Česko je bez debat tranzitní zemí. A podle toho to na našich dálnicích a některých menších silnicích také vypadá. Jeden kamion střídají tisíce dalších, kapacita silnic přestává pomalu stačit, na což už upozornila i policie a nákladní auta navíc až příliš často ignorují zákony a jezdí přetížená. A právě s tím by měla pomoci nová Inspekce silniční dopravy, jejíž působení by mělo odstartovat v polovině roku.
Ministerstvo dopravy říká, že nová inspekce bude fakticky transformací Centra služeb pro silniční dopravu. Dostane více pravomocí, auta s mokrým majákem a bude moci rozdávat pokuty a provádět kontroly i bez přítomnosti policie. Základem inspekce bude kontrola hmotnosti a tachografů kamionů, ale krom toho má v popisu činnosti také kontrolu technických stavů osobních aut, a to včetně jejich aktuálních emisí. Tedy to, co dnes dělá hlavně policie, která jen před nedávnem uvedla, že co do emisí je stav českého vozového parku opravdu špatný. „V případě zjištěných nedostatků budou moci inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna zákona o silniční dopravě dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Ruku v ruce s tím má jít rozsáhlá instalace nových moderních vysokorychlostních vah pro zjišťování hmotnosti nákladních aut. Denně Českem projede i více než 65 000 nákladních aut a v rámci minulých kontrol bylo prokázáno, že většina je přetížená. Proto chce resort dopravy na každé dálnici alespoň jedny váhy. Jenomže o tom mluví už skoro rok a konečný termín spuštění se neustále odsouvá. Zatím to vypadá, že jak inspekce, tak nové měření hmotnosti by mělo být v provozu od července 2025. Výběr pokut z vah mají mít na starosti přilehlé obce, které z toho ale dvakrát nadšené nejsou.
Dost bylo přetížených kamionů. Na Pražském okruhu bude ŘSD instalovat vysokorychlostní váhy
Projevilo se to i v případě dálnice D4, která je osazená mobilním měřením rychlosti. To znamená, že dálnice má řadu kamer a měření rychlosti je střídáno na různých úsecích. „Měření rychlosti bude pouze na náhodně vybraném jednom úseku směrem do Písku a jednom směřujícím do Prahy. Půjde vždy jen o úseky mezi jednotlivými sjezdy, přičemž nejdelší měřený úsek je o délce 3350 m, nejkratší je v délce pouze 640 m. Délky měření odpovídají mezikřižovatkovým vzdálenostem. Místa měření rychlosti se budou každodenně střídat, na aktuálně aktivní měřený úsek budou řidiči upozorněni těsně předcházející informační tabulí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Jenomže výběr pokut z tohoto měření spadl na úřady v Příbrami a Písku, které s tím mají řadu starostí. V prvé řadě bylo nutné přijmout další pracovníky, kteří budou pokuty zpracovávat. K tomu bylo potřeba pořídit také software, který pokuty zpracovává, a to je hodně nákladů navíc. A přesně takové náklady budou mít obce, které budou muset řešit přetížené kamiony. Navíc ani dnes není vysoutěžen dodavatel systému. Ostatně, ani výběr pokut z D4 se dle webu Seznam Zprávy neobešel bez problému. „Minulý pátek už přišla první data, ale pravděpodobně je tam nějaké zdržení se zaváděním celého systému. Ani my, ani ministerstvo nebyli na přelomu roku stoprocentně připraveni, aby systém hned od prvního ledna naskočil. Pořád nevíme, jestli nám ministerstvo třeba na konci ledna pošle zpětně balík dat od začátku roku,“ popsal webu místostarosta Písku Josef Soumar (Piráti).
Resort dopravy se tak mírně řečeno zbavuje části práce a přesouvá na obce. Faktem ale je, že přetížené kamiony je potřeba řešit, dopravci si z pokuty, byť jsou velmi vysoké, hlavu nedělají. Kontrol je navíc málo, což by vysokorychlostní vážení na každé dálnici mělo a mohlo změnit.