Přemýšleli jste někdy nad tím, jaký vliv má barva auta na pokles jeho ceny? Pokud ano, tak pro vás máme odpověď. Nad tím samým se totiž zaměřila společnost iSeeCars.com, která analyzovala prodeje 5,3 milionu nových aut a 700 tisíc ojetin. Průzkum probíhal mezi lety 2017 až 2020, zaměřen byl na 13 nejčastějších barev a sledoval pokles hodnoty aut právě na základě toho, jakou barvou byla lakována. Výsledky jsou poměrně zajímavé.
Překvapivě nejmenší pokles hodnoty za tři roky od prodeje mají auta s barvou, kterých na silnicích vidíme docela málo: žlutá (pokles ceny je 20,4%), naopak na konci žebříčku jsou auta s barvou s podobným odstínem: zlatá (pokles ceny: 45,6 %). Zajímavé je to, že barvy, které si jejich majitelé na auto objednávají nejčastěji – tedy bílá, černá a stříbrná – jsou až přibližně v polovině žebříčku.
Analytik Karl Brauer výsledky komentoval slovy: „Žlutá barva není najžádanější barvou pro širokou veřejnost, ale je hodně lidí, kteří chtějí ojeté žluté auto ve srovnání s tím, kolik nových žlutých aut vyjede na silnice. To je důvod, proč jsou jako ojetiny žádanější.“
Barva | Pokles ceny v % | Barva | Pokles ceny v % |
Žlutá | 20,4 | Stříbrná | 37,6 |
Béžová | 22,8 | Bílá | 38,0 |
Oranžová | 27,1 | Černá | 38,4 |
Zelená | 31,3 | Fialová | 41,2 |
Šedá | 36,4 | Hnědá | 42,1 |
Červená | 36,9 | Zlatá | 45,6 |
Modrá | 37,0 | Průměrný pokles | 37,6 |
Ovšem analytik J.D. Power Tyson Jominy na to má jiný pohled. Podle něj není barva důležitá, ale po značce a konkrétním modelu rozhoduje výbava. Vliv barvy na prodej, respektive pokles ceny není podle něj tak zásadní jak ukazuje analýza iSeeCars. Žlutá auta jsou spíše dražší a exkluzivnější modely, jako například Porsche 911 nebo Mercedes-AMG GT. A tato auta si drží cenu dobře, ať jsou žlutá, bílá, nebo červená.
Navíc žlutých aut je více právě těch exkluzivních a sportovních než těch mainstreamových, takže u nich docela logicky cena klesá pomaleji.