sklenena-manufaktura-volkswagen

Konec jedné éry. Volkswagen zavírá Skleněnou manufakturu v Drážďanech, jezdil tam Klaus i Babiš

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČTK, Volkswagen - Foto: Volkswagen - 17. 12. 2025


Vyráběl se tam legendární Phaeton nebo elektrický model ID.3. Skleněná manufaktura (Gläserne Manufaktur) v Drážďanech ale jako továrna na automobily končí. Budoucnost je zatím nejistá, ve hře je technické centrum university.

Továrna byla v provozu od roku 2001, tedy 24 let a během nejvytíženějších let zaměstnávala i 800 lidí. Továrna byla zřízena na výslovné přání tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha, který chtěl továrnou s futuristickou architekturou a 27 500 m² prosklených ploch demonstrovat technickou převahu a ekonomickou sílu, jichž Volkswagen pod jeho vedením dosáhl. Po Phaetonu se v místě vyráběly výhradně elektrické modely, od elektrické verze Golfu (e-Golf) až po ID.3. Šlo tak o vůbec první továrnu zaměřenou jen na elektromobily.

Architektonicky ojedinělá továrna se stala i turistickým lákadlem Drážďan. Ročně přivítá přes 100 tisíc návštěvníků. Saští politici do moderního závodu rádi zvali i zahraniční návštěvy včetně těch z Česka. V roce 2019 jej tak navštívil tehdejší a nynější premiér Andrej Babiš, už v roce 2007 si ji prohlédl tehdejší prezident Václav Klaus. Od ledna příštího roku se začne Skleněná manufaktura přestavovat. Koncern Volkswagen, spolková země Sasko a drážďanská Technická univerzita z ní hodlají vybudovat inovační centrum pro umělou inteligenci (AI), robotiku, čipy a mikroelektroniku. Podle agentury DPA zatím 230 zaměstnanců závodu propouštění nečeká. Co budou dál dělat, to však není známo. Na vrcholu kapacity zaměstnávala Skleněná manufaktura 800 lidí.

Podle analytika XTB Jiřího Tylečka je rozhodnutí uzavřít závod v Drážďanech symbolický a velmi příznačný okamžik pro evropský automobilový průmysl. „Spíše než jako ojedinělá událost by se mělo zavření továrny vnímat jako důsledek několika strukturálních tlaků, které se v posledních letech zintenzivnily: vysoké náklady na energii, zrychlený přechod k elektrifikaci, rostoucí konkurence ze strany Číny a v poslední době také stále nepřátelštější mezinárodní obchodní prostředí charakterizované cly a geopolitickými napětími,“ uvedl. Německo – považované za průmyslové srdce Evropy -začíná podle Tylečka ztrácet část své přitažlivosti jako výrobní základna pro automobilový průmysl.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru