prvni_jizda-2021-audi_rs_e-tron_gt- (30)

Máte elektromobil? V některých zemích můžete jezdit rychleji než auta se spalovacími motory

Autor: Radim Plachý - Zdroj: CNN Prima news - Foto: Pavel Srp - 29. 10. 2021


Evropská unie dlouhodobě usiluje o snižování emisí skleníkových plynů. Evropská komise proto vytvořila tzv. Zelenou dohodu pro Evropu. Ta si mimo jiné klade za cíl omezit do roku 2030 emise o celých 55 % oproti roku 1990. V roce 2050 by měla být EU klimaticky neutrální. Fráze jako čistá, dostupná a bezpečná energie, čisté oběhové hospodářství nebo ochrana a obnova ekosystémů rozhodně znějí hezky, jejich praktická implementace ale není tak jednoduchá.

Státy se snaží omezit emise produkované vozidly. Jedním z uplatňovaných způsobů je i snižování maximální povolené rychlosti

Elektromobily jsou žhavé téma, které ve společnosti vyvolává vášně. Někteří je vidí jako spásu pro životní prostředí, další zase upozorní na problémy s nabíjecími místy, velkou spotřebu elektrické energie i problémy při hašení vznícených elektromobilů. Najdou se i tací, které nechávají diskuze o společenské prospěšnosti či škodlivosti zcela chladnými, ale elektromobily si je získaly díky naprosto tichému provozu. Každopádně holý fakt je, že tu elektromobily jsou. A cílem Evropské komise je nahradit jimi v co nejkratším časovém horizontu vozidla se spalovacími motory. Jednotlivé státy se snaží své obyvatele k pořízení elektromobilu motivovat různými výhodami, mezi něž patří vyhrazené jízdní pruhy, dotace i parkování v centrech velkých měst zdarma. Navíc se zdá, že elektromobily budou záhy jezdit výrazně rychleji než běžná auta.

Přečtěte si také:  Spletl si město s dálnicí. Policisté mu v obci naměřili rychlost 110 km/h

Rakousko dalo jasně najevo, že preferuje elektromobilitu. Wales následuje jeho příklad

Rakousko se dlouhodobě staví proti emisím, omezením maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic ze 130 km/h na 100 km/h však překvapilo vlastní občany i cizince. Je tu však výjimka – na řidiče elektromobilů a aut poháněných vodíkem se nové pravidlo nevztahuje. Mohou tedy cestovat výrazně vyšší rychlostí než ostatní. Podobná regule se v současnosti zavádí i ve Walesu, kde došlo ještě k výraznějšímu omezení na pouhých 80 km/h. Toto opatření opravdu bezesporu zlepšuje kvalitu ovzduší a omezuje hlučnost v daných lokalitách. Na druhou stranu ale evropské země zatím nejsou schopny pokrýt svou spotřebu energie z ekologických zdrojů ani bez elektromobilů.

Máte elektromobil? V ČR nepotřebujete dálniční známku a v Rakousku nemusíte dodržovat omezenou rychlost

Přistoupí k podobným opatřením i další státy?

Zda přistoupí k výraznému protěžování eletromobilů země mimo Evropu, je otázka. Členské státy EU však budou pravděpodobně stále více odměňovat majitele elektromobilů a zároveň penalizovat ostatní motoristy, aby dokázaly včas dosáhnout vytyčené mety. Rozhodně by bylo na místě brát v potaz všechna fakta a započítat elektromobilům i uhlíkovou stopu, kterou zanechává jejich výroba i výroba energie. Zplodiny totiž škodí planetě stejně bez ohledu na to, zda k jejich emisím došlo na území členského státu EU nebo třeba v Číně.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek