Škoda Enyaq iV | Red Car | ředitelské auto | Tour de France 2023

Ředitelské auto na Tour de France má střešní okno z prvního Superbu a je upravené. Prozkoumali jsme ho

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Škoda - Foto: Pavel Srp - 19. 7. 2023


I na letošním cyklistickém závodě Tour de France je hlavním dodavatelem vozidel Škoda, je to tak už po dvě dekády. A škodovka je i to vůbec nejdůležitější auto, kterým jezdí sám ředitel závodu Christian Prudhomme. Jde o červenou Škodu Enyaq iV a my jsme ji přímo na místě ve Francii prozkoumali.

Auta pro organizátory

Tím nejnápadnějším na ředitelském autě je jeho červená barva. V červené barvě ovšem není pouze ředitelské auto, ale i některá další doprovodná auta, která jezdí při závodě na trati společně s cyklisty. Auta jsou navíc doplněna o grafiku sponzorů největšího světového cyklistického závodu. Letos je ředitelským vozem Škoda Enyaq iV Sportline a pro organizátory jsou dále k dispozici také další vozy Red Cars, kterými jsou Enyaq iV Coupé s pohonem všech kol.

Pozorné oko divákovo si tak může všimnout několika červených Enyaqů, které mohou jet za sebou. Každý z nich má ale svou vlastní funkci a i vybavení, které jeho posádka potřebuje. Některé vozy například mají zabudovaný chladící box na šampaňské, u jiných zase je potřeba panoramatická prosklená střecha. Kromě toho jsou letos na trati také plug-in hybridní červené Škoda Superb iV, v nichž jezdí organizátoři závodu. Tato auta jsou zapojena v pelotonu cyklistů:

Škoda letos pro organizaci Tour de France dodala celkem 209 vozů, přičemž 207 z nich má plně elektrický nebo plug-in hybridní pohon. Kromě elektrických modelů Škoda Enyaq iV, jsou ve flotile také modely Superb iV a Octavia iV a Kodiaq Laurin & Klement. Vozy slouží řediteli závodu, komisařům, zdravotníkům, mechanikům, ale i hostům, mezi kterými jsme letos byli i my.

Ředitelský Enyaq má několik úprav

Také pro rok 2023 je ředitelským vozem Škoda Enyaq iV ve výbavě Sportline. Auto dostalo pro potřeby cyklistického závodu několik specifických úprav. Zvenku se jich na první pohled nemusíte všimnout, snad s výjimkou reklamních poutačů nad čelním a zadním sklem.

Ve střeše, ze které ředitel závodu Christian Prudhomme často vykukuje, je střešní okno. Nejde ovšem o původní panoramatické sklo, které má Enyaq iV v příplatkové výbavě. Ve střeše ředitelského auta je totiž okno umístěno jinde, nad podlahou zadních sedadel. Důvod je ten, aby se z okna dalo vykouknout, aniž by bylo potřeba šlapat na sedadla nebo se nějak složitě kroutit. Střešní okno v tomto případě pochází z první generace Škody Superb. To je mimochodem první auto, které kdy Škoda pro ředitele závodu Tour de France dodala. Na historii ředitelských aut Tour de France se můžete podívat v tomto článku.

Ředitelský Enyaq má také upravený podvozek, aby odolal náročným podmínkám během závodu.

Pavel_Srp-automaniacz-Skoda_Enyaq_iV-reditelske_auto-Red_Car-TdF
Ředitelský vůz Škoda Enyaq iV jsme přímo při Tour de France prozkoumali | Foto: Martin Hampl

Automobil také dostal šest antén, speciální sirénu a moderní velín na zadních sedadlech. Díky tomu lze na palubě vozu přijímat a předávat informace. Ředitel závodu Christian Prudhomme může také přímo z vozu vydávat pokyny nebo organizovat provoz pelotonu. Je také v neustálém kontaktu se závodními komisaři a dalšími organizačními vozy a předává si s nimi informace o aktuálním průběhu závodu.

To všechno jsou ale součástky, které mají velkou spotřebu elektřiny. Kvůli tomu byla elektroinstalace posílena dalšími dvěma přídavnými 12V bateriemi v zavazadlovém prostoru. Ty mimo jiné pohánějí právě vysílačky a další komunikační techniku, ale i ledničku na šampaňské, která je v zadní části vozu také nainstalována.

Na Tour de France jsou dvě ředitelská auta pro případ, pokud by jedno z nich selhalo. Standardně do závodu vyjíždí kus, který je ve výbavě Sportline. Ten ale nemá sériové dodávaná sportovní sedadla, naopak dostal komfortní sedadla, protože posádka v nich tráví i několik hodin denně. V záloze je druhé auto, které jsme mohli prozkoumat. To už sportovní sedadla má. Po dobu, co auta pro Tour de France dodává Škoda, se ovšem ještě nikdy nestalo, že by jakékoliv auto selhalo a nemohlo do závodu odjet.

Red Cars neposkytuje Škoda pouze na jednu sezonu, ale vždy na několik let. Každý rok ovšem zohledňuje požadavky pořadatelů a vozy připravuje podle jejich specifických potřeb. Některé vozy z flotily slouží kromě Tour de France i na jiných cyklistických závodech v průběhu roku, složení flotily a případné úpravy vozů se různí podle konkrétních potřeb jednotlivých událostí.

Štítky: , , , , , , , , ,

1 názor na “Ředitelské auto na Tour de France má střešní okno z prvního Superbu a je upravené. Prozkoumali jsme ho”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru