Lada Niva nikdy nepatřila mezi auta, co trhají asfalt, ale spíše od kol házela bahno. Kousek, který si můžete prohlédnout ve videu, ale na závodech ve sprintu trhá na kousky i opravdová sportovní auta. Jak je to možné?

Lada nikdy nepatřila mezi automobilky, od kterých byste si mohli koupit nějaký sportovní model. Pokud jste takový chtěli (otázka je ale proč?!) museli jste si poradit sami. A tak to bylo i v případě tohoto auta.

Tohle je totiž speciál na závody ve sprintu. Původní dýchavičný čtyřválec tak musel ustoupit mnohem potentnějšímu motoru. Podle zvuku asi poznáte, že jde o pořádný plnotučný a velkým turbem přeplňovaný motor. A je tomu opravdu tak.

Pod přední kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec z Chevroletu Corvette C6. Na ten ale tuningová společnost VTG nainstalovala velké turbodmychadlo LS Series PT7675.

Zběsilý italský vysavač na sprintech. Tento Fiat Uno je prostě jedinečný

Výkon sériového motoru byl 500 koní, ale to už neplatí. Kromě turbodmychadla byly totiž vyměněny také vnitřnosti motoru (včetně pístů) a samozřejmě také kompletní systém sání vzduchu a tak dále.

Výsledkem úpravy je působivý výkon kolem 850 koní. Stejně jako u původní Nivy jsou i u této upravené poháněna všechna čtyři kola. Jen systém pohonu všech kol je úplně nový, protože ten původní by takovou porci výkonu nevydržel. Kompletně vyměněny byly i nápravy. Zatímco ta přední je stavěna na míru, ta zadní byla upravena a pochází z Mitsubishi Lancer Evo, a to včetně odpružení.

Zvenku se mnoho úprav neudálo. Na první pohled jde o takřka původní stroj. Na druhý pohled už si ale některých odlišností všimnete. Jde hlavně o kola a šíři jejich pneumatik, ale také vyřezanou kapotu motoru.

A stálo to za to? Vzhledem k časům a rychlosti, kterou je schopno auto na konci čtyřsetmetrové rovinky dosáhnout, si myslím, že ano. Na nedávné akci Grand Prix Poland se s autem řidič dokázal dostat na čas 9,480 sekundy a při protnutí cílové čáry jel rychlostí 231,31 km/h.