Mercedes-Benz_Actros-historie

Již čtvrt století přichází Mercedes-Benz Actros ve stále nových podobách, které definují nová měřítka hospodárnosti, bezpečnosti, spolehlivosti nebo komfortu a v poslední době i elektromobility.

Hospodárný provoz, dostupnost vozidel, komfort a bezpečnost pro řidiče i všechny ostatní účastníky silničního provozu jsou pro dopravce naprosto zásadními faktory při rozhodování o pořízení optimálního vozidla do vozového parku. Mercedes-Benz uvedl před 25 lety na trh modelovou řadu Actros, vyvinutou speciálně pro dálkovou a těžkou rozvážkovou dopravu. Prodej první generace byl zahájen v roce 1996 u příležitosti 100. výročí vynálezu nákladního vozidla Gottliebem Daimlerem z roku 1896. Byl to počátek modelové řady, která dodnes stojí na vrcholu svého segmentu. „Actros je již čtvrt století vlajkovou lodí naší produktové palety,“ říká Andreas von Wallfeld, vedoucí marketingu, prodeje a servisních služeb divize nákladních vozidel Mercedes-Benz. „Více než 1,4 milionu prodaných vozidel této prémiové modelové řady na celém světě je jasným dokladem mimořádné spokojenosti zákazníků,“ dodává von Wallfeld. Také ocenění každé generace modelu Actros titulem „International Truck of the Year“ (Mezinárodní nákladní vozidlo roku) od novinářů se specializací na užitková vozidla z celé Evropy dokládají mimořádný úspěch tohoto modelu. Podle pravidel ankety uděluje porota titul každoročně nákladnímu vozidlu, které nejvíce přispívá k inovacím silniční nákladní dopravy z hlediska hospodárnosti, emisí, bezpečnosti, provozních vlastností, snadného ovládání a komfortu.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 250 d L Airmatic (2021)

Nová měřítka

Všem generacím modelu Actros od roku 1996 je společná ambice hrát průkopnickou roli především v oblastech bezpečnosti, optimalizace spotřeby paliva, konektivity a komfortu. Zatímco se Actros 1 blýsknul mimo jiné elektronickým brzdovým systémem EBS, zcela automatizovaným řazením, datovou sběrnicí CAN Bus a kabinou Megaspace s rovnou podlahou, patřily mezi technické skvosty modelu Actros 2 adaptivní tempomat, asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, převodovka Powershift a nový koncept odkládacích prostorů. Actros 3 přesvědčil prvky výbavy, jakými jsou senzory světla a deště, zdokonalený asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist a modernizovaná převodovka Powershift. Actros 4 pak stanovil zcela nová měřítka novou generací motorů Euro VI, tempomatem s GPS Predictive Powertrain Control, znovu zdokonalenou převodovkou Powershift, rovněž vylepšeným asistenčním systémem Active Brake Assist 4 s rozpoznáváním chodců a asistentem pro odbočování.

Nový Actros – čtyři světové premiéry

Od roku 2018 je k dispozici Actros 5, který přinesl hned čtyři světové premiéry. Poprvé se do sériové výroby dostal Active Drive Assist (ADA), první asistenční systém na světě pro částečně automatizovanou jízdu (úroveň 2). ADA za určitých předpokladů aktivně podporuje řidiče při řízení nákladního vozidla v příčném a podélném směru a dokáže automatizovaně udržovat bezpečnou vzdálenost, zrychlovat a řídit, pokud jsou splněny nezbytné systémové podmínky, jakými jsou například dostatečný poloměr zatáčky nebo jasně zřetelné značení jízdních pruhů na vozovce.

Mercedes-Benz_Actros-historie-jizda_na_okruhu

Ještě efektivnější ochranu chodců nabízí asistent pro nouzové brzdění Active Brake Assist 5, který nyní dokáže reagovat maximálním brzděním i na pohybující se chodce.

Kromě toho byla poprvé z nákladního vozidla odstraněna vnější zpětná zrcátka. Nový Actros má místo nich ve standardní výbavě systém Mirror Cam.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz natočil reklamu, kterou mu asi zakážou. Ukazuje rychlý vůz, rychlou jízdu a dokonce jedno lehké sklouznutí

A nakonec čtvrtá světová premiéra se týká pracoviště řidiče nákladního vozidla. Přístrojová deska Multimedia Cockpit nese v novém modelu Actros dva velké barevné displeje – primární barevný displej za volantem a sekundární dotykový displej.

Nejnovější generace modelu Actros nabízí od června 2021 jako výbavu na přání druhou generaci systému Active Drive Assist (ADA 2). V něm obsažená dílčí funkce Emergency Stop Assist je navíc v nouzové situaci schopna vozidlo zastavit, pokud se řidič nevěnuje řízení navzdory vizuálním a akustickým upozorněním. Rovněž od června 2021 se na přání dodává Active Sideguard Assist. Vylepšený asistent pro odbočování nejenže upozorňuje řidiče na cyklisty nebo chodce, kteří se nacházejí či pohybují na straně spolujezdce, ale také zahájí automatizované brzdění až do úplného zastavení, pokud řidič včas nereaguje, a to při rychlosti jízdy během odbočování až 20 km/h.

Vrcholnou verzí nejnovější generace modelu Actros je od letošního roku prodávaný Actros L, který nabízí mimo jiné vylepšené odhlučnění kabiny, komfortní nabídku prostoru, optimalizovanou polohu sezení a na přání dodávané světlomety LED s novým designem.

Speciální modely vyvolávající obdiv

Pro profesionální řidiče a podnikatele v dopravě, kteří mají zálibu v inovacích a sami řídí, pro něž je nákladní vozidlo domovem a kteří kladou velký důraz na individuální styl a vysoký komfort, zařazuje Mercedes-Benz Trucks do svého portfolia kromě sériově vyráběných modelů také limitované speciální edice modelu Actros – ať se jedná o edice Actros Black Liner a White Liner, Edition 1, nebo teprve v loňském roce představenou Edition 2. Těmto vozidlům dodává nezaměnitelný charakter a snadno rozpoznatelný vzhled dodatečná vnější a vnitřní výbava se speciálními designovými prvky.

Přečtěte si také:  Nové nejrychleji prodávané auto v Americe je hranatý off-road. Vystřídal Chevrolet Corvette

eActros: nabitý a připravený

V roce 2021 započala modelem eActros nová éra divize Mercedes-Benz Trucks. První sériově vyráběné elektricky poháněné nákladní vozidlo s hvězdou bylo světové veřejnosti představeno na konci června 2021 a svou koncepcí je připraveno na provoz v těžké rozvážkové dopravě. Technickým srdcem je poháněcí jednotka se dvěma integrovanými elektromotory včetně dvoustupňové převodovky. Oba motory zajišťují pozoruhodný jízdní komfort a vysokou jízdní dynamiku. Tichý elektrický pohon s nulovými lokálními emisemi současně umožňuje také noční dodávky zboží a jízdu v městských centrech se zákazem vjezdu pro vozidla poháněná vznětovým motorem. Mercedes-Benz Trucks dává modelem eActros jasně najevo své úsilí o přechod na nákladní silniční dopravu s neutrálními lokálními emisemi CO2.

Přidat komentář