Kvalitně provedená oprava auta může zachránit lidský život i snížit náklady na další servis

Autor: Pavel Srp - 26. 6. 2013


Na první pohled dva shodně z boku nabourané automobily Volkswagen Passat Variant. Jenže realita ukrytá pod lakem je jiná. Nezávislý test německého Institutu pro motorová vozidla (KTI) prokázal, že pouhé nerespektování technologických standardů při opravě vozu může mít za následek i smrt členů posádky havarovaného vozu.

Jak velký vliv má respektování výrobcem vozu definovaných servisních postupů na celkovou bezpečnost automobilu ukazuje dvojice vozů Volkswagen Passat Variant, které prošly nezávislým testem iniciovaným německým Institutem pro motorová vozidla. Tento institut podrobil dva vozy značky Volkswagen zkoušce, kdy obě auta dvakrát po sobě prošla bočními nárazovými testy odpovídajícími metodice uznávaných nárazových testů Euro NCAP. Hlavní síla nárazu mířila především na středový sloupek B.

Dva páry crashtestů byly vždy shodné, jiná však byla technologie opravy aut po první sérii nárazů. Jeden vůz byl totiž opraven přesně podle aktuálních standardů výrobce pro daný model, druhý Passat Variant byl opraven podle starší technologie. Na první pohled rozdíly ve výsledku opravy obou vozů nebyly zřejmé. Ty se ukázaly až po provedení druhého kola nárazů.

Zatímco Passat opravený podle současných standardů i po druhém nárazu dokázal posádku ochránit prakticky stejně, jako po nárazu prvním, za což vděčil například kompletně vyměněnému bočnímu B sloupku, v případě druhého auta tomu tak rozhodně nebylo. Zastaralá technologie svařování a užití neaktuálních pracovních postupů měly za následek výrazně větší deformace bočního sloupku, nesprávnou funkci bočních airbagů a zcela nefunkční aktivaci airbagu hlavového. Celá část boční karoserie se oproti správným postupem opravenému vozu navíc směrem do interiéru, tedy blíže ke spolujezdci, posunula až o šest centimetrů.

„U nesprávně opraveného vozu se jedná o tak zásadní nedostatky v pasivní bezpečnosti, že by s největší pravděpodobností zapříčinily smrt pasažéra na místě spolujezdce. Použití nejen originálních dílů, ale také správné a k danému vozu aktuální technologie opravy by tak mělo být pro majitele aut nejen značky Volkswagen, ale i Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy samozřejmostí,“ říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika.

Závěry plynoucí z nárazových testů Volkswagen Passat zjistily, že neodborná oprava má negativní vliv na:

  • tuhost a deformační chování karoserie
  • funkčnost prvků aktivní/pasivní bezpečnosti
  • bezpečnost cestujících ve vozidle
  • náklady na opravu po nehodě po neodborně provedené opravě
  • náklady při vyplácení pojistného plnění na škodách na zdraví a majetku
  • záruku na práci
  • garanci na lak a prorezivění

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru