Naftové motory jsou sice úspornější než ty benzinové, ale zároveň bývají také složitější a náročnější na údržbu. Řidiče je navíc mohou trápit špatnými návyky, které mohou i způsobit jejich vážné poškození. Asi není překvapením, že spousta z nich se týká údržby. A na co byste si tedy měli dát zejména pozor?
Nedodržování intervalu výměny oleje
Olej se u motorů zmiňuje neustále (nejen u těch naftových), ale jsou řidiči, kteří jej stále berou na lehkou váhu. I když asi každý ví, jak důležité je udržovat motorový olej ve stavu, kdy stále perfektně maže, někteří lidé se rozhodnou ignorovat předepsaný interval výměny. Motorový olej nevydrží navěky, postupem času váže vodu a ztrácí své mazací schopnosti. Čím více je motor zatěžován, tím více se opotřebovává.
Motorový olej působí ve spalovacích motorech jako mazivo, čímž pomáhá snižovat tření mezi jeho klíčovými pohyblivými částmi. Starý motorový olej mazání těchto součástí zhoršuje a může způsobit, že části motoru se navzájem více opotřebovávají. V krajním případě by se mohl motor i zadřít.
Kvalitní palivo
Moderní naftový motor potřebuje v nádrži kvalitní palivo. Jakýkoli kompromis může vést k poškození palivového systému, ale také filtru pevných částic a dalších součástek. Lze samozřejmě použít aditiva, ale musíte se ujistit, že je to pro váš motor bezpečné. V žádném případě už dnes nesmíte do nádrže lít benzín jako to dělali naši tátové a dědové, aby jim v zimě palivo nezamrzalo.
Problémem je také pronikání vody do palivové nádrže. Kondenzace se vyskytuje ve všech palivových nádržích a způsobuje kontaminaci ve formě vody, která se usazuje na dně nádrže. Tím se může snížit mazivost nafty, může se tím podporovat růst mikrobů a nakonec to může motor nebo jeho palivový systém úplně zničit. A výměna vstřikovačů rozhodně není levnou záležitostí, vyjde na desítky tisíc korun. Naštěstí mají auta palivový filtr, který má v sobě zabudovaný separátor vody. Tento separátor mívá dvě komory. První zachytává větší množství vody prostřednictvím svého hydrofobního filtru a druhá zachytává menší částice vody. Separátor vody by se měl vyprazdňovat co nejčastěji. S časem také ztrácí účinnost, proto je potřeba ho v přiměřených intervalech vyměňovat.
Pozor na zimu a mrazy
Někteří řidiči nastoupí do auta, nastartují ho a okamžitě vyrazí a motor vytáčejí do vysokých otáček bez toho, aniž by mu dali čas na zahřátí či dokonce kompletní prohřátí. A to je vážná chyba. Po nastartování studeného motoru byste měli první kilometry jet v klidu, příliš jej nevytáčet a nechat provozní kapaliny (zejména olej) důkladně zahřát. Pokud se tak nestane, studený a hustý olej by mohl způsobovat podobné problémy jako starý olej, o kterém jsme mluvili výše.
Moderní naftové motory byste také neměli nechat nastartované v zimě zbytečně na volnoběh, abyste si rozmrazili okna. Na volnoběh se dnes motor nezahřeje a nezahřejí se ani oleje v převodovce a diferenciálech.
Palivový a vzduchový filtr
Motory s vnitřním spalováním fungují tak, že míchají vzduchu a palivo ve spalovacích komorách ve válcích. Palivo (v tomto případě nafta) i vzduch musí před vstupem do spalovací komory projít příslušnými filtry, kde se zbaví hrubějších mechanických nečistot. Údržba těchto filtrů je pro motor důležitá, protože pokud by se do motoru dostaly nečistoty, mohly by jej zničit – mohly by například ucpat vedení vzduchu, případně vstřikovače anebo vybrousit povrch válce.
Tyto filtry tedy zachytávají nečistoty, čímž se postupně ucpávají a tedy snižují přísun vzduchu nebo paliva do motoru. To na jedné straně způsobuje to, že se motor více zadýchává (pokud nemá filtr pevných částic, může začít více a černě kouřit, pokud filtr má, může jej rychle ucpávat), ale na druhé straně to také zvyšuje potenciální poškození filtrů, které by pak nečistoty mohly v krajním případě propustit.
Česká republika vede v počtu naftových aut. Registrujeme jich zdaleka nejvíce v celé EU
Zbytečný volnoběh
Mnozí lidé nechávají nastartované auto, zatímco si vyřizují to a tamto. Myslí si, že se stejně hned vrátí, tak proč motor zbytečně vypínat? To je špatné nejen pro spotřebu paliva a emise, ale i pro samotný motor. V tomto případě proces spalování pokračuje (ačkoli mnohem pomalejším tempem) a využívá všechny potřebné zdroje na jeho udržení v chodu. A to znamená, že motor běží „bez námahy“.
Časem se tyto nevyužité hodiny motoru promění na nižší kilometrový výkon a větší riziko poškození samotné jednotky. Zbytečný volnoběh zkracuje plán údržby (moderní naftové motory mají čidla kvality oleje), protože motorový olej se rychleji rozkládá, zbytečně se hromadí saze a komponenty motoru mohou potřebovat servis a výměnu dříve než obvykle.
Ignorování kontrolek na palubní desce
Dieselové motory mají tendenci vydržet déle než benzinové, to však neznamená, že nepotřebují pravidelnou údržbu. Právě naopak. Kromě olejů a dalších provozních kapalin mají i filtry pevných částic a podobně. Oranžové ikonky jsou „informativní“ a měli byste je řešit se servisem co nejdříve, ale ty červené znamenají zásadní problém. Řešit byste je měli ihned. A co jednotlivé kontrolky znamenají? Podívejte se v našem starším článku.
Nejvíce mě zaráží to „kvalitní palivo“, tady? v tomto Fialově? kdy do nafty ser… kakají kde jaké srág… to těm motorům nepřidá, cíleně nám je tímto pomalu, ale jistě ničí. mají to velmi dobře promyšlené, jen co je pravda …