test-2021-dacia_duster-Blue_dci-115-4x4- (2)

Jak šla historie u automobilky Dacia. Odstartovalo to koncem 60. let a už u začátku stál Renault

Autor: Radim Plachý - Zdroj: wikipedia.org - Foto: Pavel Srp - 10. 8. 2021


Stejně jako jiné východoevropské značky automobilů, ani Dacia to neměla po revoluci příliš snadné. Dokonce několikrát hrozilo, že automobilka skončí v propadlišti dějin. To se však nestalo. Dnes je na tom naopak značka Dacia mnohem lépe než kdykoliv v minulosti.

První vozy vyjely z továren v roce 1968

Dacia nemá tak dlouhou a slavnou historii jako třeba česká škodovka. Továrny začaly chrlit vozidla této značky až ve druhé polovině roku 1968.

Jednalo se o dva modely, a sice Dacii 1100 a Dacii 1300. Tato auta měla hlavně ve východním bloku veliký úspěch. Hodně se na tom podepsala zakoupená technická licence Renaultu, bez níž by výše zmíněné vozy asi nikdy nevyjely z továrny.

3-sraz-socialistickych-vozidel-hnacov-u-klatov-2016
Tatra 613 a Dacia 1300 na srazu socialistických vozidel v kempu Hnačov v roce 2016. Fotogalerie zde. | Foto: Pavel Srp

Hlavně Dacia 1300 si udržela velkou popularitu i následující desetiletí, jelikož se vyráběla v modernizované podobě ještě dalších 35 let.

Nový začátek

Stejně jako mnoha jiným východoevropským automobilkám, tak ani Dacii se na počátku devadesátých let moc nedařilo. Západní konkurence byla prostě ve všech ohledech před rumunskou automobilkou a nic na tom nezměnily ani nové modely vozů jako SuperNova nebo Solenza.

S automobilkou Dacia to vypadalo všelijak, nicméně v roce 1999 byla odkoupena francouzským Renaultem a tím de facto zachráněna. Finanční injekce i přísun nových technologií byly pro firmu extrémně přínosný.

Skutečně první moderní vozy

První opravdu moderní vozy začala Dacie produkovat až 5 let po odkoupení Renaultem. Hlavním tahákem pro zákazníky byl Logan. Vzhledem k ceně 5000 euro to byl velký hit.

LoganTaxi.jpg
Dacia Logan | Foto: Wikimedia Commons – StiopaVlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Velmi dobrému přijetí se dostalo i modelu Sandero, který poprvé vyjel z továrny v roce 2008. opět se jednalo o vůz po technické i designové stránce dostatečně kvalitní, aby dokázal oslovit i západní motoristy. Samozřejmě, že největší vějičkou byla opět cena.

Současnost a blízká budoucnost

V současné době se snaží Dacia zaujmout svým prvním bateriovým elektromobilem Spring. Solidní technické vlastnosti v kombinaci s příjemnou cenou mají opět pomoci firmě prosadit se na evropských trzích.

V blízké budoucnosti automobilka chystá představit SUV Bigster, které však má být k dispozici až v roce 2024.

Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru