Stačilo pár teplých dnů a na silnice se ve velkém začali vracet motorkáři a cyklisté. Řidiči si na ně během zimy odvykli, a tak je dobré si připomenout, na co v přítomnosti těchto velmi zranitelných účastníků provozu nezapomínat.
I motorkáři jsou křehcí
Podle ministerstva dopravy patří Česko ve srovnání s ostatními zeměmi mezi ty s nejhorší nehodovostí motorkářů. Je potřeba si uvědomit, že nehody motorkářů jsou jiné. „Nejčastěji se jedná o nehody s předností v jízdě a nehody v důsledku ztráty kontroly nad vozidlem ve směrových obloucích. Častým problémem je jednoduše fakt, že ostatní řidiči motorkáře často přehlédnou, zejména v křižovatkách, kde motocyklisté častěji reagují na nenadálou situaci před sebou, ale ostatní řidiči na ně nestihnou dostatečně včas zareagovat. Vše se navíc děje ve výrazně vyšší rychlosti, než je tomu u automobilů. V loňském roce na našich silnicích bylo usmrceno 74 a těžce zraněno 364 motocyklistů,“ popsalo ministerstvo dopravy.
Máslo na hlavě ale mají i sami motorkáři. Často přeceňují své síly a řada z nich vědomě překračuje rychlost. Nepřiměřená rychlost je totiž nejen nejčastější příčinou dopravních nehod, které zapříčiní motocyklista, ale je také faktorem, který následky nehod zhoršuje i v případě, že viníkem je jiný řidič, právě například kvůli nedání přednosti. „Kvůli nedání přednosti loni zemřelo 20 motocyklistů a téměř 150 jich bylo těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost, a právě nedání přednosti stojí za velkou většinou závažných nehod s účastí motocyklisty,“ připomíná Tomáš Neřold z Besipu.
Pro řidiče je nezbytné neustále sledovat zpětná zrcátka, na blížícího se motorkáře reagovat včas a nikdy za žádných okolností je nevychovávat. Při jízdě v autě věnujte opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení. „Nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň motorky nepodceňujte, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji než běžné auto,“ připomíná Neřold. Při předjíždění motorky je důležité nechat motorkáři dostatečný prostor a neobjíždět ho natěsno, motocyklista potřebuje mít dost prostoru na to, aby se mohl při jízdě vyhýbat různým nerovnostem, výmolům či překážkám.
V centru vznikl nový chráněný cyklopruh. Cyklisty budou od provozu oddělovat parkující auta
Myslete i za cyklisty
S motorkami se na silnicích e větší míře začali objevovat i cyklisté. Jakkoliv průzkumy tvrdí, že drtivá většina cyklistů jsou také řidiči, na silnicích to tak ale často nevypadá. Proto je právě u těchto účastníků provozu potřeba přemýšlet i za ně, předvídat, vyhnout se včas a bezpečně.
Podle Besipu jsou jak pro motorkáře, tak pro cyklisty nejnebezpečnější křižovatky, kde hrozí náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení, ročně pak na našich silnicích přijde o život 40 cyklistů. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje Neřold.
Cyklisté by měli být pro ostatní v provozu čitelní, jejich jízda nesmí být zmatená. Jakmile se uchýlí k pocitu, že jedou Tour de France, byť tak někteří vypadají, může dojít k nehodě. Je potřeba včas ukazovat změnu směru jízdy, nedělat nesmyslné a náhlé manévry, nepovídat si s kolegy a blokovat přitom jízdní pruh. Řidiči pak musí být k cyklistům ohleduplní, musí předvídat, objíždět je s dostatečným rozestupem a musí zapomenout na jakoukoliv formu agresivity. Resort dopravy pak připomněl, že pro všechny účastníky provozu platí nulová tolerance alkoholu. Pokuty jsou od nového roku vyšší a týkají se i cyklistů.