Před pár dny světem internetu letěla zpráva o tom, že Praha má dost nedýchatelného ovzduším, které prý způsobují jak jinak než auta. Rozhodla se tedy, že všem řidičům ten život ve městě o něco ztíží. Jako by nestačily všechny nesmyslné uzavírky a zúžení, která vytváří dlouhé kolony. Praha má pocit, že naštvanost řidičů není dost velká ani poté, co často nesmyslně rozšiřuje pruhy pro MHD a navíc i pro cyklisty. Chce to něco víc, řekli si asi radní. A vymysleli skvělý plán, který zahrnuje ‘městské mýtné’.

V tuto chvíli je tento “báječný” nápad ve fázi vyjednávání a přípravy studie proveditelnosti. Jednu už město má, ale je zhruba 10 let stará. Ano, už před lety chtěla Praha zavést zpoplatnění svých ulic. Nejvíce by se platby dotkly Pražanů a jeden průjezd by měl vyjít na pár desetikorun.

Víte, kdo vlastně za celým tímto nápadem stojí? Jde o Komisi hlavního města pro udržitelnou energii a klima, kterou nevede nikdo jiný, než bývalý šéf Strany zelených Martin Bursík. Komise má za cíl prosadit závazek pražského zastupitelstva, které si je jisté, že v hlavním městě do roku 2030 sníží emise CO2 o 45 % a do roku 2050 nebudou v Praze emise dokonce žádné. No, na to jsme upřímně zvědaví. Sekunduje mu Petr Hluboček, který fanaticky požaduje mýto a odmítá diskuze. Jeho twitterový účet je velmi výživný, jen posuďte sami.

Praha by v případě zavedení mýta chtěla ke kontrole aut použít na 6000 kamer městského kamerového systému, ale také auta osazená kamerami, která kontrolují parkování v zónách. Mluví se ale i o satelitním dohledu, který má v plánu použít ministerstvo dopravy v rámci výběru mýta na dálnicích.

Jakkoliv já osobně chápu, že s klimatem je potřeba něco dělat, tento krok našich politiků je prostě směšný! Nejvíce ovzduší zamořují auta s vymontovaným a nefunkčním filtrem pevných částic nebo třeba staré náklaďáky. Ovšem zatímco filtry už město začalo řešit, nákladní auta, ale i autobusy MHD jezdí bez povšimnutí. A garantuji vám, že je nezapomenutelným zážitkem jet třeba v kabrioletu za autobusem, ze kterého létají černé saze a vy sotva vidíte. O dýchatelnosti ani nemluvím.

Proč město neřeší technický stav aut Dopravního podniku? Proč nechává jezdit desítky let staré Avie a dokonce i V3S, které mají ve svých vozových parcích společnosti, které město buď částečně nebo zcela vlastní, anebo pro město pracují? Že ta auta fungují, tak proč se jich zbavovat? No, jak vidno, pár důvodů by se našlo. Proč tedy město nejde lidem v obnově vozového parku příkladem?

Zajímalo by mě také, jestli pražskému magistrátu vůbec došlo, že většina řidičů kamionů, ale nakonec i osobních aut nejezdí přes město, protože chce, ale protože musí! Už 40 let se řeší výstavba okruhu kolem Prahy a obávám se, že dalších 40 let bude. A to i přes to, že se drtivá většina odborníků shoduje nad tím, že kompletní dokončení okruhu kolem města by ulevilo jak dopravě v Praze, tak právě těm emisím.

Ono je ale asi jednodušší vybírat peníze od těch, kteří pro neschopnost našich úředníků jinudy než placenými úseky projet nemůžou. A nejlepší je prohlásit, že vybrané peníze půjdou zpět do opravy a výstavby silnic. No, tak tomu už snad nevěří ani sami úředníci. Moc ráda bych se dočkala doby, kdy dopravu, ale nejen tu, budou mít na starosti odborníci, řidiči a lidé, kteří znají praxi. A nejen od stolu nesmysly vymýšlející úředníčci. Jen se obávám, že to je přání hodně troufalé a nesplnitelné. Bohužel.