Volvo dlouho patřilo mezi automobilky, které elektrifikaci braly vážněji než většina konkurence. V roce 2021 švédská značka oznámila, že do konce desetiletí bude mít v nabídce výhradně elektromobily. Modely se spalovacími motory, případně hybridy, měly postupně z nabídky zcela zmizet. Jedním z mezníků měla být i výměna velkého SUV Volvo XC90 za čistě elektrické Volvo EX90. Realita však ukazuje, že trh s elektromobily se nevyvíjí tak rychle, jak automobilky očekávaly, takže mění plány.
EX90 se zpožďuje, XC90 zůstává
Velké elektrické SUV EX90, které mělo převzít roli vlajkové lodi značky, nabírá zpoždění. Problémy s vývojem softwaru posunuly náběh sériové výroby v americkém závodě v Charlestonu o dva roky. Společně s tím automobilka zrušila i uvedení elektrického sedanu ES90 na americký trh, a to kvůli zvýšeným clům na dovoz vozidel z Číny. Tyto kroky Volvu přinesly za druhé čtvrtletí letošního roku mimo jiné účetní ztrátu ve výši téměř 900 milionů liber.
Jako dočasné řešení uvedla automobilka modernizovanou verzi současné XC90, která je na trhu již od roku 2015. Facelift má vůz udržet konkurenceschopný alespoň v krátkodobém horizontu, přestože technický základ zůstává beze změny.
Z pohledu automobilky však facelift nestačí. „Budeme potřebovat novou XC90,“ potvrdil investorům generální ředitel společnosti Håkan Samuelsson během hovoru k výsledkům za druhé čtvrtletí. Přesné datum uvedení nástupce ovšem neuvedl. Z dalších indicií lze ovšem odhadovat, že se Volvo již na vývoj třetí generace svého vlajkového SUV pilně připravuje. A co je zásadní, nová generace nakonec nebude čistě elektrická.
Hybridní technologie z Číny
Budoucí Volvo XC90 má podle dostupných informací vycházet z techniky, která se v současnosti připravuje pro jiný model značky: nové SUV XC70 určené pro čínský trh. To bude využívat platformu SMA (Scalable Modular Architecture) vyvinutou mateřským koncernem Geely a nabídne pohon kombinující benzinový motor s větší baterií a elektromotory.
K dispozici budou pravděpodobně dvě verze: s baterií o kapacitě 21,2 a také 39,6 kWh. Zatímco spalovací motor má sloužit primárně jako generátor, vůz by měl jezdit převážně na elektřinu. Dojezd v čistě elektrickém režimu může přesáhnout i 100 kilometrů.
Podle Håkana Samuelssona by právě takové řešení mohlo oslovit evropské zákazníky. „Plug-in hybridy s delším dojezdem jsou řešením, které budeme pravděpodobně potřebovat déle, než jsme původně předpokládali,“ uvedl.
Dnešní XC90 na limity naráží
Současné faceliftované Volvo XC90 nyní využívá baterii s kapacitou necelých 15 kWh. To už je ale dneska málo, zejména v souvislosti s novými emisními pravidly pro plug-in hybridy, která vstoupí v platnost na konci letošního roku. Podle nového výpočtu emisí CO₂ budou hybridy s menší baterií zatíženy vyšší daňovou sazbou, což zhorší jejich postavení například v rámci firemních flotil.
Horko zpomaluje nabíjení elektromobilů. A o to víc platí nabíjet ideálně do 80 %
V tomto ohledu je přechod na novou techniku nevyhnutelný, pokud si chce Volvo udržet konkurenceschopnost v segmentu větších SUV.
Přesuny výroby i změna strategie
Volvo kromě technologických změn reaguje i na geopolitické výzvy. V příštích letech plánuje restrukturalizaci výroby s cílem snížit závislost na čínských závodech a vyhnout se rostoucím dovozním clům.
Významné přesuny zahrnují:
- Přesun výroby kompaktního elektromobilu EX30 z Číny do belgického závodu v Gentu (druhá polovina roku 2025)
- Zahájení produkce nového modelu EX60 ve Švédsku v roce 2026
- Přesun modelu XC60 do amerického závodu Charleston od roku 2027
Tímto krokem chce automobilka mimo jiné zaplnit kapacity v USA a lépe reagovat na americká cla na dovozová auta.
Budoucnost? Ne tak jednoznačná, jak se ještě nedávno zdálo
Volvo zatím nevzdává původní plán stát se do roku 2030 čistě elektrickou značkou, ale připouští, že tempo přechodu bude pomalejší. Zpomalující poptávka po elektromobilech, vysoké náklady na vývoj i rostoucí politické nejistoty nutí značku ke korekcím strategie.
Změna přístupu k modelu XC90 je toho důkazem. Elektromobilita zůstává cílem, ale hybridní technologie s delším dojezdem zjevně dostávají druhou šanci.
TIP: Chcete nové auto bez starostí a bez čekání?
Máme pro vás výhodný operativní leasing! Auta skladem, žádné zbytečné papírování, rychlé vyřízení.
Vyberte si své nové auto ještě dnes