fiat_marea-tuning-vrakchallenge

Tuning a pojišťovny: Úpravy mohou mít vliv na vyplacení škody, ale i výši pojistného

Autor: Anina Russová - Zdroj: srovnejto.cz, Rixo - Foto: Pavel Srp - 10. 12. 2024


Lidi, kteří mají rádi auta, si je často také upravují k obrazu svému. Někteří řeší vzhled, jiní techniku. A taky na to mají různý rozpočet. Tuningáři ale mezi běžnými lidmi nemají moc dobrou pověst, ale často si za ni mohou sami. Některé úpravy totiž stav auta spíše zhorší než zlepší. Takto špatně nebo nekvalitně upravená auta se následně nelíbí policii, ale ani pojišťovnám.

Technická způsobilost je klíčová

Úprava auta může být cokoliv, třeba už to, že si na auto dáte jen jiná kola, případně sportovní podvozek nebo zvýšíte výkon. Vždy však mějte na paměti, že auto musí být i po takových úpravách technicky způsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. Na výši povinného ručení tuningové úpravy vliv nemají. Ovšem diametrálně odlišná situace panuje u havarijního pojištění. „V havarijním pojištění se tuningem zvyšuje pojistná částka, proto je žádoucí, aby klient na tuto skutečnost pojišťovnu při sjednávání upozornil a doložil náklady na jeho pořízení. Samozřejmě navýšením pojistné částky může dojít i k adekvátnímu navýšení pojistného. Záleží na konstrukci výpočtu pojistného u havarijního pojištění, který se může u pojišťoven lišit,“ vysvětlil pro pojišťovací srovnávač srovnejto.cz Miloš Velíšek z ČPP.

Klíčová je homologace dílů, tedy to, aby nové komponenty na autě splňovaly bezpečnostní a technické normy pro daný typ vozidla. S nehomologovanými díly automobil neprojde při kontrole na STK. S vozem pak legálně nemůžete na silnici. Mohli byste s ním při jízdě ohrozit sebe nebo další účastníky silničního provozu. „Setkáváme se s úpravami, které jsou přímo v rozporu se schválením technické způsobilosti, např. nadměrně vytažené blatníky, neschválené rozměry pneumatik apod. V takových případech by se za určitých okolností, byla-li by prokázaná příčinná souvislost u vzniklé pojistné události s nesprávným tuningovým provedením, mohlo pojistné plnění krátit, resp. požadovat regres za vyplacené plnění z povinného ručení,“ doplnil Velíšek.

Zapomeňte na důchodce. Studie ukazují, že nejnebezpečnější jsou za volantem lidé Generace Z

Srovnávač Rixo také upozorňuje na to, že nesplnění nutných podmínek a nedodržení parametrů uvedených v technickém průkazu vozidla může mít za následek krácení či úplné odmítnutí výplaty pojistného plnění z povinného ručení i havarijního pojištění. „Pojišťovny vždy musí zkoumat také příčinnou souvislost (nepovolené) úpravy vozidla a výsledné nehody. Váš podomácku instalovaný spoiler pravděpodobně příčinou nehody nikdy nebude, ovšem třeba takové snížení podvozku či neodpovídající rozměr kol už může problémy způsobit,“ popisuje Martin Ždímal z Rixa.

Připomněl také, že motoristům nepomůže ani rozšířená praktika odstraňování úprav před technickou kontrolou a jejich opětovné nasazení po úspěšném absolvování návštěvy na STK. „Při prošetřování nehody či škody, kterou byste chtěli pokrýt plněním z pojištění, by se vždy stejně ukázalo, že v osudné chvíli vaše auto nebylo technicky způsobilé,“ upozornil Martin Ždímal.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru