Jakkoliv existuje skupina řidičů, která na manuální řazení nedá dopustit, je stále menší. A zmenšovat se zcela jistě bude i do budoucna, ostatně, řada odborníků očekává, že manuální řazení časem zcela vymizí. A tento trend je patrný už dnes, což vyplývá ze studie připravené společností Jato Dynamics.
Manuální převodovky jsou minulostí už dávno především v Americe, kde jim asi nikdy nepřišli nějak výrazně na chuť. Už v roce 2010 mělo pouze 6 % nově prodaných lehkých užitkových vozidel v Americe manuální převodovku. V roce 2019 podíl klesl na 4 % a jen o rok později dokonce na 2 %. Za poslední dva roky manuální převodovku v USA volilo jen asi jedno procento zákazníků. A letos to číslo bude ještě nižší, v první půlce letošního roku se tak tak dostalo na 0,9 %. Ovšem v Africe nebo Latinské Americe je naopak manuální řazení ještě celkem v kurzu, drží si asi 30% podíl.
Evropa přechází na automat
Asi nejvíce je patrná zvýšená obliba automatický převodovek v Evropě. V roce 2000 bylo 89 % všech nových aut vybaveno manuální převodovkou. V některých zemích, jako je Itálie, Španělsko nebo Francie šlo dokonce o 95 %. Naopak v Norsko u Švédsku bylo až 25 % nových aut s automatickou převodovkou. Ovšem v roce 2017 se misky vah začaly postupně překlápět. Manuální převodovku v tomto roce mělo 78 % nových aut a od té doby toto číslo neustále klesá. V roce 2022 už nových aut s manuálem bylo jen 34 % a během prvního pololetí letošního roku jen 32 %.
Důvodů pro to je několik. V prvé řadě jistě nástup elektrifikovaných vozidel, která jsou zpravidla vždy vybavena automatickou převodovkou. Řada řidičů si pak uvědomila také pohodlí, jaké automatické řazení přináší. K tomu se neustále zmenšuje cenový rozdíl mezi manuálem a automatem a ti, kteří si přeci jen občas chtějí zařadit jimi zvolený rychlostní stupeň tu možnost mívají i automatických převodovek.
A jak to máte vy? Stále preferujete manuální řazení? Nebo už jste objevili pohodlí, rychlost a bezstarostnost automatů?
Automat není pohodlí ani bezstarostnost, automat je votročina a závislost osoby za volantem na tom, jak dotyčnou automatiku naprogramoval někdo u stolu, stovky a tisíce kilomatrů daleko v prostoru a roky až desítky let v čase od místa, kde je potřeba v daný moment zařadit nějakou rychlost. Přitom pořád je za případnou chybu automatiky odpovědná osoba sedící za volantem.