Testujeme celoroční pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Kombinovat různé pneumatiky na autě není dobrý nápad. Myslí na to i zákon

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: denik.cz, Goodyear, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 7. 11. 2025


S podzimem přichází obvyklé přezouvání a s ním i dilema, zda lze na autě kombinovat různé pneumatiky. Právní rámec je přitom poměrně jednoznačný. Vyhláška č. 341/2002 Sb. v § 21 stanoví, že na jedné nápravě musí být shodné pneumatiky. Shodné znamená stejný rozměr, konstrukci, druh dezénu i výrobce. Konstrukcí se rozumí diagonální, radiální nebo smíšená. Použití různých rozměrů a konstrukcí je povoleno jen při nouzovém dojetí, pokud vozidlo nemá výjimku schválenou v technickém průkazu.

Druhé pravidlo přináší zákon č. 361/2000 Sb. Ten ukládá u vozidel do 3500 kg povinnost mít při vybraných zimních podmínkách zimní pneumatiky na všech kolech. Nestačí tedy zimáky jen na jedné nápravě. Za zimní dezén se v ČR považuje dezén s označením M+S, M.S, M/S nebo MS, případně speciální dezén s označením ET, ML či MPT. Pozor ale na to, že to v zahraničí nemusí stačit.

Co z toho pro řidiče vyplývá v praxi? V rámci jedné nápravy musí být dvojice stejná (ale na zvlášť na přední a na zadní nápravě mohou být pneumatiky jiné značky, avšak stejného rozměru) a v zimních podmínkách musí být všechny čtyři pneumatiky zimní.

Bezpečnost, opotřebení a chytré výměny

Pneumatiky se neopotřebovávají rovnoměrně. Styl jízdy, zatížení auta i špatná geometrie mohou způsobit, že přední pneumatiky se mohou sjet rychleji než ty zadní. Nabízí se proto úvaha vyměnit jen ty sjeté dvě pneumatiky. Šetří to peníze, ale může to zvýšit riziko. Odborníci se shodují, že lepší pneumatiky mají být vzadu. Pokud zadní kola hůře drží, auto se snáze dostane do přetáčivého smyku, který je obtížnější zvládnout než ten nedotáčivý, kdy jde auto neovladatelně po předních kolech pryč ze zatáčky. Argument, že „u předokolky je lepší dát nové pneumatiky dopředu“, naráží právě na to, co se stane při krizové situaci. Stabilita zadní části vozu je pro bezpečné zvládnutí smyku klíčová. A platí to jak u aut s pohonem předních kol, zadních kol i všech čtyř kol.

Jak opotřebení vyrovnat, aby k podobným rozdílům nedocházelo? Pomáhá pravidelná rotace kol po několika tisících kilometrech. Nejčastěji se prohazují přední kola za zadní. Rotaci však provádějte pouze tehdy, pokud mají všechna čtyři kola stejný rozměr. Vyplatí se držet doporučení výrobce vozu.

Pár milimetrů, desítky metrů: Vzorek pneumatiky je důležitější, než si myslíte

Zvláštní pozornost si zaslouží auta s pohonem všech kol. I malý rozdíl v hloubce dezénu mezi nápravami mění obvod kol. To vede k rozdílným otáčkám a může to zbytečně zatěžovat mezinápravový diferenciál. U čtyřkolek je proto rozumné držet rozdíly v opotřebení co nejmenší a pokud byste sjeli třeba jen přední pneumatiky, budete muset koupit všechny čtyři nové, aby se diferenciál nezničil.

Když přijdete o pneumatiku

Po defektu by měla náhrada přesně odpovídat druhému kolu na stejné nápravě. Jde o typ, rozměr i indexy. Velký rozdíl v opotřebení zhorší stabilitu a ovladatelnost, ale i brzdnou dráhu, proto je ideální koupit dvě nové pneumatiky na kompletní nápravu. Pokud si nejste jistí, nechte stav zbývajících kol posoudit v pneuservisu. Dobře vedená kontrola geometrie a vyvážení může novým gumám významně prodloužit život.

Jednoduché shrnutí:

  • Na jedné nápravě musí být shodné pneumatiky.
  • V zimních podmínkách musejí být všechny čtyři pneumatiky zimní.
  • Lepší obutí patří dozadu kvůli stabilitě.
  • Rotací kol omezíte rozdíly v opotřebení, u 4×4 dbejte na co nejmenší odchylky.
  • Po defektu vyměňte ideálně pár, ne jeden kus.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru