Kupujete si moderní auto proto, aby vás nenechalo po cestě ve štychu? Ani to ale nemusí být záruka toho, že dojedete bez poruchy domů. I u moderních aut se totiž objevují poruchy, kvůli nimž nedojedou do cíle. A jaké jsou podle asistenčních služeb ty nejčastější?
Přehled nejčastějších poruch u moderních aut sestavil německý autoklub ADAC. Jde o seznam z více než 3,5 milionu výjezdů asistenčních služeb německého autoklubu za loňský rok. To je více než 9 tisíc výjezdů denně. Oproti pandemickému roku 2020 je to nárůst o 3,1 %.
Častěji se poruchy u aut vyskytují v zimě. Dva nejnáročnější dny byly v únoru. Ve statistikách vede 15. únor, kdy musela asistenční služba zasahovat u 21 627 řidičů, druhým nejvytíženějším dnem byl 12. únor s 21 271 zásahy. Přesto se ukazuje, že dnešní moderní auta jsou spolehlivější, než tomu bývalo v minulosti.
Nejčastějším důvodem výjezdů jsou problémy s elektrickou soustavou. V téměř polovině všech případů (46,2 %) byly na vině poruchy 12V baterie. Na druhém místě jsou pak poruchy hnacího ústrojí (15,5 %) a třetí místo obsadily „ostatní problémy“, kam patří problémy s řízením, karoserií, brzdami či s podvozkem.
Nejčastější výjezdy asistenčních služeb podle ADAC
1. | Baterie | 46,2 % |
2. | Motor | 15,5 % |
3. | Jiný důvod (karoserie , řízení, brzdy, podvozek) | 14,8 % |
4. | Startér, osvětlení, elektroinstalace | 10,3 % |
5. | Pneumatiky (defekt) | 7,8 % |
6. | Palivový systém | 3,1 % |
7. | Chlazení, topení, klimatizace | 1,9 % |
8. | Výfukový systém, filtr pevných částic, katalyzátor | 1,2 % |
Ze statistik vyplývá také to, že podíl elektromobilů, které potřebovaly pomoc, se meziročně takřka ztrojnásobil. V roce 2021 vyjížděly asistenční služby k 25 tisícům elektromobilistů. Do jisté míry je to ovšem dáno také tím, že v roce přibylo na německých silnicích 194 tisíc elektromobilů, ale v roce 2021 už byl nárůst o 356 tisíc elektromobilů. Asi nepřekvapí, že u elektromobilů byla nejčastější poruchou právě vybitá 12V baterie.
I když má elektromobil nabitou baterii a dojezd stovky kilometrů, stejně ho nemusíte „nastartovat“
Kromě „velkého“ akumulátoru, který pohání elektromotory a rozjíždí auto, se totiž i u elektromobilů nachází klasická „malá“ 12V baterie. Ta slouží k ovládání palubních systémů, centrálního zamykání, světlometů a dalších běžných součástí výbavy. A když se vybije, do auta se ani nedostane, natož abyste jej „aktivovali“ a mohli odjet.