Pro řadu řidičů je elektromobilita stále sprostým slovem, něčím, co nepotřebují a nechtějí nebo na co nemají dost peněz. Stále více řidičů ale svět elektromobility začíná postupně objevovat, většinou však s novými vozy. Na českém trhu se ale postupně začíná objevovat stále více elektromobilů z řad ojetin a zdá se, že lidé na ně slyší. Především pak proto, že jsou výrazně levnější, ale často stále ještě v záruce.
Podle Centra dopravního výzkumu řidiči meziročně zaregistrovali třikrát více ojetých elektromobilů. Ty pak tvoří asi pětinový podíl na trhu s elektromobily. Zdá se to jako poměrně zajímavá čísla, ale faktem je, že v Česku jezdí více než šest milionů osobních aut. A jen v 11 000 případech jde o elektromobily. Z nich se mezi ojetiny řadí 2349.
Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu pro ČTK řekl: „Češi mají obecně o ojetá auta velký zájem, protože jsou cenově dostupnější než nová vozidla. Až se na náš trh postupně dostanou ze západní Evropy elektromobily druhé a posléze třetí generace a lidé se přesvědčí o jejich spolehlivosti, bude to právě onen sekundární trh, který u nás pomůže zrychlit nástup elektromobility.“
Podle statistik Centra dopravního výzkumu pak mezi ojetými elektromobily vedou vozy značky BMW. Dobře si vedou i elektromobily Volkswagenu nebo Tesly. Nejvíce jich pak zákazníci registrovali v Praze.
Koupit ojetý elektromobil pak možná vypadá jako krok do neznáma a risk, ale nutno říct, že řada takových aut může být stále ještě v záruce. Drtivá většina výrobců totiž jen na akumulátory nabízí dlouholetou záruku. Například CUPRA pro model Born nabízí záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů se zachováním 70% kapacity baterie. Stejnou zárukou je chráněn trakční akumulátor modelu Hyundai IONIQ 5, na vůz jako takový je pak poskytována pětiletá záruka mez omezení počtu kilometrů. V případě modelu Kia EV6 pak výrobce nabízí záruku 7 let od první registrace vozidla, nebo do ujetí 150 000 km. Rozhodující je skutečnost, která nastane dříve.
Naštěstí pokrok se nezastaví a ten váš kotel na kolečkách se brzy přestane vyvíjet a krátce potom i prodávat. Kde ještě chvíli spalovací motor vydrží budou levné hybridy. Motor již bude elektrický, protože ten výrazně překonává spalovací a baterie se ještě budou vyvijet a zřejmě přijde ještě lepší chemie.
V reálné řeči napsáno – ano – ojeté bývají levnější ,ale v té ojeté ceně koupíte nové benzínové či naftové , tedy pokud bude k mání. Poměr ojeté elektrické ( s vidinou koupě nové baterie, jejíž cena tvoří 60% ceny nového auta) a cena nového běžného auta či lehce ojetého je cca podobná. A co po spotřebování kapacity baterie elektroauta – koupí si ji novou onen provozovatel ojetého ? Těžko , protože pak to auto je nebezpečný ekologický vrak co nikdo nebude chtít koupit a to ani k likvidaci. A na náhradní díly už to nepoužijete také, protože ty díly budou strávené a nekompaktibilní na jiná elektroauta. Ať mi někdo dokáže , že strávenou baterii dokáže ekologicky zlikvidovat. Ta tak akorát skončí ve třetích zemích světa, kde se na ekologii vůbec nehledí a a za slušný peníz od likvidátorů je tam budou skladovat či nebezpečně rozebírat. A výroba nových baterií je taky strašně neekologická – pak je řeč o ekologii na místě viz hlavně Čína . hlavně že Evropa vytváří jen 8 % celosvětových emisí , ale vytvoří minimálně 70% ekologických zátěží po životnosti elektroaut. Na to odpovím – ne , díky . To raději za 9 let koupím novou nádrž na LPG a ekologicky taky jezdím.
Co tu zase lžete a vymýšlíte za hlouposti. Jestli si myslíte, že se prolžete k pravdě, tak se huboce mýlíte.
Přesně