koncept-BMW-ZBF-7
Koncept BMW ZBF-7 | Foto: BMW

BMW patří mezi přední světové automobilky a odhalení každého jejího nového modelu je velkou událostí nejen pro milovníky motorismu. Tentokrát však automobilka nepředstavila žádnou novinku, ale ukázala prototyp pocházející z devadesátých let, na kterém už tehdy měla velké ledvinky.

Konec experimentování se vzhledem masky chladiče?

I lidé, kteří o autech moc neví, dokáží podle určitých znaků poznat alespoň značku. Třeba pro Audi jsou typické čtyři spojené kruhy, Ferrari má zase ve znaku koně. Osobní auta z dílny BMW byla po dlouhá desetiletí jednoduše rozpoznatelná hlavně podle masky chladiče, která byla tvořen dvěma otvory, tzv. ledvinkami.

Přečtěte si také:  BMW M3 Compact se sice nikdy nevyráběl, přesto ale existuje. Schován je v BMW muzeu

V posledních dekádách od toho ale automobilka ustoupila a začala s vizuálem přední masek experimentovat. Nějaký ten pátek se BMW zase vrací k původnímu konceptu, protože vysoké a úzké ledvinky mělo už BMW 328 ze třicátých let, a ledvinky postupně natahuje. Ovšem jak je vidět na nedávno odhaleném prototypu ZBF-7, o návratu zpátky ke kořenům se uvažovalo již na konci minulého tisíciletí.

bmw 328
BMW 328 | Foto: BMW

Nadčasový vůz

Koncept BMW ZBF-7 bylo představeno ve videu, které zveřejnilo oddělení BMW Group Classic. Prezentace se ujal pan Džodži Nakašima. Ten v době tvorby prototypu patřil do stylistického vedení firmy, takže se na voze a jeho vzhledu výrazně podepsal.

Přečtěte si také:  Stanice technických kontrol zveřejnily desítku nejspolehlivějších ojetin do 130 tisíc korun

Z videa je patrné, že BMW ZBF-7 se může chlubit většími rozměry než tehdejší modely řady 7 s kódovým označením E38. Nafouklejší tvary karoserie jsou typické pro posledních několik let, ale ještě v devadesátých letech se vyráběla podstatně užší vozidla. V tomto ohledu prototyp předběhl svou dobu. Ovšem nejen v tom.

Pro lepší aerodynamické vlastnosti má vůz zabudované výsuvné kliky. Ze stejného důvodu zde absentují zpětná zrcátka. Ta jsou nahrazena kamerami. To se v sériové výrobě začíná tu a tam objevovat až dnes, nikoliv u modelů před třiceti let.

Interiér vypadá podobně, jako měla novější generace BMW řady 7 s označením E65. Jeho součástí už je i multimediální systém velmi podobný dnes používanému iDrive.

5-generaci-bmw-7er-e23-e32-e38-e65-f02
Interiér konceptu BMW ZBF-7 připomíná interiér BMW řady 7, generace E65 (stříbrné auto vlevo nahoře), ale přišel v době BMW řady 7, generace E38 (zelené auto nahoře druhé zleva). Fotografie pochází z testu BMW 750Ld xDrive, kdy se nám podařilo sehnat na jedno místo tehdy všechny generace BMW řady 7. | Foto: Pavel Srp
Přečtěte si také:  Německé automobilky dostaly od EU velkou pokutu. Prý vytvořily kartel a brzdily vývoj emisních systémů

Jde vidět, že v BMW minimálně v devadesátých letech zaměstnávalo skutečné vizionáře. A to, co na autech vidíme dnes, už bylo třeba na konceptu dávno, jen to automobilky neukázaly světu.

Přidat komentář