Island je jednou z nejkrásnějších zemí světa. Nabízí panenskou krajina i drsné podnebí. A právě tento ostrov se rozhodl uvalit daně na auta. Překvapivě začne těmi elektrickými – a to ať jde o bateriové elektromobily, vodíkové elektromobily anebo plug-in hybridy.
Na Islandu trvale nežije ani čtyři sta tisíc lidí, ale jezdí sem poměrně dost turistů. I díky tomu, že je to ostrov, sem ale auta nejezdí až tolik jako na pevnině. Přesto tato země nechce být automobily zahlcena. I proto se rozhodla zavést na auta nové daně. První se to trochu netradičně dotkne elektrických aut. Majitelé elektromobilů, vodíkových aut i plug-in hybridů se musejí od začátku letošního roku připravit na to, že budou ročně platit poplatek podle toho, kolik toho s autem ročně najedou.
U plug-in hybridu to budou dvě islandské koruny za jeden ujetý kilometr (v přepočtu cca 33 haléřů), tak elektromobily a vodíková auta budou hned platit šest islandských korun za ujetý kilometr. Daň se bude počítat podobně jako u pojištění podle nájezdu kilometrů, tedy podle aktuálního stavu počítadla kilometrů, které budou majitelé aut nahrávat do on-line prostředí na webu island.is.
Majitelé aut se spalovacími motory se na tuto daň budou muset připravit od příštího roku. Důvodem je fakt, že Island financuje dopravní infrastrukturu právě hlavně z daní za fosilní paliva. V loňském roce to bylo průměrně z jednoho benzinového auta 187 tisíc islandských korun, což je v přepočtu asi 30 600 českých korun. Jenže s tím, jak si lidé kupují více elektrických a elektrifikovaných aut, začíná tento příjem klesat. Vždyť zatímco v roce 2019 bylo na Islandu registrováno 5,4 % elektrifikovaných aut, tak vloni už to bylo 17,4 %. Náklady na údržbu silnic ovšem neustále stoupají.