Chodec na přechodu morálně vítězí, ale fyzicky podléhá. Kdykoliv se stane dopravní nehoda s účastí chodce a navíc na přechodu pro chodce, má většina ihned jasno. Vinen je řidič, který srazil nebohého přecházejícího. Realita ale může být zcela jiná a něco mi říká, že ti, kteří se autem častěji pohybují ve větších městech, ji už někdy jistě zažili na vlastní kůži. A pěkný zážitek to asi nebyl.

Ti, kteří neřídí, mají bohužel jasno. Chodec má na přechodu přednost před autem. Je tomu ale opravdu tak? Ani náhodou! Jak řidiči, tak chodci mají v okolí přechodů své povinnosti a něco jako absolutní přednost pro chodce u nás neexistuje.

Chodci vstoupili na přechod před houkající hasiče. I s kočárkem

Práva a povinnosti

Policie, ale i odborníci chodce varují před unáhleným vstupem na přechod. Chodec se před vstupem na přechod musí přesvědčit, že může silnici bezpečně přejít. Nesmí přitom ohrozit sebe, ale ani kohokoliv jiného. Musí brát v potaz rychlost auta, které se k němu může blížit, a správně vyhodnotit, jestli na přechod může anebo nemůže vstoupit.

Za žádných okolností nesmí chodec vstoupit do vozovky, ani na přechod, těsně před blížící se auto. Ideální je navázat s řidičem oční kontakt, dát mu tak vědět, že chce přejít. Teprve ve chvíli, kdy si je chodec jistý, že řidič zastavuje, může na přechod vstoupit. Dobré je řidiči také poděkovat.

Chodci, nezapomínejte, že pokud se blíží auto s právem přednosti v jízdě, tedy hasiči, záchranka nebo policie, nevstupujte na přechod! Právo jejich přednosti v jízdě platí i pro vás. Stejně tak pamatujte, že vy musíte dát přednost tramvaji.

Co když chcete přejít tam, kde přechod pro chodce není? Můžete. Ovšem se stejnou obezřetností a jen v případě, že 50 metrů od vás žádný jiný přechod pro chodce není. Pokud je, jste ze zákona povinni jej použít.

I řidiči mají v okolí přechodů své povinnosti. Musejí chodci umožnit přejít přes přechod, pokud jej ovšem chodec zjevně hodlá použít. Všichni známe ty typy chodců, kteří stojí u přechodu a hrají s telefonem. Na ty dávejte obzvlášť velký pozor. Nevnímají, co se kolem nich děje, a často vstupují do silnice na poslední chvíli a bez rozhlédnutí. Řidiči nesmí přímo na přechodech, ale ani v jejich okolí předjíždět. Navíc musejí jet jen tak rychle, aby v případě nutnosti mohli včas zastavit. A to bohužel i v případě chodce – skokana, který se na přechod přihrne jako velká voda a na poslední chvíli. To je právě případ hlavně z velkých měst, kdy chodci spěchají na tramvaj nebo jen za povinnostmi.

Přečtěte si také:  Aut po vyhlášení karantény v ulicích Prahy ubylo. Cyklistů je naopak stále víc

Cyklisté na přechodu

Samostatnou kapitolou, která nás hodně štve, jsou cyklisté, kteří si přes přechody pro chodce jezdí, jak uznají za vhodné. Zákon jim to přitom ale přímo zakazuje. Tomuto tématu se před časem věnovalo Centrum služeb pro silniční dopravu, které upozorňuje, že cyklista jedoucí na kole na přechodu nemá co dělat. Cyklista musí před přechodem z kola sesednout a stát se tak chodcem. Ještě připomínáme, že s jízdním kolem musí jít po přechodu vpravo!

K překonávání vozovky v sedle, zejména na frekventovaných místech, slouží přejezd pro cyklisty. Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe či ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Vozovku smí přejíždět, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Jak vidno, zákon cyklistům nezakládá přednost v jízdě na přejezdu pro cyklisty před ostatními vozidly.