Test BMW i7 xDrive60 | elektromobil (2023)

Další evropská země plánuje zdanění elektromobilů. Musí dohnat pokles výběru spotřební daně z fosilních paliv

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Resolution Foundation - Foto: Pavel Srp - 7. 6. 2023


Provoz elektromobilu je levnější než u spalovacího auta, ušetříte za servis auta, protože nemá klasický motor s provozními kapalinami, ale také za brzdy, protože spoustu zpomalování zvládne rekuperace. Jenže tím, že v motoru nejsou žádné kapaliny, neplatí řidiči spotřební daň z paliva a podobně. A to se nelíbí vládám, protože jim z toho utíkají příjmy, které budou muset nahradit jinak. Třeba novými daněmi z elektromobility.

Není to zdaleka poprvé, ale ani naposledy, kdy se o něčem takovém v Evropě mluví. Teď o tom vedou vášnivé debaty ve Velké Británii. Tady chtějí zakázat prodej spalovacích aut o 5 let dříve než Evropská unie, ale kvůli tomu postupně přijdou o spoustu peněz ze spotřební daně z prodeje fosilních paliv.

Levnější provoz elektromobilů sice neplatí absolutně, protože záleží na tom, kde a za kolik nabíjíte, ale pokud nebudete nabíjet na IONITY nebo některých jiných dobíjecích stanicích (ve všech případech bez registrace), zpravidla to levnější bude. Nejvýhodnější to bude, pokud budete nabíjet z wallboxu doma nebo například v práci. Právě v takových případech z toho ale státní kasa nebude mít ani korunu.

Podle analýzy organizace Resolution Foundation roste počet elektromobilů ve Velké Británii rychleji než se původně plánovalo. Kvůli tomu podle odhadů přijde britský státní rozpočet do roku 2030 asi o 10 miliard liber, což je v přepočtu asi 273 miliard korun. Každoročně. To je asi třetina z celého současného příjmu z britské spotřební daně na paliva, která je 32 miliard liber, tedy v přepočtu asi 628 miliard korun.

Jak tento schodek dohnat? Hlavní ekonom Resolution Foundation upozorňuje na to, že nejde jen tak zdanit dobíjení elektromobilů na veřejných dobíjecích stanicích. To by totiž podle něj mohlo znamenat, že taková daň by nakonec dopadla na ty chudší z nás, kteří nemohou dobíjet doma. Lepší je zdanit elektromobily podle toho, kolik ujedou kilometrů. Hovoří se o tom, že by to mělo být 6 pencí za jednu ujetou míli (cca 1,6 km). Vzdálenost by se měla měřit podle GPS. Ekonomičtí experti mluví o tom, že i tak by provoz elektromobilů měl být ve srovnání se spalovacími auty levnější asi o pětinu.

Štítky: , , , ,

2 názory na “Další evropská země plánuje zdanění elektromobilů. Musí dohnat pokles výběru spotřební daně z fosilních paliv”

  1. AŽ ZABAVI A PRODAJI VEŠKERÝ MAJETEK VŠEM CO TOTO ŠILENSTVÍ PROSAZOVALI A PROSAZUJI A ZE ZISKU ZAPLATI CHYBĚJICI PROSTŘEDKY !!!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru