Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

Mazda vymyslela motor, který si vyrábí vlastní palivo

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: carbuzz.com - Foto: Pavel Srp - 1. 9. 2025


Mazda se už dlouhé roky odmítá smířit s představou, že spalovací motor patří do muzea. Zatímco většina automobilek směřuje k čisté elektromobilitě, v Mazdě se znovu a znovu pouštějí do technických experimentů, které balancují na hranici geniality a šílenství. A teď se objevil patent, který spíše patří do té druhé kategorie. Jde o šestitaktní motor, který si během svého chodu vyrábí vlastní palivo.

Zdá se to jako nesmysl? Evidentně není. Myšlenka patentu (obrázky, které byly k patentu přiloženy jsou níže) a motoru zní vlastně na první poslech docela jednoduše. Motor spálí benzín, ale ještě předtím z něj oddělí uhlík a vodík. Uhlík se uloží stranou a vodík se použije jako palivo. Výsledek? Auto, které jezdí na klasický benzin, ale do ovzduší vypouští jen minimum oxidu uhličitého. Pokud by vše fungovalo, znamenalo by to vlastně spalovací motor bez emisí oxidu uhličitého.

Jak to celé probíhá? První tři takty (sání, stlačení a zážeh) vypadají stejně jako u běžného čtyřtaktního spalovacího motoru. Ve čtvrtém taktu se ale nespálené plyny neposílají rovnou ven (tedy do výfuku), ale míří do speciálního zařízení zvaného dekompozér. Tam se do nich vstříkne další dávka paliva a horké výfukové plyny se postarají o chemickou reakci. Ta oddělí uhlík, který se zachytí uvnitř systému, a uvolní vodík, jenž se následně použije pro spalování. Zbývající dva takty pak dokončí cyklus: pátý přivádí zpět čerstvý vzduch do válce a šestý vypouští vše ven.

Mazda tímto způsobem řeší hned několik věcí naráz. Minimalizuje emise, obejde nutnost složité vodíkové nádrže a přitom využívá stávající infrastrukturu benzínových čerpacích stanic. Problém je, že jde o technicky extrémně komplikovaný systém. V motoru a kolem něj budou muset být nové ventily, další vstřikovače, separátor uhlíku a malá nádržka na vodík. A to všechno znamená vyšší cenu, nároky na prostor i složitější údržbu. Navíc by se dekompozér musel pravidelně čistit, protože dokáže nasbírat i desítky kilogramů uhlíku na jednu nádrž benzínu.

Otázkou je i efektivita. Spalování vodíku v motorech není žádná novinka a výsledky nebývají zrovna oslnivé. Příkladem je BMW Hydrogen 7 z roku 2007, které dokázalo jezdit na benzin i kapalný vodík, ale ve výsledku mělo výrazně horší spotřebu než běžná benzinová verze. Mazda se tedy tímto patentem pouští na velmi tenký led. Toto řešení je sice fascinující z pohledu technologií, ale jeho praktické nasazení může být nakonec problematické.

A jsou to nakonec právě takové projekty, které dokonale vystihují filozofii Mazdy. Nejde jí jen o slepé následování trendů, ale o hledání vlastních cest, ať už jde o Wankelův motor, Skyactiv-X nebo teď právě o tento šestitaktní motor. Je dost možné, že se z něj nakonec nic nestane, podobně jako z dvoutaktního motoru, který si Mazda patentovala v roce 2022.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru