techniku v automobilovém světě i daleko za jeho hranicemi. A způsob, jímž jsme tento technický program vyvinuli, je stejně revoluční jako samotné vozidlo. Na studii VISION EQXX spolupracovaly nejlepší mozky z našich výzkumných a vývojových center s inženýry z našich týmů Formule 1 a Formule E. Dokazují tím, že inovace z motoristického sportu – kde jsou hnací řetězce již ve velkém rozsahu elektrifikovány – mají pro vývoj silničních vozů bezprostřední přínosy. Aktuální vývojové procesy úspěšně zpochybňujeme inovačním duchem a nekonvenčním myšlením. To je naše cesta do budoucnosti.“

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz Třídy S se představuje jako plug-in hybrid. Má 510 koní a na elektřinu dojede přes 100 km

Mercedes-Benz se vydává se studií VISION EQXX novými cestami. Toto výzkumné vozidlo je odvážným a současně naprosto realistickým krokem do budoucnosti elektromobilové techniky. Technická studie nabízí kromě výjimečné provozní energetické hospodárnosti také smysluplné odpovědi na další zásadní otázky. Použitím trvale udržitelných materiálů se například výrazně snížilo množství emisí CO2.

Uživatelské rozhraní disponuje zcela novým, jednodílným displejem v celé šířce interiéru. Plynulou interakci mezi řidičem a vozidlem podporují prvky uživatelské plochy, a to mimo jiné i díky umělé inteligenci, která napodobuje způsob činnosti lidského mozku. Softwarově řízený vývojový proces zásadně mění způsob, jímž se budou elektromobily dále vyvíjet.

Mercedes-Benz_VISION_EQXX-zadek

VISION EQXX je výsledkem rozsáhlého programu, který je vzorem pro budoucnost automobilové konstrukce. Mnohé inovace z vývoje budou brzy zařazeny do výroby, některé z nich například už u příští generace modulární platformy MMA pro vozy Mercedes-Benz kompaktní a střední třídy.

Přečtěte si také:  Tým designérů a inženýrů CUPRA přenáší emoce prostřednictvím „elektrického“ zvuku modelu Born

VISION EQXX: To nejdůležitější ve zkratce

Hospodárnost umožňuje dosáhnout více s menším vynaložením energie. Studie VISION EQXX překypuje optimalizacemi hospodárnosti, jichž bylo dosaženo kombinací pokrokové techniky a nadšené týmové práce. VISION EQXX jako výzkumné vozidlo koncipované pro silniční provoz spotřebuje méně elektrické enegie a surovin. Současně však nabízí ve všech oblastech více: delší dojezd, více luxusu a vyšší úroveň komfortu. Využitím digitálních nástrojů a softwaru se kromě toho významně zkrátila doba vývoje.

  • #EnergyWizard: Opatření pro zvýšení hospodárnosti kromě toho přinášejí pozoruhodně nízkou spotřebu elektrické energie, která klesla pod hranici 10 kWh na 100 km (to je více než šest mil, resp. 9,7 kilometru, na kWh).
  • #ElectricDrive: Radikálně nový koncept pohonu, vyvinutý značkou Mercedes-Benz, dosahuje rekordní účinnosti 95 procent od sady akumulátorů až po kola.
  • #RangeBuster: Více než 1000 km (více než 620 mil) na jedno jediné nabití sady akumulátorů na veřejných silnicích umožní pohodové cestování na velké vzdálenosti.
  • #EnergyDensity: Know-how z Formule 1 pomohlo odborníkům na akumulátory zmenšit zásobník elektrické energie pro studii EQXX na extrémně kompaktní rozměry. Sada akumulátorů vozu VISION EQXX pojme přibližně 100 kWh elektrické energie, přestože má o 50 procent menší objem a o 30 procent nižší hmotnost než sada akumulátorů modelu EQS, která je v tomto ohledu dosud nejlepší na světě.
  • #AeroChamp: Vynikající práce v oblastech aerodynamiky a vnějšího designu umožnila dosáhnout příkladného součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,17.
  • #SustainableMaterials: Inovativní recyklované a rostlinné materiály minimalizují množství odpadu i potřebu skládek a současně snižují emise CO2.
  • #UpliftMindset: Motivovaný tým inženýrů značky Mercedes-Benz spolupracoval při vývoji velmi hospodárného a kompaktního elektrického hnacího řetězce a lehké schránky pro sadu akumulátorů se specialisty na motoristický sport ze společnosti High Performance Powertrains (HPP) a týmu Mercedes-Benz Grand Prix (MGP).
  • #BionicEngineering: Konstruktéři inspirovaní přírodními tvary využili ve spolupráci s inovativními start-upy pokrokové digitální nástroje s cílem snížit hmotnost a minimalizovat odpad. Pomocí aditivní výroby se jim podařilo ušetřit nadbytečný materiál.
  • #SolarPower: Ultra tenké střešní panely napájejí akumulátorový systém a prodlužují dojezd až o 25 km.
  • #RollingEfficiency: Pneumatiky s extrémně nízkým valivým odporem a vylepšenými aerodynamickými tvary prodlužují v kombinaci s lehkými koly z hořčíkové slitiny dojezd.
  • #BrakingLightly: Hmotnost studie VISION EQXX snižují také lehké brzdové kotouče ze slitiny hliníku.
  • #EfficiencyOnTheRoad: Podvozek pro výhradně elektrický pohon využívá lehký pomocný rám z F1, a přenáší tak efektivitu z motoristického sportu do silničního provozu.
  • #HumanMachineMerge: Intuitivní uživatelská plocha a uživatelské zážitky s podporou pro hospodárnou jízdu vytvářejí v elektrické éře dokonalé rozhraní mezi uživatelem a vozidlem.
  • #SensualPurity: Tým exteriérových a interiérových designérů zaměřených na elektromobilitu vytvořil #EQ Halo Car pro zcela elektrickou budoucnost. VISION EQXX umocňuje ambice značky Mercedes‑Benz vyrábět nejatraktivnější automobily.
  • #FastTechProg: Za pouhých 18 měsíců od pověstného bílého listu papíru až po provozuschopný prototyp. VISION EQXX je součástí technického programu, který dokáže přenášet inovativní řešení do sériové výroby rychleji než dosud.
  • #Transformation: VISION EQXX ilustruje přeměnu společnosti Mercedes-Benz na výhradně elektrický podnik založený na softwaru.
  • #SoftwareDriven: Softwarem řízený přístup jako klíč k úspěchu při realizaci cílů v oblasti hospodárnosti a rychlého procesu vývoje včetně průkopnického systému řízení sady akumulátorů.
  • #GlobalResponsibleLeadership: Mercedes-Benz zvyšuje studií VISION EQXX rychlost na cestě k postavení „lídra elektromobility“ a stanovuje měřítka pro trvale udržitelnou mobilitu.

VISION EQXX: Přehled nejdůležitějších technických údajů

Kapacita sady akumulátorů, využitelná

kWh

<100

Jmenovité napětí

V

>900

Spotřeba elektrické energie

kWh/100 km

(mil/kWh)

<10

(>6)

Součinitel aerodynamického odporu vzduchu (cx)

 

0,17

Nejvyšší výkon

kW

cca 150

Rozvor náprav

cm

280

Provozní hmotnost vozu

kg

cca 1750

Přidat komentář