Zdroj: UAMK

Britský předseda vlády Boris Johnson před několika málo dny definitivně potvrdil, že Velká Británie opravdu zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem. Stane se tak o 10 let dříve, než bylo původně v plánu. Ještě před několika měsíci tamní vláda tvrdila, že zákaz přijde v roce 2040, ale nově je potvrzeno, že se tak stane už v roce 2030. A nejde jen o čistokrevná spalovací auta. Velká Británie zakáže i samodobíjecí hybridy a to už od roku 2035.

Boris Johnson to oznámil v rámci rozhovoru pro časopis Financial Times a dodal, že v prodeji po těchto termínech zůstanou jen čistě elektrická auta nebo plug-in hybridní modely, které zvládnou na elektřinu ujet alespoň 50 kilometrů. Vysvětlil také, že to neznamená, že by se na britských silnicích od výše uvedených let přestala úplně objevovat auta se spalovacím motorem. Průměrné stáří britského auta je asi 14 let, což znamená, že spalovací motory z britských silnic zmizí nejprve až po roce 2040. Hybridy ještě o pár let později.

Johnson také dodal, že vláda je připravena motoristům přechod na elektromobilitu co nejvíce ulehčit. Připraveny jsou jak dotace pro nákup takového vozu, tak také miliardy liber na výstavbu dobíjecích stanic. Johnson by byl rád, aby v blízké budoucnosti netrvalo dobití elektromobilu déle než v současné době tankování. Proto také přislíbil další finance na vývoj nových bateriových systémů.

V Irsku se brzy přestanou prodávat auta se spalovacími motory. Nejsou dost ekologická

Záleží na zavedení infrastruktury

Plány britské vlády se ale nesetkaly s velkým nadšením ze strany výrobců aut. Tamní Sdružení výrobců a obchodníků v automobilovém průmyslu to vnímá jako velkou výzvu, přičemž výkonný ředitel této organizace Mike Hawes řekl, že úspěch hromadného přechodu na elektromobilitu bude záviset na zavedení infrastruktury.

Pro Financial Times řekl: „Úspěch těchto nařízení bude záviset nejvíc na tom, zda si lidé budou moci nové technologie vůbec dovolit. Nejde jen o rychlé dobíjení, ale především o nastavení cenové politiky jak aut, tak i cen za dobití. Nyní budeme s britskou vládou spolupracovat na tom, abychom splnili všechny její požadavky a zároveň ochránili autoprůmysl a tisíce míst, která jsou k němu navázána.“