Připravovaná vláda Andreje Babiše chystá změny, které by měli výrazně pocítit zejména řidiči elektromobilů, ale chystají se změny i pro majitele aut se spalovacím motorem. Dosud platilo, že elektromobily mohly po českých dálnicích jezdit bez dálniční známky, avšak tento benefit má podle návrhu programového prohlášení skončit.
Vláda vznikající na půdorysu ANO, SPD a Motoristů chce „srovnat podmínky pro elektromobily a klasická vozidla, včetně dálničních známek“. Prakticky by to znamenalo, že i majitelé elektromobilů si nově budou, podobně jako všichni ostatní, muset kupovat dálniční známku. Ta navíc od nového roku opět zdraží, ta roční vyjde na na 2570 Kč. Vláda nicméně zároveň slibuje, že ceny dálničních známek „zmrazí“ a zastaví jejich automatické zdražování.
Přečtěte si také:
Systém je aktuálně navázaný na inflaci a také na to, jak rychle se prodlužuje dálniční síť. Od letoška se tak částka každý rok automaticky přepočítává. Aby mohly ceny zůstat „zmrazené“, musela by vláda prosadit změnu zákona. Podle představy obsažené v návrhu by se od ledna 2027 přestaly dálniční známky zdražovat a měly by zůstat na úrovni 2570 korun za roční kupon, 430 korun za třicetidenní, 300 korun za desetidenní a 230 korun za jednodenní známku.
Zrušení osvobození od dálniční známky by se mělo týkat víc než 50 tisíc majitelů elektromobilů, jejichž počet v ČR navíc dlouhodobě roste. Ředitel ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš nicméně upozorňuje, že právě osvobození od dálniční známky je často jediným reálným benefitem, který tito řidiči od státu mají, vedle nižších provozních nákladů na samotnou jízdu. V tomto roce už skončilo také parkování zdarma v některých českých městech, v Praze přijde zpřísnění od ledna 2026.
Mýtné brány by dálniční známky mohly umět kontrolovat, ale dělat to nebudou. Je to vlastně zbytečné
A zvýhodněni nejsou jen elektromobily, výjimek je víc. Za dálniční známku nemusí dnes platit ani majitelé nebo řidiči aut na vodík, protože jde prakticky také o elektrická auta, jen je nepohání energie uložena v akumulátoru, ale energie vyráběná chemickou reakcí. Auta na CNG, biometan a LNG mají roční známku za polovinu, tedy 1220 korun, plug-in hybridy pak dokonce jen za 610 korun. Jak by se budoucí vláda postavila k těmto zvýhodněním, zda je ponechá, omezí, nebo úplně zruší, zatím návrh programového prohlášení neupřesňuje.
V programu se objevuje i jeden konkrétní požadavek Motoristů, který před volbami působil spíše jako specialita jejich kampaně. Jde o takzvaný flotilový režim dálničních známek. Známka by podle nich neměla být trvale svázaná jen s jednou registrační značkou, ale mohla by být přiřazována konkrétní firmě nebo domácnosti, která by ji mezi auty flexibilně přepínala podle aktuální potřeby.
Přečtěte si také:
Z pohledu státního rozpočtu nejde o drobnou úpravu. Jen z dálničních známek stát loni vybral okolo sedmi miliard korun. Zastavení růstu cen by omezilo další navyšování těchto příjmů. Ani zpoplatnění elektromobilů by podle odhadů tuto ztrátu zcela nepokrylo. I proto se v programovém prohlášení objevuje také další nápad: přesunout výnosy z městských radarů do Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokuty za rychlost by tak neinkasovala přímo města a obce, ale peníze by přes fond směřovaly na financování dopravních staveb.
Zákaz spalovacích motorů, silnice a železnice
Spojovacím motivem všech tří stran budoucí koalice je odmítání zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. V programovém prohlášení proto nechybí závazek proti tomuto unijnímu plánu bojovat a zároveň se stavět proti zavádění uhlíkových daní na pohonné hmoty.
O tom, co se spalovacími motory skutečně bude, má Evropská komise jednat ještě před koncem letošního roku. Už na konci srpna se velké automobilky přihlásily s iniciativou, která má zákaz alespoň zmírnit nebo odložit, protože prodeje elektromobilů jsou výrazně menší, než se očekávalo.
Program vlády navazuje i na předvolební sliby ANO v oblasti dopravní infrastruktury. Kabinet si klade za cíl do roku 2029 dokončit propojení s Polskem díky dálnici D11, dostavět dálnici D6 mezi Prahou a Karlovými Vary a posunout rozšíření dálnice D1 v úseku u křížení Brno-jih. Pokračovat má taky prodlužování dálnice D35 směrem k Mohelnici.
Za zhruba dva roky má podle plánů vést dálnice D3 napříč jižními Čechami až k hranicím s Rakouskem a rozšířit se má i Pražský okruh v úseku k Černému Mostu. Vláda mluví i o dostavbě propojení mezi dálnicemi D1 a D11.
Přečtěte si také:
Do čtyř let mají být podle programu ve výstavbě i středočeské úseky dálnice D3, všechny části dálnice D52 na tzv. pevné pláni, pokračovat má rozestavěná dálnice D49 spojující Zlínský kraj se Slovenskem a do roku 2028 má začít stavba zbývajících částí Pražského okruhu.
Zajímavé je, že konkrétní seznam dálničních úseků v návrhu programového prohlášení do značné míry kopíruje dřívější program hnutí ANO, a to včetně většiny termínů. Z mnoha nápadů Motoristů se do výsledného textu dostal především flotilový režim dálničních známek a plán na přesun výnosů z městských radarů.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned










