Ve středu 28. června prošla sněmovnou novela silničního zákona, která mimo jiné umožní sednout za volant už v 17 letech. Bude to ale mít svá pravidla, přičemž každý začínající řidič, bez ohledu na věk, bude mít řidičák jen na zkoušku.
V České republice každoročně přibude přibližně 100 tisíc nových řidičů, kteří získají řidičské oprávnění skupiny B. A od ledna se toto číslo ještě zvýší, protože mezi nové řidiče se budou moci zařadit i ti, kterým ještě nebylo 18 let. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou začínající řidiči rizikovou, ale také ohroženou skupinou účastníků silničního provozu. U řidičů ve věku 18-24 let je zhruba 2,5krát vyšší riziko, že jejich nehoda skončí úmrtím než u ostatních věkových skupin. I z hlediska řidičské praxe jsou začínající řidiči nepoměrně často zastoupeni mezi viníky dopravních nehod. Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 % zaviní řidiči s praxí do dvou let. Tato skupina přitom tvoří pouhá 3 % řidičů.
A právě proto bude mít možnost řídit už od 17 let svá pravidla. „V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka.
Mentor může odpovídat i za nehodu
Žadatel o řidičák bude muset absolvovat klasický výcvik v autoškole včetně složení obvyklých závěrečných zkoušek. Pokud uspěje, bude moci legálně za volant, nicméně vždy bude muset mít vedle sebe takzvaného mentora. Ten musí splňovat kvalifikační předpoklady a nesmí být ve vozidle pod vlivem alkoholu. Byť neřídí. Mentorem může být pouze řidič, který je držitelem řidičského oprávnění skupiny B po dobu alespoň 10 let (zkušený řidič) a kterému nebyl udělen zákaz řízení. Očekává se, že obvykle půjde o rodiče nebo příbuzného. Není to však podmínkou. Mladým řidičům je zároveň umožněno mít zapsány až čtyři takové mentory.
Je potřeba si uvědomit, že menotr není jen pasivním spolujezdcem. Na řidiče musí dohlížet a případně mu udělovat pokyny. Při případném vzniku dopravní nehody se navíc bude zkoumat, zda-li mentor své povinnosti nezanedbal. V případě pochybení mentora je možné udělit sankci i jemu.
Český národ se nikdy ne změní,co s toho bude mít ten řidič? To že bude pod větším tlakem, aby někde něco neudělal. A když náhodou nebude mit někdo čas, aby sním mohl jet a dělat mu mentora tak nepojede. Tady jde jen o to aby autoškoly vydělali a nepřišli o zisk. Proč to nemůže být jako třeba v Americe, kdy žák ani nepotřebuje autoškolu. Zažada si o řp určí se mentor a ten ho učí místo předražené autoškoly. No jo ale to u nás v ČR by to neprošlo. Protože by s toho nebyly penízky že.
To je ale hloupost. Nemůže to tady být proto, že by bylo více nehod. Testy bych ještě zpřísnění, když si vezmu co potkávám za prasata na silnicích.