Evropa chce udělat pořádek v tom, co se děje se starými auty, která už nemají být na silnicích. Část z nich dnes končí mimo kontrolovaný systém, bez správné recyklace, a některá se ztrácejí v šedé zóně. Právě na to reaguje prozatímní dohoda mezi Evropským parlamentem a Radou EU, která se vztahuje na celý životní cyklus vozidel, od návrhu až po fázi, kdy se už z auta stane odpad.
Co tím EU sleduje? Na jedné straně má být snazší a kontrolovatelnější dostat vozidla s ukončenou životností do oficiálního systému. Na straně druhé mají automobilky už při konstrukci nových generací svých aut počítat s tím, že auto bude jednou po konci jeho životnosti potřeba opětovně rozebrat, vytřídit a co nejvíc materiálů vrátit zpět do oběhu.
Co se změní u autovraků a proč
Nově se počítá s tím, že vozidlo s ukončenou životností (ELV) převezme nějaké k tomu autorizované zařízení. Právě tam se má automobil odborně rozebrat a materiály zpracovat tak, aby se co největší část dala znovu využít nebo recyklovat. Ještě před drcením či lisováním má zároveň vzniknout povinnost odstranit vybrané součástky, kapaliny a nebezpečné látky.
Přečtěte si také:
Dohoda také počítá s tím, že vnitrostátní orgány zavedou cílené kontroly zaměřené na odhalování nelegálního sběru, zpracování i vývozu vozidel s ukončenou životností. Smyslem je omezit praxi, kdy se autovraky zpracovávají mimo dohled nebo se vyvážejí pod záminkou, že jde o běžné ojetiny.
Více odpovědnosti pro výrobce a nové povinnosti při převodu auta
Výraznou změnou je i rozdělení nákladů. Tři roky od účinnosti nových pravidel mají výrobci aut začít hradit náklady na sběr a zpracování vozidel, jakmile se stanou autovrakem. To má posílit odpovědnost výrobců za konec životnosti jejich produktů a současně snížit motivaci „odklánět“ problematická auta mimo oficiální systém.
Další novinkou je požadavek, aby se při každé změně vlastníka prokázalo, že vozidlo není ve stavu ELV. Výjimka platí pro převody mezi soukromými osobami, nevztahuje se však na transakce uzavřené online. V praxi to může znamenat, že část internetových prodejů ojetin bude pod přísnějším dohledem než dříve.
Zbavit se autovraku jde snadno a legálně. Navíc vám za to ještě mohou zaplatit
Recyklát v nových autech a další kroky EU
Dohoda se neomezuje jen na to, co se děje se starými auty. Tlačí i na změny ve výrobě. Nové typy vozidel mají být navrhované tak, aby šly snadněji rozebrat a aby se daly materiály lépe oddělit pro opětovné použití a recyklaci. A přichází i závazný cíl pro plasty: v každém novém typu vozidla musí plasty obsahovat nejméně 15 % recyklovaného materiálu do 6 let od vstupu nařízení v platnost. Do 10 let se má podíl zvýšit už na 25 %.
Součástí dohody je také dokončení studie proveditelnosti. Na jejím základě má Evropská komise určit cíle pro recyklovanou ocel a hliník a posoudit proveditelnost cílů pro recyklaci kritických surovin.
Přečtěte si také:
Velký důraz se klade i na vývoz aut. Vyjednavači se dohodli na zákazu vývozu vozidel, která nejsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích. Tento zákaz má začít platit 5 let po vstupu nařízení v platnost. Aby se dal vymáhat, dohoda zároveň vyjasňuje kritéria, podle nichž se použité vozidlo považuje za vozidlo s ukončenou životností. Patří sem například situace, kdy je auto rozřezané na části, nebo kdy některé součásti, například airbagy či upevnění sedadel, už nelze opravit nebo vyměnit.
Na závěr je důležité připomenout, že jde o prozatímní dohodu. Ještě ji musí schválit Evropský parlament i Rada EU. Teprve potom nová pravidla vstoupí v platnost a začnou se počítat jednotlivé lhůty, které dohoda nastavuje.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek






