Mercedes-Benz s elektromobilem EQXX pokořil největší bolístku elektromobilů. Na jedno nabití s ním ujel přes 1000 kilometrů

Od Anina Russová | Zdroj a foto: Mercedes-Benz - 19. 4. 2022 0

Elektromobilů je na trhu už velká spousta, ale všechny mají jedno mínus, kterým je jejich dojezd. Jakkoliv se tato veličina stále prodlužuje, v reálném světě dostaneme s elektromobilem akční rádius maximálně pár stovek kilometrů.

Výrobci se sice snaží délku dojezdu neustále prodlužovat, ale stále to není ono. Teď ale přišel Mercedes-Benz s tím, že jeho koncepční elektromobil, ovšem plně schválený pro provoz na pozemních komunikacích, ujel více než 1000 kilometrů. A to ve špatném počasí, v zimě, kolonách, v horách i na dálnicích.

Přečtěte si také:  Studie ukázala, jaké názvy automobilových značek lidé nejčastěji komolí. Vítěz asi nepřekvapí

Řeč je o koncepčním modelu Vision EQXX, o kterém automobilka už při jeho uvedení tvrdila, že oněch 1000 kilometrů zvládne na jedno jediné nabití. Že to nejsou jen prázdná reklamní slova ukázal začátek dubna. Tehdy automobilka vypravila svůj koncept na cestu z německého města Sindelfingen až na Azurové pobřeží, konkrétně do francouzského města Cassis.

Mercedes-Benz VISION EQXX je elektrický koncept s technologiemi z F1 a Formule E. Dojede až 1000 km

Celkem jde o cestu dlouhou 1008 kilometrů, která zabrala 12 hodin a dvě minuty k tomu. Cestou se nenabíjelo a auto před cestou neprošlo žádnou speciální úpravou. Tedy, pokud nepočítáme nezbytnou ochranu karoserie. Pořád jde o velmi drahý koncept. Ta ale fakticky autu a cestě spíše ublížila, protože narušila podle automobilky dokonale vyladěnou aerodynamiku vozu. Auto pak vyráželo s plně nabitou baterií.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz EQE je možné objednávat. Základní cena se vešla pod 2 miliony

Cesta začala 5. dubna a zahrnovala snad vše, co mohla. Hustý provoz v Německu, švýcarské alpy s klikatými silničkami, sněžení, pršení, kolony, ale i svižnější jízdu po dálnici. Z oněch 12 hodiny byl vůz v pohybu 11,5 hodiny a jeho průměrná rychlost dosáhla 87,4 km/h. Testovací jezdci se prý na německé dálnici nedostali nad 140 km/h a jinde se drželi při horní hranici maximálních povolených rychlostí. Žádné zbytečné loudání tedy neproběhlo.

Na regulérnost celého testu dohlíželi komisaři z organizace TÜV SÜD. Ti také potvrdili, že mělo auto v cíli dojezd ještě dalších 140 kilometrů. Průměrná spotřeba pak byla 8,7 kWh na 100 ujetých kilometrů. Zajímavostí je, že k tak dobrému dojezdu pomohly i solární panely na střeše, které prý dodaly asi 2 % z celkového dojezdu.

Technologický šéf značky Mercedes-Benz Markus Schäfer pak neskrýval nadšení a naznačil, že se máme na co těšit. „Nová elektrická platforma MMA dovolí nejpozději v roce 2024 pracovat se stejnou technologií a bateriemi, jaké má koncept EQXX. V blízké budoucnosti pak představíme něco, co je z hlediska designu tomuto konceptu velmi blízké.“