STK

Každoroční STK pro starší auta padla. Teď chce Česko zvrátit zákaz spalovacích motorů

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Martin Kupka - Foto: Pavel Srp - 5. 12. 2025


Ministr dopravy Martin Kupka zastupoval Českou republiku na posledním letošním řádném jednání Rady ministrů dopravy Evropské unie v Bruselu. Jednání se věnovalo hned několika tématům, která se přímo dotýkají českých řidičů i domácího průmyslu. Na stole byla nová pravidla pro technickou způsobilost vozidel, financování dopravní infrastruktury a také budoucnost evropského automobilového průmyslu.

Hned v úvodu se ministři věnovali balíčku předpisů, které upravují technické prohlídky vozidel. Dánskému předsednictví se podařilo najít společnou pozici členských států a Česká republika ji podpořila. Podle ministra Kupky je revize pravidel nevyhnutelná, protože auta se rychle mění, přibývá elektroniky, digitálních systémů i nových technologií a současná legislativa na to už nestačí. Nová pravidla mají přispět k bezpečnějšímu provozu na silnicích a k lepší kontrole stavu vozidel.

Česká republika však na začátku jednání vystoupila proti dvěma konkrétním návrhům. Prvním byla povinnost každoročních technických prohlídek u vozidel starších 10 let. Druhým požadavek na povinné testování emisí u dodávek. Obě opatření by podle České republiky znamenala zbytečnou zátěž pro řidiče i firmy, aniž by přinesla odpovídající přínos pro bezpečnost nebo životní prostředí.

V průběhu vyjednávání se podařilo tyto povinnosti z finální podoby návrhu odstranit. Ministerstvo dopravy to považuje za důkaz, že Česká republika dokáže v Bruselu prosazovat své zájmy, pokud vystupuje aktivně a s jasnými argumenty.

Součástí nového balíčku je také posílení ochrany proti podvodnému stáčení tachometrů v rámci celé Evropské unie. Má se zlepšit sdílení údajů mezi státy, aby bylo obtížnější zatajovat skutečný nájezd zejména u dovážených ojetých aut. To je téma, které je pro český trh s ojetinami velmi citlivé. Přísnější pravidla by měla přinést více transparentnosti a vyšší bezpečnost pro kupující.

Na řadu přišlo také téma, které bývá politicky nejvýbušnější. Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Právě na něm stojí významná část české ekonomiky, zaměstnanosti a exportu. Česká republika dlouhodobě odmítá další regulace, které by podle ní automobilky a dodavatelské firmy nadměrně zatížily. Jde například o povinné emisní cíle pro firemní flotily nebo velmi striktní harmonogram přechodu na bezemisní auta.

Největší pozornost budí zákaz prodeje nových osobních a lehkých užitkových vozů se spalovacím motorem po roce 2035. Podle dosavadních pravidel by měl být prodej takových aut v Evropské unii ukončen, ministerstvo dopravy však tento přístup kritizuje jako příliš radikální a v praxi obtížně realizovatelný.

Martin Kupka proto v Bruselu připomněl, že Česká republika společně s dalšími státy usiluje o změnu. Spolu s Itálií, Polskem, Bulharskem a Slovenskem předložila poziční dokument k chystané revizi emisních standardů CO₂ pro osobní a lehká užitková vozidla. Tyto země požadují, aby se znovu otevřela diskuse o cílech pro roky 2030 a 2035 a aby se zvážila jejich úprava. Cílem je podle nich takové nastavení pravidel, které umožní snižování emisí, ale zároveň neohrozí průmysl ani dostupnost aut pro zákazníky.

Výsledek jednání tak pro Českou republiku znamená kombinaci konkrétních dílčích úspěchů a pokračujícího politického zápasu. U technických kontrol se podařilo odvrátit každoroční STK pro starší auta i nové emisní testy pro dodávky. V oblasti infrastruktury se otevírá šance na další evropské peníze na železniční projekty. V případě zákazu spalovacích motorů však klíčová bitva teprve přijde při příštích jednáních o úpravě klimatických a emisních cílů.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru