V tichosti odešly. A byla to ztráta, kterou nepřehlédl ani sám Hyundai. Oblíbené modely i20 N a i30 N, malé, hbité a cenově dostupné vozy s benzínovým srdcem, zmizely z evropského trhu. Důvod? Přísnější emisní normy. A podle Joona Parka, šéfa sportovní divize N, to nebylo rozhodnutí, které by bral na lehkou váhu.
V rozhovoru pro britský Car Magazine se Park neuchýlil k obvyklé diplomatické řeči, jakou býváme u představitelů automobilek zvyklí. Naopak, přiznal, že konec těchto modelů vnímá jako osobní prohru. „Byla to pro mě katastrofa,“ uvedl bez okolků. Výroba obou modelů nadobro skončila letos v únoru a v některých částech světa (například v Austrálii) se stále doprodávají.
Joon Park se také netajil svými pocity k současnému trendu elektrifikace. Elektromobily mu prý nejsou zrovna blízké. „Vždycky jsem měl rád vůni benzínu, zvuk motoru a závodní auta,“ řekl. Jeho kolega Tyrone Johnson, technický ředitel evropského centra Hyundai, to ale vidí jinak. Podle něj mají výkonné elektromobily náskok a nostalgii po benzinových autech příliš nerozumí. „Pokud chcete jet rychle, není nic lepšího než elektromobil,“ řekl v nedávném rozhovoru, který si můžete přečíst tady:
Elektrika přebírá otěže, ale ne úplně
Debata o budoucnosti sportovních aut přichází právě v době, kdy Hyundai představuje nový přírůstek do své rodiny N – model IONIQ 6 N. Ten navazuje na IONIQ 5 N. Auto dostalo dva elektromotory, pohon všech kol, 650 koní, dechberoucí zrychlení a dokonce funkce simulující zvuk spalovacího motoru a řazení automatické převodovky, přestože tady je pouze jednostupňová převodovka.
Hyundai IONIQ 5 N se přitom rychle ukázal jako schopný univerzál, zvládne každodenní provoz i víkendovou jízdu po okreskách nebo okruhu. I když se se svou cenou kolem dvou milionů řadí mezi prémiovější modely, svými výkony dohání i některé třeba dvakrát dražší konkurenty. Hyundai IONIQ 6 N má k sportovnímu designu o něco blíž a dává tak najevo, že Hyundai to se sportovními elektromobily myslí vážně.
Park i tak zdůrazňuje, že spalovací motory Hyundai úplně neopustil. Chystá se nový hybridní systém kombinující benzínový motor o objemu 1,6 litru s elektrickou podporou. „Neomezujeme se jen na elektromobily,“ říká. Podle něj byl IONIQ 5 N jen výrazným signálem pro celý automobilový svět, ne definitivním směrem. Dodává také, že Hyundai N chce být stále dostupný. I pro ty, kteří nemají rozpočet na drahé výkonné stroje.
Návrat ke kořenům nebude jednoduchý
Cesta zpět k cenově dostupným sportovním vozům ovšem nebude snadná. Malá benzínová auta jednoduše nevydělávají tolik jako velké a drahé elektromobily. Přesto Park věří, že značka najde způsob, jak zůstat věrná svým fanouškům a zároveň být ekonomicky udržitelná. Konkurence je dnes minimální. Možná i proto padla zmínka o tom, že Hyundai N by rád držel krok s jedním z velkých hráčů, který v tomto segmentu zůstal: Volkswagenem Golf GTI.