kia_stinger_gt-automycka

Kdo zaplatí poškozené auto v myčce? Záleží na tom, kdo nedával pozor, pojišťovny plní jen někdy

Autor: Anina Russová - Zdroj: Generali Česká pojišťovna - Foto: Pavel Srp - 7. 3. 2025


S teplejšími a slunečními dny se kolem kartáčových automyček i ručních myček začaly tvořit dlouhé kolony. Umýt auto po zimě by měla být povinnost, protože sůl, která na karoserii a dalších částech auta zůstane, může napáchat hodně škod. To ale i automyčka nebo ruční myčka. Jenomže chyba je často na straně řidiče auta. Někdy to jde řešit přes pojištění, jindy ale pojištění bohužel nepomůže.

Někdy pomůže havarijní pojistka

S řadou nepříjemných situací, se kterými se motoristé mohou setkat, umí pomoci havarijní pojištění. Jenomže ve chvíli, kdy v myčce třeba zapomenete zavřít okno a voda se saponátem vám poničí sedačky ani to nepomůže. Platí totiž, že v případě, kdy škoda na autě vznikne vlastním zaviněním, nelze nápravu nárokovat z havarijního pojištění. „Typicky jde o situace, kdy se něco stane proto, že motorista nesklopí zpětná zrcátka, nesundá či nesklopí střešní anténu nebo nezavře okno,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. V takových případech jde o pochybení motoristy v souvislosti s údržbou vozidla a na takové případy se havarijní pojištění nevztahuje.

Z havarijního pojištění lze naopak hradit škody, které vzniknou vlastním pohybem auta v myčce. „Setkali jsme se případem, kdy majitel škodovky zazmatkoval a na konci procesu mytí s autem nacouval do ramene mycí linky. Místo jízdy vpřed zkrátka začal couvat. Následkem toho si rozbil nejen zadní okno, ale promáčkl si i páté dveře a nárazník. Škoda na rodinném kombíku přesáhla částku 50 tisíc korun,“ popisuje praxi Jan Marek.

Že je mytí auta jednoduché? Ale kdepak, profesionální detailer vysvětlí, že je to alchymie

Zkrátka musí dojít k situaci, kdy motorista při vjíždění do myčky například nedobrzdí nebo najede do její konstrukce. Pokud by u auta došlo pouze k rozbití skla, je možné takovou událost hradit z připojištění skel. Škodu, která vznikne na technologii myčky (ramena, kartáče, trysky apod.) nebo jejích prostorách, hradí pojišťovna dle pojistných podmínek z povinného ručení motoristy.

Škodu může zavinit i samotná myčka

Ano, my řidiči chybujeme. Někdy se ale dostaneme do nepříjemné situace ne vlastním zaviněním. Může dojít k technickému problému, ale i chybě obsluhy automyčky. V takových případech je potřeba se obrátit na jejího provozovatele a situaci s ním řešit. Samozřejmostí by v takovém případě mělo být hned několik věcí. Především je nutné se před vjezdem do myčky řídit pravidly, která provozovatel zpravidla viditelně umístí před samotný vjezd. Pokud se jimi – nebo doporučení obsluhy myčky – motorista nebude řídit a kartáč mu například zničí střešní anténu, protože si ji předtím nesundal, bude požadovat odškodnění marně. V praxi přitom nejčastěji dochází k poškození zejména zadního stěrače. „Škody, které hradíme z odpovědnosti provozovatele myčky, se nejčastěji týkají její poruchy,” upřesňuje Marek.

Stejná pravidla platí i pro samoobslužné mycí boxy, kde největší potíže může napáchat zacházení s wapkou. I tady je nutné dodržovat návod provozovatele. Odloupnutý lak vysokotlakým mytím nelze podle pojišťoven považovat za likvidní pojistnou událost. Důvod? K takové škodě může dojít pouze za předpokladu, že lak už neplnil svoji ochrannou funkci a byl poškozen. Například korozí. Pokud už se něco stane, platí jasné pravidlo: vše zdokumentovat do největšího detailu. Ať už budete hradit škodu z vlastního havarijního pojištění nebo ji budete chtít uplatnit u provozovatele myčky. Prokázat, co se stalo, bude vždy na vás. Ideální jsou fotografie, záznamy z kamer nebo svědecké výpovědi.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru