LED_zarovky-auto-Philips_Ultinon_Pro6000

LED žárovky do starších světlometů lze instalovat legálně. Musí být ale homologované a schválené

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Philips - 15. 5. 2023


LED retrofity patří mezi nejdůležitější automobilové inovace posledních let. Schopnost bezpečně zdokonalit kvalitu osvětlení výměnou tradičních halogenových žárovek za LED žárovky bez nutnosti přestavby světlometů je vstřícným gestem vůči milionům uživatelů ojetých automobilů. Díky LED retrofitům se zmenšuje propast mezi kvalitou osvětlení u starších a nejnovějších vozů. Je ovšem důležité používat schválené produkty, nikoliv nehomologované LED žárovky.

První LED retrofity se objevily v roce 2017. Myšlenka nahrazení běžné halogenové žárovky o mnoho modernějším LED systémem bez nutnosti přestavby světlometu nebo instalace se setkala na trhu s nadšeným přijetím.

Hlavní výhody tohoto řešení jsou:

  • dokonalý světelný paprsek
  • lépe ohraničený výřez světla
  • citelně delší životnost LED žárovky
  • vyšší odolnost proti nárazům ve srovnání s halogenovou žárovkou
  • omezené emise UV záření, které světlomety ničí
  • jednoduchá instalace typu „plug-and-play“ nebo pomocí vhodných „adaptérů“

Z toho plynou jednoznačné přednosti, jichž si snadno povšimne každý řidič, který se rozhodne pro modernizaci osvětlení.

Jednou z předních značek stojících za vývojem technologie LED retrofitů je Philips. Na českém trhu byl nejprve schválen model Philips Ultinon PRO 6000 ve verzích nahrazujících pro vybrané mobily automobilů (a v budoucnu i motocyklů) žárovky H4 a H7. Nabízí mnohem vyšší jas vyzařovaného světla (ve srovnání s minimálními požadavky na halogenové žárovky), a také optimální barevnou teplotu 5800 K.

Kdy jste naposledy kontrolovali povinnou výbavu auta? Žárovky už nepotřebujete, hasičák se ale může hodit

Životnost Philips LED Ultinon PRO 6000 je přibližně 3000 hodin, což odpovídá třem rokům provozu.

Co to jsou LED retrofity?

LED retrofit je LED svítidlo navržené k napodobení halogenové žárovky. Díky tomu je možné snadně nahradit tradiční halogenovou žárovku LED svítidlem podobného tvaru, který dokonale zapadne do zásuvky nebo objímky ve světlometu. Po výměně řidič postřehne mnohem bělejší světlo, přesně vymezenou hranici světla a stínu – a precizní vzor paprsku. Důležité je, že retrofity Philips neoslňují ostatní účastníky provozu, právě toto hledisko bylo také zohledněno během projektování.

Jednou ze součástí LED retrofitů je tzv. výbojka, na které jsou umístěny diody. V případě produktů Philips se jedná o speciální automobilové LED Lumileds LUXEON Altilon – stejné, jako používají výrobci originálního automobilového vybavení v původních LED světlometech, které poskytují dostatečně stabilní světelný paprsek. Výše uvedená výbojka je vyrobena z materiálů, které dokonale vedou teplo. Přijímá teplotu z LED diod a předává ji směrem k chladiči, který odvádí teplo do okolního vzduchu. Vybrané modely retrofitů mají v chladiči vestavěný mikroventilátor.

V nezbytných případech se LED diody připevňují k desce plošných spojů pomocí speciálních kolíků, které diody zvedají a umožňují tak dodatečné chlazení ze dvou stran. Systém odvodu tepla v retrofitech Philips zaručuje vyšší provozní bezpečnost, lepší ochranu světlometů a mnohem delší životnost prvků osvětlení. A navíc – efektivní chlazení přináší zachování světelných parametrů i po dlouhé době provozu. Stojí za zmínku, že levné alternativy značkových retrofitů dokážou již po desítce minut provozu změnit charakteristiky osvětlení v důsledku přehřívání LED diod.

Je dobré mít samozřejmě na paměti, že tradiční halogenové žárovky se zahřívají ještě více než LED retrofity a chladicí systém nemají žádný.

