Když se zeptáte majitelů i majitelek dnes tolik obílených vozů typu SUV, proč si ho vlastně koupili, jedna z nejčastějších odpovědí bude, že jsou taková auta bezpečná. Hlavně ženy si SUV pořizují především proto, že z nich dobře vidí a jsou přesvědčeny, že jejich mamutí rozměry v případě nehody ochrání je, ale i jejich děti, které v nich často vozí.

Ano, je pravda, že velká SUV jsou bezpečnější než malá městská auta. Jejich karoserie bývá pevnější, a hlavně mají mnohem větší deformační zóny, které jsou velkou část nárazu schopny zachytit, přičemž jsou tak schopny zachránit posádce život. Jenomže někteří řidiči zapomínají na to, že ani ty nejlepší technologie, zpracování a deformační zóny nejsou všemocné, a i SUV jsou jen auta, která podléhají fyzikálním zákonům.

A ty jsou hodně neúprosné. Americký institut IIHS (obnova evropského EuroNCAP) se podíval na osmici velkých SUV a výsledky nejsou zrovna dvakrát pozitivní. V nárazových testech obstála jen dvě auta. Čtyři modely odešly s uspokojivým hodnocením a dvě dokonce neobstála vůbec.

Nejhůře dopadly Ford Explorer a Jeep Grand Cherokee. V případě Fordu došlo dokonce při čelním nárazu na stranu spolujezdce k narušení skeletu auta o 38,1 cm u spodního pantu dveří a o 33 cm v oblasti horního pantu dveří. Práh se posunul o 15,2 cm, což by mohlo mít pro případného spolujezdce fatální následky. Nejspíše by měl minimálně velmi pohmožděné nohy a pánev.

Jeep sice také utrpěl škody v uchycení dveří, ale během testů vykázal mnohem větší problém. I přesto, že se v autě plně nafoukly airbagy, narazila figurína hlavou do palubní desky, a to velmi tvrdě. Navíc se z nějakého důvodu neaktivoval boční airbag a zcela se otevřely dveře auta. Tím se hlava figuríny dostala mimo kabinu auta a v případě bočního nárazu by to pro pasažéra mohlo znamenat smrtelná zranění.

Dalším vozem v testu byla Honda Pilot. I ta bojuje s předním airbagem, kdy se po něm po jeho nafouknutí hlava figuríny svezla a narazila do palubní desky. Velkou deformaci technici zaznamenali i v prostoru nohou cestujících na předních sedadlech.

Podobné problémy, tedy ne úplně dobře fungující airbagy a problémy s deformací auta měly i testovaná SUV Toyota Highlander a Nissan Pathfinder.

Vlastně všechna testovaná auta měla s airbagy stejný problém. Jinak ale i další testovaný vůz, GMC Acadia, vcelku obstál, a i deformace jeho karoserie nedopadla nejhůře.

Testován byl i Volkswagen Atlas, kterému sice airbagy fungovaly tak, jak mají, ale u spolujezdce došlo k přílišné deformaci, která by znamenala vážná zranění.

A vítěz? Vítězem se stalo SUV, které je častým účastníkem i našeho provozu. je jím korejská Kia Sorento, která po nárazu sice utrpěla porušení skeletu auta, ale ne nijak závažné. Navíc všechny bezpečnostní prvky zvládly pohlídat pohyb těla, respektive figuríny, a postarat se o to, aby došlo k co možná nejmenšímu poškození.