Česko je bez debat tranzitní zemí. A podle toho to na našich dálnicích a některých menších silnicích také vypadá. Jeden kamion střídají tisíce dalších, kapacita silnic přestává pomalu stačit, na což už upozornila i policie a nákladní auta navíc až příliš často ignorují zákony a jezdí přetížená. A právě s tím by měla pomoci nová Inspekce silniční dopravy, jejíž působení by mělo odstartovat v polovině roku.
Ministerstvo dopravy říká, že nová inspekce bude fakticky transformací Centra služeb pro silniční dopravu. Dostane více pravomocí, auta s mokrým majákem a bude moci rozdávat pokuty a provádět kontroly i bez přítomnosti policie. Základem inspekce bude kontrola hmotnosti a tachografů kamionů, ale krom toho má v popisu činnosti také kontrolu technických stavů osobních aut, a to včetně jejich aktuálních emisí. Tedy to, co dnes dělá hlavně policie, která jen před nedávnem uvedla, že co do emisí je stav českého vozového parku opravdu špatný. „V případě zjištěných nedostatků budou moci inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna zákona o silniční dopravě dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Ruku v ruce s tím má jít rozsáhlá instalace nových moderních vysokorychlostních vah pro zjišťování hmotnosti nákladních aut. Denně Českem projede i více než 65 000 nákladních aut a v rámci minulých kontrol bylo prokázáno, že většina je přetížená. Proto chce resort dopravy na každé dálnici alespoň jedny váhy. Jenomže o tom mluví už skoro rok a konečný termín spuštění se neustále odsouvá. Zatím to vypadá, že jak inspekce, tak nové měření hmotnosti by mělo být v provozu od července 2025. Výběr pokut z vah mají mít na starosti přilehlé obce, které z toho ale dvakrát nadšené nejsou.
Dost bylo přetížených kamionů. Na Pražském okruhu bude ŘSD instalovat vysokorychlostní váhy
Projevilo se to i v případě dálnice D4, která je osazená mobilním měřením rychlosti. To znamená, že dálnice má řadu kamer a měření rychlosti je střídáno na různých úsecích. „Měření rychlosti bude pouze na náhodně vybraném jednom úseku směrem do Písku a jednom směřujícím do Prahy. Půjde vždy jen o úseky mezi jednotlivými sjezdy, přičemž nejdelší měřený úsek je o délce 3350 m, nejkratší je v délce pouze 640 m. Délky měření odpovídají mezikřižovatkovým vzdálenostem. Místa měření rychlosti se budou každodenně střídat, na aktuálně aktivní měřený úsek budou řidiči upozorněni těsně předcházející informační tabulí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jenomže výběr pokut z tohoto měření spadl na úřady v Příbrami a Písku, které s tím mají řadu starostí. V prvé řadě bylo nutné přijmout další pracovníky, kteří budou pokuty zpracovávat. K tomu bylo potřeba pořídit také software, který pokuty zpracovává, a to je hodně nákladů navíc. A přesně takové náklady budou mít obce, které budou muset řešit přetížené kamiony. Navíc ani dnes není vysoutěžen dodavatel systému. Ostatně, ani výběr pokut z D4 se dle webu Seznam Zprávy neobešel bez problému. „Minulý pátek už přišla první data, ale pravděpodobně je tam nějaké zdržení se zaváděním celého systému. Ani my, ani ministerstvo nebyli na přelomu roku stoprocentně připraveni, aby systém hned od prvního ledna naskočil. Pořád nevíme, jestli nám ministerstvo třeba na konci ledna pošle zpětně balík dat od začátku roku,“ popsal webu místostarosta Písku Josef Soumar (Piráti).
Resort dopravy se tak mírně řečeno zbavuje části práce a přesouvá na obce. Faktem ale je, že přetížené kamiony je potřeba řešit, dopravci si z pokuty, byť jsou velmi vysoké, hlavu nedělají. Kontrol je navíc málo, což by vysokorychlostní vážení na každé dálnici mělo a mohlo změnit.
Vybrat pokutu je kor u řidičů (snadná kořist ) je to nejjednodušší. Evropa komplet od nás na západ je pošahaná, střelba do vlastních nohou je tady koloritní řekl bych téměř povinná činnost. Drtivá většina světa nezná STK, mýto, tachograf a mnohdy ani rychlostní limity. Tady už jsou lidi tak zmagořeni že kdyby jim někdo řekl, že nemusí na STK tak si to z osobní vůle vymůže. Přitom stačilo by žít jen svobodně, bez buzerací, sankcí, ale i po tomhle by se některým stýskalo.
Když to bude zaplacené tak aby po zaplacení všeho a to je hodně položek se generoval nějaký zisk může se nakládat třeba 5tun. Nejde vydělávat jen na poplatky, daně, výplaty, opravy atd. Odpovědnost při nakládce ne po cestě jako u letadel, prostě když bude těžké neletí. Nevalit nic na řidiče ten má mít v hlavě jiné věci k řízení.