LED retrofity Philips jsou vybaveny speciálními centrovacími kroužky. Znamená to, že se dají namontovat pouze v jedné poloze, přesně jako halogenová žárovka, kterou nahrazují.
LED retrofity nevytvářejí elektromagnetické ruchy, které by mohly poškodit palubní elektroniku vozidla. Všechny elektronické díly pro úplnou integraci do elektrického systému vozidla se nacházejí uvnitř kabelu a zástrčky retrofitu.

Schválení a bezpečnost použití

Konstruktéři světlometů ve starších automobilech neznali současné možnosti osvětlení LED a nepředpokládali, že by se klasické halogenové žárovky mohly vyměňovat za LED retrofity. A i kdyby to tušili, ve své době ještě neměli k dispozici takové alternativy, takže nemohli světlomety schvalovacím zkouškám podrobit za použití retrofitů. Všechny světlomety byly proto homologovány s halogenovými žárovkami.

Na STK se chystají další změny. Kontrolovat se bude možná i tloušťka plechů. České STK jsou pro

V současné době probíhá v EU výzkum s cílem povolení používání retrofitů na veřejných komunikacích. K zemím, které je již schválily, patří Německo, Rakousko, Chorvatsko, Francie, Česká republika a Lucembursko. Z technických důvodů se schválení uděluje pro vybrané modely vozů. Důvod je jednoduchý – každý model světlometu automobilu musí být ve vybraných výzkumných centrech prozkoumán z hlediska souladu nového světelného zdroje s platnými zákonnými požadavky na halogenové světlomety. Které modely aut budou na seznamu zkoumaných aut jako první, záleží především na složení místního vozového parku. Velmi zajímavé řešení připravuje Španělsko – tamější předpisy budou pravděpodobně uznávat všechny schválené seznamy z ostatních zemí.

Je však třeba poznamenat, že ze legální se v EU považují retrofity pouze od dvou výrobců: Philips a Osram. Některé země mimo EU používání tohoto typu světelného zdroje prostě nezakazují. Například Srbsko, Ukrajina a Albánie. Ve zbytku zemí se status retrofitů liší. Některé státní orgány vycházejí vstříc potřebám řidičů a podnikají kroky vedoucí k legalizaci nových technologií – v jiných zemích se tak neděje bez zjevné příčiny, protože používání kvalitních retrofitů jednoznačně zvyšuje bezpečnost jízdy. Nedostatek jednotných předpisů EU proto vytváří svérázný mezinárodní právní zmatek.

Výhody/nevýhody

Retrofity Philips Ultinon LED znamenají jasnější světlo (až o 230 %) a delší dobu bezproblémového provozu než v případě halogenové žárovky (až 3000 hodin). Chladný bílý světelný paprsek s barevnou teplotou 5800 K (podle daného modelu) zajišťuje pohodlnou jízdu a snižuje únavu očí.

V současné době je v České republice schválena montáž retrofitů u více než stovky modelů automobilů používající žárovky typu H4 a H7. Ale snaha o výrazné rozšíření seznamu podporovaných modelů vozidel (která vychází z několika rozšířených seznamů schválených v Německu) již probíhá, takže je pravděpodobné, že než přijde podzim, bude mít možnost legálního využití retrofitů Philips ještě mnohem více řidičů než doposud.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

8 názorů na “LED žárovky do starších světlometů lze instalovat legálně. Musí být ale homologované a schválené”

  1. Focus 1 – H7 zapojen předřadný odpor – á 160,- Kč. Mám 9 měs. pokoj. Velká úspora peněz.

  2. Ano pouze tyto dvě firmy umí vyrobit LED světla, cena zlodějská, jsou stovky firem které vyrábí totéž, ale monopol je na náš trh nepustí. Tak jsem si je pustil sám….

  3. U starších modelů aut, kde není elektronikou kontrolován stav žárovek, to není problém vyměnit. U vozů, kde toto mají, je to, ale problém. Po namontování LED H7 mi elektronika světla po chvíli vypnula. Musel by se připojit předřadník, aby elektronika vyhodnotila, že žárovka je v pořádku. Předřadník se pod kryt světlometů nevejde a vrtat do něj díru a k nákupu LED žárovek za 2.700Kč ještě koupit předřadníky, každý za 300Kč,to fakt nechci, když jezdím převážně ve dne. 😀

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru