Koncern Volkswagen urychleně pokračuje v procesu transformace na digitální koncern poskytující mobilitu. V rámci 69. kola cyklického plánování investuje v příštích pěti letech 73 miliard eur do elektromobility, hybridizace a digitalizace. Koncern toto rozhodnutí oznámil po pátečním zasedání dozorčí rady. Výdaje na věcné investice plus výzkum a vývoj budoucích technologií se tím zvýší na 50 procent z celkové částky 150 miliard eur (předchozí plán počítal se 40 procenty). Výrazně větší pozornost bude věnována klíčové oblasti digitalizace. Do poloviny desetiletí bude na digitalizaci vynaloženo 27 miliard eur, což je dvojnásobek částky z předchozího plánovacího období. Do elektromobility bude investováno 35 miliard eur. Na hybridizaci portfolia modelů se počítá s dalšími 11 miliardami eur.
„Představenstvo stanovilo dnes spolu s dozorčí radou koncernu Volkswagen pilíře v rámci investičního plánování pro zajištění budoucích perspektiv koncernu. Důsledně bude realizována transformace společnosti a jejích značek včetně strategického zaměření na klíčové oblasti mobility. Finanční zajištění pro řešení velkých výzev příštích let je velmi solidní,“ řekl Hans Dieter Pötsch, předseda dozorčí rady koncernu Volkswagen.
„V koncernu Volkswagen jsme včas nastavili výhybky směrem k budoucnosti založené na elektromobilech napájených z akumulátorů a dnes jsme s našimi platformami pro elektrický pohon a našimi elektricky poháněnými modely globálním lídrem,“ říká předseda představenstva Herbert Diess. „V nadcházejících letech bude pro nás důležité zaujmout nejvyšší postavení také v oblasti softwaru pro automobily. Pouze jako digitální koncern pro mobilitu budeme v budoucnosti schopni uspokojovat požadavky lidí na individuální, trvale udržitelnou a kompletně síťově propojenou mobilitu. Proto jsme nyní zdvojnásobili investice do digitalizace.“
Předseda koncernové podnikové rady Bernd Osterloh řekl: „Investice zřetelně ukazují, že náš koncern plní své sliby a s transformací, elektromobilitou a digitalizací to myslí opravdu vážně. Příští roky budou ve znamení ofenzivy. Ale minimálně stejně důležité jako miliardové rozpočty jsou takové aspekty, jako je společné porozumění pro uskutečňované změny nebo dostatečná jistota plánování. A to u všech zúčastněných stran: zaměstnanců, vedoucích pracovníků, představenstva a také politiky. V tomto posledním bodě mám na mysli především Berlín a Brusel a jejich podporu zásadních oblastí, jakou je nabíjecí infrastruktura a rychlý internet. Volkswagen sází na rozsáhle síťově propojenou mobilitu, která je přátelská ke klimatu. Ale k tomu potřebujeme my a naši zákazníci podmínky, na něž bude spolehnutí.“
Základem aktuálního kola cyklického plánování je očekávání mírného růstu globální ekonomiky v příštích pěti letech. I u jednotlivých trhů se počítá s mírným růstem s ohledem na regionální rozdíly. Financování transformace zajistí nárůst produktivity o 30 procent a úspory v oblasti administrativy. Koncern kromě toho důsledně pracuje na optimalizaci svého produktového portfolia. Málo poptávané varianty modelů, kombinace motorů a převodovek i výbavy budou staženy z nabídky. Tím se sníží komplexnost a zvýší efektivita portfolia. Do plánů nejsou zahrnuty společné podniky v Číně, protože nejsou součástí konsolidačního celku a investice do výrobních závodů a produktů financují z vlastních prostředků.
Elektromobilita a hybridizace
Volkswagen se jako první automobilový koncern na světě zavázal ke splnění cílů Pařížské dohody o ochraně klimatu a do roku 2050 hodlá dosáhnout klimatické neutrality projektem Way to Zero. Koncern ve svém dlouhodobém plánu pro příštích deset let počítá s tím, že do roku 2030 uvede na trh cca 70 modelů s výhradně elektrickým pohonem. Výroba 20 z nich již byla zahájena, dalších 50 bude následovat. Do konce desetiletí je navíc plánováno celkem 60 hybridních vozidel, z toho se více než polovina již vyrábí.
V rámci tohoto kola cyklického plánování se u elektromobilů uvedených na trh do roku 2030 počítá s celkovým počtem 26 milionů vyrobených vozů. Z toho 19 milionů vozů bude používat modulární platformu MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten) pro elektromobily a velká část ze zbývajících sedmi milionů vozidel připadne na platformu PPE pro vysokovýkonné elektromobily. U hybridních modelů očekává koncern ve stejném období sedm milionů prodaných vozů.
Výrazné posílení klíčové oblasti digitalizace
V porovnání s předchozím kolem cyklického plánování se investice do digitalizace vyčíslené na 27 miliard eur zvýšily vzhledem k jejich mimořádnému významu pro budoucí konkurenceschopnost koncernu na dvojnásobek. Uvedená částka zahrnuje výdaje letos úspěšně založené organizace Car.Software, která mimo jiné vyvíjí standardizovaný operační systém pro vozidla koncernových značek. Nový operační systém nalezne poprvé uplatnění v roce 2024 v projektu Artemis značky Audi. Vlastní podíl na softwaru tak vzroste z 10 na 60 procent. Kromě toho bude v oblasti digitalizace vynaložena velká část prostředků na umělou inteligenci, autonomní jízdu a digitalizaci zásadních podnikových procesů. Tato témata budou pro úspěch nepostradatelná.
Urychlení transformace průmyslové výroby v Německu
Volkswagen svými investicemi do německých výrobních závodů posiluje jako jeden z největších průmyslových koncernů v zemi její ekonomiku a současně podporuje transformaci Německa pro trvale udržitelnější a digitálnější budoucnost s dlouhodobě zajištěnou zaměstnaností. Druhým centrem pro elektromobilitu v Německu se po Sasku stane Dolní Sasko.
V Salzgitteru investuje koncern jednu miliardu eur do strategicky významné akumulátorové technologie. Společně se švédským partnerem Northvolt vybuduje ve společném podniku v Salzgitteru provoz pro výrobu akumulátorových článků. Jejich produkce bude spuštěna v roce 2024 a zvýší konkurenceschopnost Německa. Tím bude dosažen další důležitý milník v úspěšné transformaci divize Volkswagen Group Components, která probíhá již od roku 2015.
V jednotlivých výrobních závodech bude pokračovat realizace strategie sdružování výroby technicky spřízněných modelů vícero značek. Spolu s nárůstem efektivity výroby se tím zvýší synergie mezi značkami.
Výrobní závod Wolfsburg získá nový model. Od roku 2024 bude z jeho montážní linky sjíždět další SUV pro evropský trh. Ve Wolfsburgu se již vyrábí kompletní rodina modelů Golf ve všech variantách, Volkswagen Tiguan a SEAT Tarraco.
Volkswagen Užitkové vozy bude v Hannoveru vyrábět kromě elektromobilu ID.BUZZ také tři zcela elektrické modely SUV segmentu D pro ostatní koncernové značky. Hannoverský výrobní závod tím uspíší svou již zahájenou transformaci na elektromobilitu.
Také závod Emden značky Volkswagen rychle pokračuje v procesu transformace. Stavební práce pro přechod na elektromobilitu probíhají zcela podle plánu. Nyní byla tomuto závodu svěřena výroba druhého elektricky poháněného modelu. Kromě modelu ID.4 bude od roku 2023 vyjíždět z jeho bran také čtyřdveřový elektromobil Volkswagen Aero.
Současně se z Emdenu přestěhuje výroba modelu Passat, který bude od roku 2023 vznikat v bratislavském závodě na Slovensku – společně s rodinou modelů Škoda Superb. I tento krok umožní využívat větší synergie v rámci této rodiny modelů. Převedením výroby modelu Superb z českého závodu Kvasiny do Bratislavy se značce Škoda uvolní v České republice výrobní kapacity potřebné k realizaci jejího růstového plánu.