Myslel jsem si , že vydržím za volantem do důchodu cca 7let,ale s přibývající buzerací v celé EU už na to nemám nervy.Doklepu to někde bez nervů ve skladu!!!!
Vznikne nový buzerační orgán KAK. Kupkovo automobilní komando. Proč ale půl roku před volbama , když nová vláda to může mrknutím oka zrušit.
Přitom všem hemžení kontrol už teď máte problém vůbec normálně někam dojet, vyložit a naložit. Všude neochotná expedice, řidič VZV má oběd,cígo a ještě čeká úplatek. K tomu když už konečně i jedete tak plno kolon, pro omezení v obcích se nemáte ani kde najíst a opravdu kouzelný den-tyden-zivot. Šmírování šat,kde je náklad, ekonomika jízdy a řidič by třeba aspoň rád jedl. K tomu ,když se nabalí vše důsledně tak držím všem palce kdo řídí bez nervů a potíží. Už teď klesá i produkce firem, tlačí se dopravci z Polska nebo naše velkodopravci berou do řad východní řidiče. Vážit se přeci má hned náklad u nakládky což dámy disponentky snad začnou praktikovat. Dopravce si musí ,pokud chce podnikat dělat práci jak se má a prostě se i svým způsobem zákazníkům ozvat a potíže smluvit v lepší kvalitě. Řidič ,když dojde další být nemusí. Ono se vše jednou vyčerpá a oblasti budou díky pokutovanym řidičům mít řidiče na ÚP a platíte podpory. Co tahle štvanice místo rozumná volba předpis verzus realita přinese nikdo neplánuje hlavně kontroly.
Jezdím už 40 let za mě by bylo nejlepší kdyby u nás dálnice zdražila Mýto jako v Rakousku vím někomu se to nebude líbit ale tím by se hodně odklonil tranzit kamionu z balkánských zemi kteří teď odjíždějí Rakousko a raději najednou víc km přes levnou dálnici v Česku a taky v Rakousku váží kamiony na každém rohu tak proč nejet přes Čechy levněji tím by bylo i více parkovacích míst pro kamiony a jedno k druhému u nás parkují na výjezdech a sjezdech z dálnice v Německu nebo v Rakousku to nikdy neuvidíte tam by ho policie nechala stát dvacet minut a pokuta jak Brno
To opravdu píše řidič ?
Musí se řešit váha hned u nakládky ale to asi nikoho v EUparlamentu nenapadlo. No ono by se pak nevybralo tolik peněz taky. Zákon o nakládce třeba bych to nazval. Řidič není ten kdo o tom rozhoduje. Hlavně je třeba pochopit že kamiony a nákladní speciální vozy jsou různé a někdy i technicky možnou zátěž mají daleko větší než je vymyšlený zákon na celkovou hmotnost a tedy mělo by se to rozlišovat. Čím nižší hmotnosti budou povoleny tím více bude aut na silnicích, tím více nehod a tím více vybraných peněz na mýtu, pokutách, technických, emisích, pojištěních, daních a tím více složek které to všechno budou kontrolovat a provádět takže zase peníze o ty jde. Je třeba řešit typ vozidel, rozložení nákladu na nápravy, jejich rozmístění tedy rozvor, počet náprav a použití pneumatik a montáží kol!!! To je to co ovlivňuje stabilitu, brzdnou dráhu a bezpečnost. Dále výška nákladu, těžké komodity se snažit snížit těžiště a prodloužit délku soupravy u lehkých zase využít výšku atd. Jenže to je komplikovanější se v tom vyznat a kontrolovat, proto se to hodí všechno do jednoho pytle a vydělává se. Asi není úplně normální řešit stejně kamion technicky uzpůsobený celkovou váhu na 45tun na běžné zásobování který objede s banánama půl světa a firmy jich mají desítky a stovky s kamionem nebo spíš nákladním vozem technicky vyrobený na velkou zátěž třeba 60tun pro přepravu těžkých nákladů a komodit který jezdí třeba 100 – 500km.
Ničí nám silnice tato věta se opravdu povedla a funguje velmi dobře, přesně tak jak potřebují. A kdo platí ty nekonečné daně a mýta atd.? kam jdou ty peníze? Jaká je kvalita těch silnic? proč nejsou předimenzovány když jsme tranzitní země? a proč vlastně jezdí těch kamionů tolik? a proč přes nás?
Při správném použití typu náprav, jejich počtu a umístění a za použití souprav k tomu vyrobených lze bez přetěžování bezpečně převézt daleko více hmotnosti.
Už teď firmám chybí desítky řidičů a Ti co jsou za volantem kamionů tak spousta z nich již mají šedivé vlasy. No a tak že při další buzeraci se stane to že mladí se do tohoto zaměstnání nepohrnou a Ti co mají ten důchodový věk prostě skončí,jsem zvědavý kdo potom bude zásobovat ty markety a vozit banány z jihu.