Značka Kia pracuje na vývoji tří technologií určených k přesné regulaci teploty interiéru vozidla, aby zajistila vyšší pohodlí cestujících a energetickou účinnost. Výzkum a vývoj v oblasti regulace teploty je zásadní aspekt pohodlí cestujících. Nad rámec běžné přepravy jsou vozy víc než jen dopravním prostředkem, proto značka Kia vyvíjí různé technologie regulace teploty, aby naplňovala svoji strategii v oblasti vývoje potřeb a pohodlí zákaznické mobility.
Tyto technologie nejen zlepšují komfort, ale také šetří energii a umožňují efektivní řízení energie vozidla v éře elektrifikace. Tři technologie jsou:
- Chladící fólie s nano vrstvou (Nano Cooling Film) – tento materiál výrazně snižuje vnitřní teplotu v interiéru v horkém počasí při aplikaci na sklo vozidla.
- Systém sálavého vytápění (Radiant Heating Systém) – rychle a efektivně zvyšuje vnímanou teplotu kolem cestujících v chladném počasí.
- Kovem potažené vyhřívané sklo (Metal-Coated Heated Glass) – světově první 48V systém, kde elektricky napájený kovový povlak skla zajistí rychlé odstranění námrazy a vlhkosti.
Všechny tři technologie jsou na úrovni technologické vyspělosti vhodné pro sériovou výrobu.
Chladící fólie s nano vrstvou: snižuje teplotu až o 12 °C
V červenci 2023 představila značka Kia různé pokročilé technologie nano-materiálů – zejména nano chladicí fólii, která dokáže výrazně snížit teplotu interiéru vozidla.
Během testování použila Kia více vozidel, přičemž na jedno nanesla nano chladící fólii a druhé nechala v původním stavu. Vozidla s běžným sklem a nevybavená chladící fólií s nano vrstvou zaznamenala vnitřní teplotu 48,5 °C ve srovnání s 36,0 °C u vozidel vybavených uvedenou nano vrstvou, což prokázalo maximální snížení teploty o 12,5 °C s použitím pokročilé technologie.
Chladící fólie s nano vrstvou nejen že blokuje infračervené záření z vnějšku vozidla, jako tradiční tónovací fólie, ale také umožňuje únik tepla zevnitř vozidla. Skládá se ze tří vrstev, včetně dvou odrážejících sluneční energii a jedné, která vyzařuje střední infračervené vlnové délky.
Dokáže snížit vnitřní teploty o více než 12 °C a lze jej použít se stávajícími tónovacími fóliemi bez dalšího ovlivnění prostupu světla.
Systém podlahového sálavého vytápění ohřeje cestující během několika minut
Systém sálavého vytápění využívá topné těleso, které vyzařuje sálavé teplo k nohám cestujících a rychle je zahřívá během chladného počasí.
Vedle stávajícího topného systému vozidla může Systém sálavého vytápění ušetřit až o 17 procent více energie k dosažení požadované teploty, což také ušetří čas na dosažení tohoto stavu; systém dodává teplo do spodní části těla pasažéra během tří minut, což výrazně zvyšuje pohodlí cestujících.
Očekává se, že v kombinaci s tímto systémem se výrazně prodlouží dojezd elektromobilů Kia v zimě tím, že sníží spotřebu energie na ovládání klimatizace.
Systém obsahuje vysokoteplotní topné těleso typu fólie a systém prevence spálení. Topné těleso, které může dosáhnout 110 °C, je obaleno látkovým materiálem, který vyzařuje infračervené paprsky a upravuje teplo na příjemnou úroveň. Systém prevence popálení detekuje tělesný kontakt a okamžitě snižuje teplotu, čímž zvyšuje bezpečnost tím, že eliminuje riziko popálení.
Topení a klimatizace v autě: Proč je jejich nastavení věda a jak složitý vývoj se za tím skrývá?
U modelu Kia EV9 vybaveného systémem sálavého vytápění je nainstalováno devět topných panelů, včetně základny sloupku řízení, dveří řidiče a středové konzoly, jakož i dveří spolujezdce a základny odkládací schránky.
Kia plánuje začlenit Systém sálavého vytápění do svých budoucích modelů.
Kovem potažené vyhřívané sklo: odstraňuje námrazu a vlhkost a zlepšuje viditelnost
Průkopnický systém vyhřívaného skla s kovovým povlakem rychle odstraňuje námrazu nebo vlhkost z čelního skla vozidla během zimy a nabízí lepší viditelnost a zvýšenou bezpečnost ve srovnání s běžnými topnými články z wolframového drátu. Kovem potažené vyhřívané sklo je neviditelné a poskytuje cestujícím jasný, nezkreslený výhled.
Technologie 48V systému dokáže zcela rozmrazit povrch skla během pěti minut při -18 °C, až čtyřikrát rychleji a spotřebovává přibližně o 10 procent méně energie ve srovnání s konvenčními klimatizačními systémy. Navíc v horkých dnech může kovový povlak pasivně blokovat nejméně 60 procent solární energie, což snižuje požadavky na chlazení kabiny a výrazně zvyšuje energetickou účinnost.
Značka Kia požádala o patenty na vyhřívaná skla s kovovým povlakem na hlavních domácích i zahraničních trzích a plánuje implementovat tuto technologii do budoucích vozidel.