Jaguar nás letos pozval na zajímavou akci s názvem Jaguar Track Days. Už jenom podle toho názvu je snad jasné, že nás nikdo nemusel přemlouvat, navíc po přečtení pár jednoduchých slovních spojeních jako Red Bull Ring nebo F-Type SVR se celý ten kolotoč dostal na úplně jiné otáčky. V pondělí ráno se už nervózně převaluji v posteli, a to budík ještě nezvonil…
Sympatický byl také přesun do Rakouska na relativně nový okruh Red Bull Ring, který se nachází nedaleko Spielbergu. Čekala na nás totiž flotila složená z Jaguarů F-Pace a XF, kdo by chtěl dřepět v letadle, když se může naladit na tu správnou aristokratickou vlnu už po cestě. Jedinou vráskou na tom skvělém pondělí byly kapky dopadajícího deště, které probudily k životu automatické stěrače. Což o to, v Praze ať si klidně prší, ale rychlý pohled do mobilního telefonu odhalil, že ani 450 km od nás není situace lepší a vyhlídky na zlepšení také žádné. V tuto chvíli se ve mě začaly dost výrazně prát dva zcela odlišné pocity. „Bude pršet? To bude o ústa…“ a hned z druhé strany: „To by ale mohla být docela sranda, ne?“ Ani pět hodin jízdy nakonec tohle dilema nevyřešilo.
A počasí samotné na tom nebylo jinak. Jakoby samo nevědělo, jakou zábavu nám zprostředkovat. Přes noc neúprosně pršelo, ráno nejdříve vůbec, pak zase lehký déšť. Ať tak či onak, když jsme dorazili na okruh, stála na něm voda. Na programu bylo několik disciplín, přičemž naše skupina začínala pozvolna. V boxech si nás vyzvedl sympatický postarší chlapík, který začal typicky britskou angličtinou vysvětlovat základní pojmy, na konci povídání nás nasoukal do Jaguaru F-Pace s famózním dvojitě přeplňovaným šestiválcem a vyrazil na trať, aby nás s ní seznámil. Přestože takový F-Pace váží téměř dvě tuny (hmotnost verze 3.0d je od 1 884 kg) a ještě v něm sedí čtyři dospělí chlapi, pral se s tratí formule 1 celkem srdnatě, a to Brit nezapomněl zmínit, že to je jen vyhlídkové tempo pro nás, abychom trochu poznali okruh.
Před dalším bodem programu jsem už těžce pociťoval nezkrotnou touhu usednout za volant do prvních otevřených dveří a vyrazit, nicméně na to bylo ještě brzo. Na rameno mi ťuká další chlapík a bez větších debat mi podává kuklu a následně helmu. Bezpečnost především a další kroky vedou ke dveřím Jaguaru F-Type R s osmiválcem o výkonu 550 koní. Když mi otevíral dveře u spolujezdce, trochu jsem doufal, že se jedná o jednu z britských verzí, které na okruhu také kroužily. Nicméně také v tomto případě přede mnou byla jednolitá plocha kožené palubní desky, žádný volant. Zatlačím slzu a čekám na jízdu.
A že se bylo na co těšit… Už první kolo bylo z jiného světa, než předchozí s F-Pace, pochopitelně. Druhé kolo už byl ten správný adrenalin. Trať sice pomalu vysychala, ale kdekoliv mimo stopu stálo pořád slušné množství vody. Nicméně už ze sedadla spolujezdce bylo cítit, že to auto má neskutečně moc gripu. Abych nezapomněl, jednalo se o provedení AWD, což bylo v zatáčkách nejen cítit, ale také mi to bylo poměrně smutně sděleno od chlápka za volantem. Zadokolky jsou prý jeho! Přestože pár decentních hozeních zadkem se konalo, přední náprava do průjezdu zatáček diktovala dost výrazně.
Kolona bílých Jaguarů XE S vypadá dost slibně. Vycítím příležitost a hrnu se za volant jednoho z nich. Jaguar XE S pohání šestiválec o objemu 3.0 litru, kterému pomáhá dýchat kompresor. Taková kombinace má ve výsledku 340 koní, které putují na kola zadní nápravy pomocí osmistupňové automatické převodovky ZF. Ano, zadní nápravy. V ideální stopě sice už nestojí voda, ale jinak je dost mokro. Vyjíždíme za instruktorem, který vede první kolo v klidnějším tempu, nicméně druhé kolo reaguje na zmenšující se vzdálenost mezi jednotlivými auty a pod tlakem zrychluje. Jaguar XE S má v dynamické režimu velmi slušnou odezvu na plyn a ochotně zrychluje, brzdy jsou také v pořádku a dost razantní zpomalování do těžších zatáček zvládají s klidem. Jedinou chybičkou je dost rychlé a možná i trochu přeposilované řízení. I když k tomu se nedá moc vyjadřovat, tato část totiž utíká jako voda a na základě takto krátké zkušenosti se nedá chování vozu úplně dobře ohodnotit.
