Jak se zbavit smogu ve městech? Řešením je vodík

Autor: Tisková zpráva - 18. 6. 2017


Ještě nedávno jsme považovali smog za jev, který trápí obyvatele vzdálených metropolí jako Londýn či Peking. Dnes se ale týká i Čechů, ať už bydlí ve velkoměstech nebo menších obcích.

Smog (smoke + fog) je směs kouře a vodní páry, která se vznáší ve vzduchu, přičemž nejde jen o kouř z komínů, ale i o výfukové zplodiny obsahující chemické látky a pevné částice. Tyto látky, ať už oxidy dusíku nebo uhlovodíkové deriváty, jsou zdraví škodlivé a zvyšují nebezpečí onemocnění chorobami dýchacího traktu, alergiemi a nádorovými onemocněními. Rakovinotvorné jsou i pevné částice, zejména saze, přítomné především ve zplodinách automobilů s dieselovými motory.

Jedna z věcí, kterou je tedy pro odstranění jedovatého smogu třeba udělat, je postupná eliminace zplodin vytvářených automobily. Řešením jsou hybridní vozidla, jež spotřebovávají mnohem méně paliva a produkují tak mnohem méně výfukových zplodin. Budoucnost bude ale patřit vozům poháněným elektromotory.

Taková auta jsou již k dispozici, k dokonalosti však zatím mají daleko. Jejich dvě největší vady představuje poměrně krátký dojezd způsobený omezenou kapacitou stále drahých, těžkých a objemných akumulátorů, a dále dlouhé nabíjení, které v nejlepším případě trvá několik desítek minut.

Vedlejším produktem vodíku je čistá voda

Elektrický motor však nemusí být napájený z akumulátoru. Alternativu představují vodíkové palivové články, které vytvářejí proud přímo přeměnou chemické energie vodíku a kyslíku ze vzduchu. Jediným vedlejším produktem je čistá voda. Palivové články nemají vady zmiňované u akumulátorů – na stlačený vodík umístěný v poměrně malých nádržích se dá ujet i několik set kilometrů, přičemž naplnění nádrže trvá pár minut.

Zní to jako sci-fi, nicméně stále roste počet elektromobilů napájených vodíkovými palivovými články, ať už ve fázi zpracování, anebo již v prodeji.

Vodíkovou ofenzívu intenzivně vede například Toyota, která od roku 2014 prodává rodinný vůz Mirai napájený palivovými články. Auto se objevilo k prodeji nejprve v Japonsku, později v USA a v Západní Evropě. Mirai vybavený motorem o výkonu 113 kW/154 koní dosahuje rychlosti až 179 km/h, na vodík obsažený v nádržích o objemu 122,4 litrů lze najet více než 500 km. Do roku 2020 plánuje Toyota prodat 30 tisíc kusů tohoto modelu.

Nejen pro velké

Zájem o vodíkový pohon se však netýká jen gigantů automobilového průmyslu. Nová firma Riversimple z Walesu zahájila malosériovou výrobu lehkého (590 kg) osobního vozu Rasa poháněného palivovými články. Další začínající firma, Nikola Motor Company, představila vodíkový nákladní vůz s dojezdem 1900 km se šesti elektromotory s celkovým výkonem 750 kW, což postačí na udržení rychlosti 105 km/h s 39tunovým nákladem při šestiprocentním stoupání. Vůz se má objevit na trhu v roce 2019.

K dispozici je i nabídka pro milovníky superluxusní vodíkové exotiky: slavné italské studio Pininfarina zkonstruovalo sportovní model H2 Speed, zrychlující z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a dosahující rychlosti 300 km/h. Je za pakatel – pouhých 2,5 milionu dolarů.

Vodíkové technologie jsou už běžně dostupné

Technologie umožňující masovou výrobu elektrických automobilů napájených vodíkovými články jsou již běžně dostupné. Toyota poskytla bezplatně svoje patenty vytvořené v rámci prací na modelu Mirai. Překážkou pro širší uplatnění vozů, jež nevytvářejí žádné znečištění, je však stále chybějící infrastruktura stanic umožňujících tankování vodíku.

Situace se ovšem zlepšuje stále rychleji. Výstavbu vodíkové infrastruktury podporují vlády i soukromé firmy. Vodík je totiž nejenom čistý, ale také velmi výhodný nosič energie. Lze ho získávat mnoha způsoby: z uhlovodíků, biomasy a elektrolýzou vody.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru