Motlitby všech fanoušků Mazdy a nestandardního rotačního Wankelova motoru byly vyslyšeny. Mazda představila koncept RX-Vision, který používá motor od německého konstruktéra Felixe Wankela. Můžeme se těšit na svezení nebo je to jen další koncept, na který se bude prášit v muzeu?
Pevně věříme, že za a) je ta správná varianta. Ať už z toho důvodu, že Mazda takový automobil slibuje přivést k životu už velice dlouho a její koncepty mají většinou opravdu blízko k realitě. Wankelův motor je však specifikum, které můžete nenávidět a milovat a to dokonce i zároveň a oprávněně. Na jedné straně je tu unikátní konstrukce s obrovským potenciálem, motor je krásně točivý a charakterní. Na straně druhé je to nespolehlivý průšvihář, který se málokdy dostane přes 100 000 najetých kilometrů. Mazda jako jediná automobilka na světě vydržela, co to šlo, až emisní předpisy a klesající poptávka rotační motor pohřbily definitivně. Poslední kousky jste tak mohli najít v modelu RX-8 v roce 2012, kdy byla výroba tohoto modelu ukončena.
Mazda však od té doby pilně pracuje na vývoji a vylepšování motoru. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R, ale technická data Mazda ještě nezveřejnila. Neznáme ani změny v konstrukci, které automobilka provedla. Mluví se využití motoru jako generátoru energie pro elektromor a dokonce existují také koncepty, které jsou schopné spalovat vodík. Nicméně to vše je v hvězdách a my jen doufáme, že se bude jednat o klasický spalovací motor, který půjde vytáčet až do motorového nebe. Bližší informace dorazí snad dříve než v roce 2017, kdy má Mazda v plánu mít plně funkční vozidlo k dispozici.
Koncept je neskutečně povedený, ctí známé prvky mazdího designu KODO a disponuje klasickou konstrukcí s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zajímavý je také velice jednoduchý interiér. Mazda plánuje udržet hmotnost na uzdě, dietu á la MX-5 však čekat nemůžeme. Automobilka neslibuje sériovou produkci, nicméně určitě se nejedná jen o výstřel do prázdna. Inženýři by tento koncept rádi viděli na silnicích.