Při střídání vozů se ukázala unáhlenost mého předchozího rozhodnutí. Spolu s letkou XE S jsou na okruh vypuštěny také modely F-Pace a do jednoho z nich teď usedám. Pod kapotou téměř neslyšně cvaká výborný vznětový šestiválec, který díky dvojici turbodmychadel nabízí velmi slušné dynamické parametry. Maximální výkon 300 koní a 700 Nm točivého momentu jsou krásná čísla. Na první pohled nás praští výrazně vyšší posez a také lehká neochota vyrazit kupředu zejména z vyšších rychlostí. Ale čekal někdo snad něco jiného? Tohle srovnání jablek a hrušek je samozřejmě silně zkreslené. Škoda, že jsem v tomto případě nezměnil pořadí. Je neoddiskutovatelné, že SUV na okruhu nemá co dělat. O to větší překvapení byl fakt, že F-Pace i takovou disciplínu zvládne zcela bez problémů. Žádné přehnané náklony, s vyšším těžištěm je však logicky třeba počítat. Brzdy takovou jízdu zvládly také bez výraznější únavy. Pro vás to znamená jediné, tohle SUV zvládne svižnější jízdu na oblíbených okreskách s prstem v nose.
No, a konečně ten zlatý hřeb. Skupinka Jaguarů F-Type ve své nejvyšší specifikaci SVR. Jedná o vrcholné provedení divize Special Vehicle Operations, které k verzi R přidává pár výrazných plus. SVR má dost výrazně přepracovanou aerodynamiku, ta mimo lepších jízdních vlastností a lepší stability nabídne také účinější chlazení pro motor a namáhané komponenty. Oproti verzi R, se kterou má totožný motor, nabídne o více než 50 kg nižší hmotnost. Šetřilo se na důležitých místech jako jsou kovaná kola (- 13,8 kg), keramické brzdy (- 21 kg) nebo titanový výfuk (-16 kg). Kompresorovaný osmiválec má v této verzi 575 koní a 700 Nm točivého momentu. I díky pohonu všech čtyř kol dokáže vystřelit na 100 km/h za pouhé 3,7 sekundy.
Kolem tohohle gangu, který tvořily jak verze coupé, tak kabriolet, jsem chodil s velkým respektem. Přestože v průběhu dne trať postupně vysychala, stále to nebylo ideální. Po usednutí za volant a prvním dost hlasitém štěknutí z titanových sportovních výfuků přiznávám bez mučení velký respekt, co víc, dost možná i strach. Dynamický režim zapnutý a první ťuknutí do pravého pedálu mělo za následek poměrně nevybíravé škubnutí směrem vpřed. Uff… První kolo za instruktorem bylo opět pozvolné. I tak ale SVR prokazovalo neskutečnou chuť vystřelit vpřed. Přichází cílová rovinka po prvním kole a ruku v ruce s ní nespoutané peklo.
Pětilitrový osmiválec na plné čáře přehluší výfuk, u kterého máte pocit, že je vyveden někde za vaším sedadlem. Instruktor nemilosrdně tlačí pedál plynu do podlahy a já se k něm ze začátku dost neochotně přidávám. Rychle zjišťuju, že to ještě není podlaha, a přetlačím pojistku. V tu chvíli jak kdyby F-Type chytl druhý dech a nekompromisně nás tlačí do sedaček. Z rychlosti přesahující 200 km/h dost výrazně brzdíme do první pravé zatáčky. Brzdy se nám vysmívají, zvládly by to o dost pozdější a agresivnější brzdění. Nicméně v rozletu nás brzdí také instruktor, který se o vozy s cenovkou přes čtyři miliony korun celkem pochopitelně bojí. Krátká zkušenost na okruhu ukázala, že F-Type SVR má k dispozici těžko uvěřitelný grip, famózní brzdy a dost výbušný a povedený motor, který o sobě dává náležitě vědět.
Na Jaguaru F-Type SVR je úžasný ten způsob, jaký vám dokáže výkon zprostředkovat a hlavně dost efektivně ho poslat pomocí všech čtyř kol na povrch, po kterém jedete. Řízení je přesné a vy máte díky spojení s vozem dostatek informací o tom, co se pod vámi děje.Opět krátká zkušenost, po které se dá vůz jen těžko hodnotit, i ta však odhalila jeho obrovský potenciál a také jistou lehkost v ovladatelnosti. Díky pohonu všech čtyř kol se nejedná o žádnou záludnou bestii, ale naopak přesně nastavený stroj, který se snaží o maximální efektivitu.
No, a to počasí? Asi se nad námi slitovalo. Jakmile jsem se slzou v oku opouštěl nádhernou kabinu F-Typu, začalo pršet a nepřestalo téměř celou cestu zpět do Prahy, při které nám dělal společnost Jaguar F-Pace. A věřte, že kvality F-Pacu leží ještě někde jinde než na okruhu. Ale o tom zas někdy jindy…