Škoda poskytuje řidičům ‚‚Informace o lokálním nebezpečí“, tj. podrobné informace o aktuálním stavu vozovky. V systému se shromažďují a vyhodnocují anonymní data, na jejichž základě v případě potřeby infotainment upozorňuje na kluzký povrch vozovky nebo její poškození, díky čemuž se zvyšuje míra bezpečnosti provozu. Služba je založena na chytrém využívání kolektivních dat: čím více vozů je do systému zapojeno, tím více dat je k dispozici pro účely analýzy, a tím přesnější jsou také předpovědi.
„Kluzká vozovka před vámi“: Informační systém o lokálním nebezpečí od Škoda Auto detekuje sníženou přilnavost na nadcházejících úsecích silnice a v případě, že hrozí nebezpečí, například kvůli mimořádně kluzkému povrchu silnice, varuje řidiče prostřednictvím infotainmentu vozidla. Samotný vůz zároveň poskytuje potřebné informace ostatním účastníkům provozu tím, že rozpozná i ty nejmenší změny přilnavosti kol na silnici, po které zrovna jede, a odpovídající data odesílá anonymně do cloudu (Car-to-Cloud). Z agregovaných informací ze všech odesílajících vozidel je generován datový roj. Ten se poté použije jako základ pro analýzu a zmapování nebezpečných úseků na silnicích v bezprostřední blízkosti vozidla a, je-li to nutné, k okamžitému varování.
Sebastian Lasek, vedoucí produktové řady konektivity ve společnosti Škoda Auto, uvedl: „Systém využívá senzory vozů, aby předem určil, kde panují na silnici náročné podmínky. S tímto cílem se díky ‚Informacím o lokálním nebezpečí’‚ zvyšuje aktivní bezpečnost řidičů i ostatních cestujících. Služby konektivity, které nabízíme, vyvíjíme neustále dál, abychom našim zákazníkům poskytli další bezpečnostní prvky a ještě více pohodlí.“
Senzory umožňují zjistit poškození silnice v reálném čase
Díky akcelerometrům či snímačům ABS je mimo jiné možné nepřetržitě získávat požadovaná data po celou dobu jízdy. Integrovaný software rovněž využívá virtuálních senzorů. Díky této inovativní technologii je možné na základě prokluzu kol odhadnout koeficient tření mezi pneumatikami a povrchem vozovky. Data získaná ze snímačů jsou v rámci přenosu do cloudu anonymizována. Agregované informace ze všech vozidel se následně kombinují s metadaty, jako jsou informace o počasí nebo předchozími měřeními. Poté se tato data předávají poskytovateli služeb. Díky uvedeným datům je pak možné zobrazit silniční síť jako přesný trojrozměrný model, který se používá pro zaslání upozornění do vozidla, jakmile se přiblíží nebo se již ocitne v oblasti, kde panují špatné jízdní podmínky.
Data senzorů nabízí množství možností využití
Základní technologii lze použít i pro mnoho dalších aplikací: například silničáři mohou data využívat k tomu, aby v reálném čase získávali informace o stavu silniční sítě. Lze tak rozpoznat, kde se nacházejí výmoly, které oblasti jsou mokré nebo kde hrozí rychlá námraza. Pomocí těchto dat lze také informovat o tom, které silnice již byly posypány nebo zbaveny sněhu.
Díky využití rojových dat můžeme provádět přesné analýzy a vytvářet autodidaktický model
Čím více vozů data poskytuje, tím přesnější je následná analýza, mapy a informace nebo upozornění pro řidiče založené na rojových datech. V průběhu roku 2021 bude v Evropě údaje ze senzorů poskytovat více než 1,7 milionu vozidel koncernu Volkswagen a do konce roku 2022 dané číslo vzroste na více než 3 miliony vozidel. Informace o lokálním nebezpečí budou k dispozici pro aktuální generaci modelů Enyaq iV, Fabia, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala a Superb, přičemž jsou součástí služby Škoda Connect. Službu lze využít v celkem 30 zemích, pokud je vozidlo vybaveno infotainmentovým systémem Amundsen nebo Columbus.