Včera krátce po 21. hodině došlo na dálnici D11 na 83,8 km ve směru jízdy na Prahu k dopravní nehodě automobilu Maserati Ghibli. Dvaatřicetiletý řidič pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost své jízdy a na mokré vozovce dostal smyk a narazil do svodidel.
Řidič neutrpěl žádné zranění a jeho zkouška na požití alkoholu byla negativní. Předběžná škoda je však vyčíslena na 1,036 milionu korun.
V souvislosti s tím policisté radí jak zvládnout smyk. Rady mohou být různé. Některé mohou pomoci, některé naopak ublížit. Jak tedy zvládnout pro řidiče krizovou situaci, když se dostane do smyku?
Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.
Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS (antiblokovacím systémem brzd), ESP (elektronickou stabilizací podvozku) nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).
Policie České republiky radí…
Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):
- ubrat plyn
- nepoužívat brzdu
- volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
- sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat
Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy tzv. „hodiny“):
- ubrat plyn
- nikdy nebrzdit
- natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak – dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)