Čím víc elektromobilů bude na silnicích, tím méně vyberou země na spotřebních daních, protože na elektřinu se spotřební daň neplatí. I proto budou muset vlády tento výpadek ve svých rozpočtech nějak nahradit. Nejjednodušším řešením bude zdanění elektrických aut.
První zemí, která k tomu přistoupí, bude asi americký Texas. Tamní sněmovna reprezentantů už jednohlasně (145 pro, žádný proti) schválila zdanění elektromobilů. Návrh zákona aktuálně čeká už jen na podpis guvernéra Grega Abbotta. A důvod? V Texasu je totiž prodej fosilních paliv čtvrtým nejvyšším zdrojem příjmu (např. v roce 2015 to bylo 3,4 miliardy dolarů!) a s přibývajícími elektromobily na silnicích bude výše spotřební daně klesat.
Majitelům elektromobilů se ale taková daň samozřejmě nelíbí. Daň má být 200 dolarů ročně, což je v přepočtu lehce přes 4200 korun. To bude muset zaplatit každý majitel elektromobilu, který je registrovaný ve státě Texas. Peníze ze spotřební daně z paliv využívá Texas prý hlavně na opravy a údržbu silnic a související infrastruktury, na čemž se elektromobilisté doposud nijak nepodíleli.
Nelíbí se to ani některým organizacím. Proti vystoupil například výkonný ředitel neziskové organizace Environment Texas Luke Metzger. Ten říká, že není spravedlivé, aby majitel elektromobilu platil víc než třeba řidič velkého SUV. Podle něj má totiž například Nissan Leaf na kvalitu ovzduší v Texasu velký přínos a na kvalitu cest má mnohem menší vliv než třeba Hummer. Místo daní za elektromobily naopak mluví o zvýšení spotřební daně na paliva, protože ta se nezvyšovala od roku 1991.
Poplatek 200 dolarů se nezdá být nijak vysoký a pokud bychom jej přepočítali na spalovací auto, pak by to odpovídalo asi 24 tisícům kilometrů ročně s autem se spotřebou 15,7 l/100 km. Spotřební daň je totiž v Texasu 20 centů z každého prodaného galonu (3,78 litru). Na druhé straně ale majitelé elektromobilů dostali na jeho nákup daňové zvýhodnění až 7500 dolarů, o tom se ale teď nahlas vůbec nemluví…
Není česká spotřební daň na naftě 10kč na litr? Se spotřebou 5l/100 s ujetim 10.000km ročně nějakejch 20.000kč ročně?? A texasani brečí kvůli $200 s průměrnou mzdou $60.000??
Tak to jsem nečekal
Zdanit je třeba to, co způsobuje celospolečenské náklady. V této souvislosti je to kilometr ujetý v době dopravní špičky po vytížených silnicích – kvůli těm několika hodinám týdně se musí stavět nové dálnice, které většinu doby nejsou vytížené. Všichni na plýtvání doplácíme.
Tráva je zelená, slunce vychází ráno a daní se to, čemu se nejde vyhnout. Chceš auto? Zaplatíš daň! Ať z nafty, nebo elektřiny. Těžší elektromobily pak budou logicky platit vyšší daně, neboť více devastují vozovku. Ale tohle je klasický „slon v místnosti“. Všichni to vidí, nikdo o tom nemluví. :-)
Propocteme li spotřební daň na 1 km vychází to na nejméně 1 Kč. V případě že toto budou platit i elektromobily bude to jasně ta nejdražší doprava.
Ke všem lapáliím s elektrikama ještě tohle – vskutku „samá pozitiva a sociální výhody“
kdo si myslel že to nikdy nebude je naivní daně se vybírat musí obzvlášť v zemi (ČR) kde vlády vše prodaly a teď není kde vyrábět a jediný příjem je z daní
A to je v pořádku stát nemá podnikat a vyrábět k tomu jsou soukromé firmy a stát má vybírat daně a za ně poskytovat neziskové služby.